Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1169 ggr
OberonsMatte
1/6/20, 11:46 AM

Ser du vad katten känner?

"En forskningsgrupp i Kanada har undersökt hur bra vi människor är på att läsa av katters ansiktsuttryck. Men helt lätt att läsa av om katten känner positiva känslor eller negativa är det inte – testa själv din förmåga i videon.

I en ny studie från University of Guelph i Kanada ville forskarna ta reda på om katter har ansiktsuttryck för olika sinnestillstånd och om vi människor klarar av att tolka dem. För att göra det lät man 6300 personer från 85 länder titta på 40 videor av katters ansikten.

_Studien visade att majoriteten av deltagarna hade svårt att läsa av katternas känslor utifrån deras ansiktsuttryck. Men 13 procent av testpersonerna lyckades däremot mycket bra".  https://www.svt.se/nyheter/glad-eller-sur-katt-testa-din-kunskap_

Här är 2 lite längre test i olika svårighetsgrad med 8 videor i varje:

Test 1: https://uoguelph.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_cBGMqIIYSsurKW9

Test 2: https://uoguelph.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_bPDmc8mb110O2fr

Jag fick 8/8 i första och 7/8 i det lite svårare.  (tror jag missade att en katt just hade kräkts..🤫)

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Carmarino
1/6/20, 12:12 PM
#1

SVT-testet var lätt. Det hade jag alla rätt på. Ska göra de andra testen när jag har lite bättre tid. Glad


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annielle
1/6/20, 12:25 PM
#2

Alla rätt på det första och andra. sedan fick jag 6/8 i det sista som var lite svårare. Har inte katt kan tilläggas.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

OberonsMatte
1/6/20, 12:34 PM
#3

#2 Ja, enligt undersökningen så hade kattägare konstigt nog inte bättre resultat än andra står det på SVTs sida:

"Kvinnor var något bättre på att tolka katterna än män. Veterinärer och andra som personer som arbetar med katter lyckades också bättre än andra. 

Däremot var kattägare och kattälskare inte skickligare på att läsa av katterna.

– Det förvånade oss att kattägare inte hade bättre resultat. De har kanske har en bra förmåga att läsa av sina egna husdjur men de hade ingen särskild begåvning när det gällde att kunna förstå katter generellt, säger Georgia Mason.

Hon tror att en förklaring är att kattägare oftast bara har erfarenhet av ett fåtal katter under sin livstid medan veterinärer kan träffa hundratals katter på ett år".

Sajtvärd Katter iFokus

Annielle
1/6/20, 5:40 PM
#4

#3 Intressant! Trodde nog att man som kattägare skulle ha bättre koll än andra.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

vendelay
1/6/20, 9:35 PM
#5

Katten i test 2 som det står såhär om "Cat is just about to vomit up semi-digested food", hur går det att avläsas i ansiktet? Vad i ansiktet gör att det ser negativt / positivt ut? 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
1/6/20, 9:37 PM
#6

#5 Fanns två sådana videor, jag undrar samma sak om båda.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
OberonsMatte
1/6/20, 10:15 PM
#7

#5 och #6 Ja, jag svarade själv fel på en av dem, men det är något med blicken (lite frånvarande och kisande som om den känner sig lite allmänt olustig), öronen vinklas lite åt sidorna och den första katten öppnar även munnen lite på slutet.  Hade man sett hela katten hade det förmodligen varit lättare eftersom illamående ofta börjar med lite oroliga rörelser.

Sajtvärd Katter iFokus

vendelay
1/7/20, 9:28 PM
#8

#7 Tack för svar! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Bästakompis
1/15/20, 11:40 AM
#9

Jag fick 7 av 8 på första, 4 av 8 på andra testet. Har ändå haft katt i större delen av mitt liv…..

Bästakompis
1/15/20, 11:40 AM
#10
Upp till toppen
Annons: