Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 784 ggr
Jagochminkatt
1/8/20, 11:26 AM

Lösa hundar jagar oss

jag går ut med min katt i koppel, på tomten och runt om i vårat område. Vi bor precis vid en stor inhägnad skog som är en ko hage på sommaren, och vid sidan om vårat hus så är det mycket träd och en stor äng. Jag brukar gå precis utanför vårat hus vid ett stort träd som han älskar att klättra i. Dock är jag alltid rädd för att det ska komma en hund. Hälften av alla hund ägare jag ser i vårat område har sin hund lös, som ofta springer långt ifrån ägaren och även in på våran tomt. Flera gånger har hundar sprungit mot min katt på våran tomt, då jag behöver lyfta upp honom. Hund ägarna förstår inte alls allvaret i situationen och verkar inte bry sig överhuvudtaget. Jag får höra ”han brukar inte göra såhär” ”han vill bara leka” ”han gillar att jaga katter”. Det här har även hänt när vi varit precis utanför vårat hus vid trädet, och idag rusade en hund mot oss så att jag var tvungen att hålla min katt ovanför mitt huvud (det var en stor hund) jag tycker att det här är otroligt obehagligt när det händer, jag menar vad hade hänt om hunden fått tag i honom? Hund ägarna bryr sig inte alls och försöker bort förklara situationen. Jag förstår inte varför det är så svårt för folk att koppla sina hundar i bostadsområden, och ha dom lösa i skogen eller områden där folk inte bor istället. Pga att det är mycket träd bredvid oss och att dom går några meter sidan om vårat hus så verkar folk tro att det är ok att ha sina hundar lösa. Är så trött på hund ägare som inte har koll på sina hundar. Är det någon annan som går ut i koppel här inne och har liknande erfarenheter med hundar? Vad brukar ni säga till hund ägarna och hur reagerar ni när detta händer? Det här börjar bli jätte jobbigt. Det är såklart väldigt jobbigt för min stackars katt också, som blir livrädd varje gång.

Annons:
Mooniq
1/8/20, 11:41 AM
#1

Tja, jag har kort temprament. Jag accepterar inte lösa hundar. Jag hade polisanmält och säkert blivit svartepetter i området. MEN ska en hund gå lös så SKA den vara väldresserad. Om inte - koppel. 

Kommer hundägaren även att hävda samma ursäkter om ett barn eller en rädd vuxen blir biten?

Tycker du ska ringa en brukshundsklubb och prata med en utbildad ledare om problemet och om problemet kvarstår - polisanmäl.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Uppkatten
1/8/20, 12:53 PM
#2

Tror dessvärre inte att polisen kommer att engagera sig. Stängsla in tomten för att skydda din katt. Det där kan sluta riktigt illa och då spelar det ingen större roll att det var hundägarens fel… (för då kanske det redan är för sent för katten).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Herveaux
1/8/20, 3:03 PM
#3

Jag har inte katt men däremot hade jag en hund som inte klarade av framrusande hundar. (Tro mig, vi är mååånga hundägare som vill banka in vett i skallen på andra hundägare som inte har koll på sina hundar… Detta problem diskuteras ofta inne på Hundar iFokus.)

Jag hade inte dragit mig för att sparka undan en hund om den varit ute efter min katt. 
Om man inte vill bli fysisk så har jag nappat upp en utmärkt replik från Hundar iFokus. Ropa att katten har någon smittsam sjukdom som (räv)skabb eller liknande. Det brukar få de flesta att fånga in hunden illa kvickt. 😈
…eller påminn om att en rädd och/eller ilsk katt kan klösa till hunden i ögonen och ge permanenta skador på hornhinnan. Om de inte bryr sig om din katt så kanske de iaf bryr sig lite mer om sin hund. 

Att polisanmäla tror jag inte ger någon effekt så länge kattstackaren klarar sig (fysiskt) oskadd från hunden.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

camwes
1/9/20, 9:24 AM
#4

Usch va jobbigt. Jag som är hundrädd hade ju inte kunnat gå utanför huset. Men du kanske kan sätta upp en skylt eller nått i stil med "Akta den aggressiva hunden" så kanske de kopplar sina djur :P

[[eskils_]]
1/12/20, 1:08 PM
#5

Jobbig situation! 

”han gillar att jaga katter” är absolut inte ett argument att acceptera. Dåliga hundägare! Fråga vad de heter för att skrämmas lite, och så kan du skriva insändare i lokaltidningen.

Du kanske kan ha med dig kattens transportväska i andra handen när ni går ut, så kan kissen hoppa in där när den blir rädd.

OberonsMatte
1/12/20, 2:09 PM
#6

Att det dyker upp lösa hundar är tyvärr inget man kan gardera sig mot, så mitt tips är att hålla uppsikt över omgivningarna och försöka ta katten utom synhåll redan innan hunden upptäcker katten. Att ta upp katten i famnen och stå still med ryggen mot hunden (dölja katten med din egen kropp och bli helt ointressant för hunden genom att inte titta på den) brukar också fungera.

Jag har mina katter lösa när jag går ut med dem och blir de jagade klättrar de oftast upp i ett träd. Ingen av katterna (eller hundarna!) har blivit skadade, men Oberon slet sönder klokapslarna på baktassarna en gång när han flydde upp i ett träd.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: