Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 849 ggr
camwes
2020-01-06 20:40

Mina katter bråkar :(

Hej!

Vi har två underbara missar som flyttade hem till oss för ett par månader sedan. Det är en hona som är 8 år och en hane som är 4 år. De är "ett gammalt par" som även fått en kull ihop och levt tillsammans hur länge som helst som innekatter och brukar mysa ihop och leka med varandra.

För ett tag sen fick de börja gå ut själva och det gick verkligen toppenbra, tills igår. Då träffade de på en grannkatt och blev väldigt rädda och uppjagade av det. När de sen kom in igen så rök de ihop ordentligt. Vilket vi inte tyckte var så konstigt då det kan hända pga att de luktade annorlunda efter de blivit arga antagligen. Efter ett par timmar verkade det vara bra igen. Sen rök de ihop igen helt plötsligt och sen dess gömmer sig hankatten.

När hankatten väl vågar sig fram så jagar honkatten bort honom direkt och de fräser och morrar åt varandra.

Vad vi har gjort är att köpa feliway spray och i perioder ha hankatten inne i ett rum med egen låda och skål osv. Men det känns inte som att det löser problemet och man får hemskt dåligt samvete av att "låsa in katten" men jag vill inte heller att de ryker ihop igen.

Det har bara gått två dagar men det känns redan som en evighet. Vad kan jag göra?

Annons:
Honestyisdead
2020-01-06 20:44
#1

Är dom kastrerade?

camwes
2020-01-06 20:45
#2

Ja, glömde nämna det. Hanen är kastrerad för några år sen och honan för runt 1 månad sen.

MonicaLagerquist
2020-01-06 20:46
#3

Tyvärr inte allt för ovanligt att det händer när katterna träffar andra katter. Ha katterna inne och vänj dem sakta vid varandra igen.

Stolt ägare till fem La permer

camwes
2020-01-06 20:48
#4

Hur gör jag det rent praktiskt då honan direkt vill jaga bort honom?

MonicaLagerquist
2020-01-06 21:11
#5

Dela av med grindar och skola sakta ihop dem.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
2020-01-06 21:39
#6

Fel tråd

Annons:
annzoo
2020-01-07 21:06
#7

Jag tror att du ska introducera om dem och ha dem inne fast med dörr i mellan för att sedan byta ut till nätdörr när de luktar "hemma" igen. Sedan vet jag också att katter kan bli ovänner när den ena blir kastrerade. Jag hade en fertil hane som gick bra med både kastrater och fertila tills han kastrerades. Då var de ingen som tyckte om honom

[[eskils_]]
2020-01-07 22:33
#8

Håll dem inne och i varsitt rum tills chocken har gått över. De har ju trivts förut som innekatter skriver du, så låt dem vara det.

#7 "Då var de ingen som tyckte om honom" 😕🤗

camwes
2020-01-07 23:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Tack för tipsen! Vi har nu köpt en grind och snickrat lite så att den förhoppningsvis är tillräckligt hög för att de inte ska kunna hoppa över. Vore skönt att slippa stänga in dem i små rum. Tror ni att det är bra att låta dem byta sida av huset ibland eller är det bättre att de håller sig på en sida?

Upp till toppen
Annons: