Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 918 ggr
[Nelly77]
1/6/20, 10:29 AM

Bra blötmat för kattunge?

Min kattunge har hittills fått Mjau och Bozita, men verkar nu ha totalt tröttnat på det (jag måste blanda in annat i maten som lite kyckling eller annat för att han ska äta den) så jag letar nu efter annan blötmat som är lika hög kvalitet som Mjau och Bozita, alltså hög kötthalt och lite spannmål. Några tips?

Annons:
Herveaux
1/6/20, 10:32 AM
#1

Har du provat färskfoder?
Vilka märken som är att rekommendera får andra kunniga uttala sig om.😛


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Uppkatten
1/6/20, 10:37 AM
#2

Ger du kattungen något annat att äta förutom blötmat Mjau/Bozita…? (t ex torrfoder).

Hur gammal är kattungen, och hur länge har den ätit just Mjau/Bozita?

Friska kattungar brukar inte tappa aptiten, därav min fråga.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Nelly77]
1/6/20, 10:46 AM
#3

Jag ger honom Mush och pure natural torrfoder också, som han äter varje dag tillsammans med blötmaten, men jag vill ge honom främst blötmat. Vet inte rikigt varför han verkar ha tröttnat på Mjau & Bozita, då han ätit det i 3 månader nu. Läste att det dock är ganska vanligt att katter tröttnar på sin mat. Han verkar gå lite upp och ner med maten, som jag antar också är vanligt? Vissa dagar äter han jätte mycket, andra dagar mindre, men han äter bra och är frisk.

MonicaLagerquist
1/6/20, 11:47 AM
#4

Hur gammal är katten nu?

En lite äldre kattunge äter ju inte lika mycket som en yngre kattunge.

Stolt ägare till fem La permer

Pia-69
1/6/20, 11:50 AM
#5

Kolla på zooplus.se och bitiba.se, de har många spannmålsfria blötmatssorter. Foderbyten ska dock göras extremt långsamt annars får katter "magras"(diarré).


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

[Nelly77]
1/6/20, 1:00 PM
#6

#4 Han är snart 20 veckor gammal #5 Tack för tipset! Vill dock inte beställa, så gärna tips om mat som finns i butik

Annons:
Uppkatten
1/6/20, 1:59 PM
#7

Det är inte så "enkelt" då som att kattungen bara har upptäckt hur gott det är med torrfoder, och föredrar det istället…? I så fall skulle jag minska ner på eller ta bort torrfodret.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Nelly77]
1/6/20, 3:54 PM
#8

#7 Jag har torrfoder framme hela tiden, och han äter bara från det ca 2 ggr om dagen, då väldigt lite eftersom jag endast häller upp 1/2 dl på morgonen och det är kvar lite i slutet på dagen. Det är som mellanmål för honom, så jag tror verkligen inte att det är för att han gillar det mer. Han äter mush och även Mjau maten, men det verkar som att han inte är lika förtjust i mjau maten längre då han äter mindre av det, eller så måste jag blanda i annat i mjau maten. Har du några tips på annan blötmat som är lika bra som mjau?

91Marran
1/6/20, 4:01 PM
#9

Finns ju många olika smaker på mjau. Mina älskar räkor, havskräftor och abborre.

Mvh
Mig

[Nelly77]
1/6/20, 4:39 PM
#10

#9 Det finns bara 1 mjau förpackning för kattungar, och det är påsar i gele med olika smaker. Det är samma med alla smaker tyvärr :/ kanske är han inne i en period då han äter mindre bara? Hoppas verkligen inte att han har tröttnat på det då det är så bra mat

Uppkatten
1/6/20, 6:05 PM
#11

Men då är det väl bara att gå över till Mjau för vuxen katt och se om han gillar de smakerna bättre?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Nelly77]
1/6/20, 6:36 PM
#12

#11 vad menar du? Kattungar ska inte äta mat för vuxna katter. Det finns en anledning varför det finns speciell mat till kattungar. Jag tänker absolut inte ge vuxen mat till min kattunge.

Uppkatten
1/6/20, 6:52 PM
#13

#12 Vanligtvis är den största skillnaden att bitarna är mindre i kattungefodret. Kattungefoder är något tämligen nytt på marknaden. I naturen finns inga särskilda möss och fåglar för kattungar…. Kattungar kan absolut äta "vanlig" kattmat.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Uppkatten
1/6/20, 6:54 PM
#14

Kan tillägga att på katthemmet där jag varit volontär tidigare fick samtliga kattungar och ungkatter vanlig Mjau-blötmat (förutom torrfodret). Enda undantaget var om de t ex var dåliga i magen och behövde specialkost.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Nelly77]
1/6/20, 8:03 PM
#15

#14 Det finns en anledning till att kattunge mat finns som jag sa tidigare, det är inte farligt att ge vuxen mat men kattungar mår mycket bättre av mat anpassad för dom då det innehåller mer energi och fett än vanlig kattmat.

Honestyisdead
1/6/20, 8:11 PM
#16

#15 Nej dom mår inte mycket bättre av det. Man anpassar bara mängden. Jag har aldrig gett mina kattungar mjau utan de har fått vanliga blötmaten från 4-5 månaders ålder som helfoder. Anledningen till att det finns är försäljningsknep. Precis som kastratfoder och rasfoder.

[Nelly77]
1/6/20, 8:16 PM
#17

#16 är du verkligen helt säker på det? Jag har läst och hört från veterinär att kattunge mat innehåller mer energi, fett, taurin och saker som en kattunge behöver mer av. Vore jätte bra om jag har fel, då blir det ju enklare med maten, men jag tvivlar på det. Alla bra märken, tex Mush, Mjau har ju speciell mat för kattungar som dessutom kostar lika mycket, och dom hade ju sålt precis lika mycket om det ändå inte varit för kattungar.. så känns inte direkt som att dom vinner på det? Tvivlar på att det är ett försäljningsknep.

MonicaLagerquist
1/6/20, 8:21 PM
#18

#15 Det är bara ett "Hitte På "kolla innehållsförteckningen så får du se.

Har du sett kattunge möss och kattunge fåglar i naturen?

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
1/6/20, 8:22 PM
#19

#15 Precis som Hera skriver så äter ju kattungen bara lite till om den behöver få i sig mer energi. Din kattunge äter ju dessutom en massa annat än blötfoder, så i det fallet är det nog orimligt att tro att den skulle få i sig för lite energi bara för att du byter ut Mjaus kattungemat mot vanligt Mjau blötfoder. Förutsatt att vi pratar om en frisk kattunge.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Honestyisdead
1/6/20, 8:24 PM
#20

Jag är säker, det handlar som sagt om att ge rätt mängd. Har själv pratat med flera veterinärer om det. Veterinärer som inte säljer foder och således är opartiska. Men kör på kattungefoder om du vill det. Varför ger du inte mer mush bara? Det är ju det bästa fodret man kan ge. Så äter din katt det är det bara till att öka givan.

Annons:
Uppkatten
1/6/20, 8:28 PM
#21

Kan tillägga att ett överskott av protein lagras som fett i kroppen vilket ger energi som katten kan använda sig av.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Nelly77]
1/6/20, 9:19 PM
#22

Men nu har jag läst mer och överallt står det att kattungar ska äta anpassad mat.. så nu är jag jätte osäker! Ursäkta, jag tror verkligen inte att ni ljuger men jag vet inte vem jag ska lita på. Jag läser bland annat att kattungar inte får i sig tillräckligt med fett och vitaminer om dom äter vuxen mat och att det kan hämma växten. Det här är min första katt… så vill verkligen att han ska få det bästa! Ursäkta att jag ifrågasätter så mycket

[Nelly77]
1/6/20, 9:40 PM
#23

Nu läste jag på Mjaus sida att maten i tetrapack kan ges till katter i alla livsstadier , då kommer jag ge honom det! Gäller detta även Bozita då?

Honestyisdead
1/6/20, 9:40 PM
#24

Mjau kattungefoder i påse "Sammansättning: Protein 8%, fettinnehåll 5,5%, kolhydrater (NFE) 1,5%, växttråd 0,5%, råaska (mineraler) 2%, vatten 81%. Omsättbar energi 374 kJ/100g." Vanlig mjau i påse " Analytiska beståndsdelar: Protein 8,5%, fettinnehåll 4,5%, kolhydrater (NFE) 1,5%, växttråd 0,5%, råaska (mineraler) 2,5%, vatten 82%. Omsättbar energi 290 kJ/100g." Skillnaden är åter igen energin, man ger alltså mer av den vanliga.

Honestyisdead
1/6/20, 9:41 PM
#25

#23 Ja bozita är likvärdig.

Uppkatten
1/6/20, 9:46 PM
#26

Och kollar man på tillsatser (vitaminer, taurin, mineraler) så är det ingen skillnad mellan Mjaus vuxenfoder i portionspåse och Mjaus kattungefoder i portionspåse (har precis kollat på de sorter jag råkade ha hemma).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Nelly77]
1/6/20, 10:00 PM
#27

#26 kollade precis också! Nu känner jag mig säker och ska börja köpa den vanliga maten istället. Tack för alla svar, så skönt att äntligen kunna välja bland en massa smaker! (kattunge maten är bara 3) ska åka imorgon och köpa en massa olika smaker och se vilka han gillar mest!

Annons:
19Mikaela93
1/7/20, 3:40 PM
#28

Du har även Mjau Kalkon paté och Mjau Lamm paté på tetra som också är ämnade för just kattungar :)

Upp till toppen
Annons: