Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 585 ggr
Uppkatten
2020-01-09 20:38

Hundar smartare än katter

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Chinesecrestedlover
2020-01-09 20:46
#1

#0 Det beror väl på vad man menar med smart😉 Katter (och ehm…vissa hundar) är ju ofta mer egensinniga och självständiga och hundar (inte alla…) mer villiga att träna, lära sig konster och annat (även om vissa katter också kan tänka sig det). Min förra hund var allt annat än smart (kallades ibland "Cain without a brain" så…ja…min älskade, saknade lilla dumskalle❤️) så går ju inte direkt att generalisera så heller…

Herveaux
2020-01-09 20:46
#2

Ja och nej. Jag tycker alltid det blir lite avigt när man jämför två ganska så olika arter med varandra. 
Intressant läsning hur som helst!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Chinesecrestedlover
2020-01-09 20:49
#3

Däremot papegojor…de kan man generalisera och kalla smarta. Min ena goja har humor och skrattar (han låter jättegulligt❤️) åt mig om jag typ. råkar göra illa mig eller tappar nåt eller så 😃

Honestyisdead
2020-01-09 20:51
#4

Jämför jag med de hundar jag har haft så håller jag med. Mina två kisar kan jag inte kalla smarta ;)

Magi-cat
2020-01-09 20:52
#5

Jag frågade min katt. 🤓 Han svarade med något som lät som ett mellanting mellan svordom och fnysning, beordrade mig att öppna kylskåpet och behagade sedan intaga sin kvällsmåltid för att strax därefter rulla ihop sig till en belåten boll och somna om. Något säger mig att han inser sig sitta inne med det slutgiltiga svaret. 😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OberonsMatte
2020-01-09 22:24
#6

Det är svårt att jämföra katters intelligens med hundars eftersom tester till stor del bygger på motivation. Att känna motivation att göra något är inte detsamma som intelligens.

Hundars delvis medfödda, men också (ända sedan forntiden) selektivt framavlade drivkraft att arbeta med kropp och sinnen, samarbeta med sin ägare och önskan om att "lyckas" med olika uppgifter går helt enkelt inte att jämföra med katters mer egennyttiga och egensinniga inställning.  

Att katter sökt sig till människor och lyckats så bra med att få deras beskydd utan att göra något i gengäld annat än att följa sina egna naturliga beteenden (genom att möjligtvis fånga och äta en och annan mus) kan nog också ses som intelligens…😉

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
[[eskils_]]
2020-01-10 18:19
#7

#6 "Att katter sökt sig till människor och lyckats så bra med att få deras beskydd utan att göra något i gengäld annat än att följa sina egna naturliga beteenden (genom att möjligtvis fånga och äta en och annan mus) kan nog också ses som intelligens…"

😃

Upp till toppen
Annons: