Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1701 ggr
thistletoe
2020-01-05 14:43

Börja äta efter flytt...?

Igår förmiddag tog jag med mig min 9-åriga katt från föräldrarnas gård och hem till min tvåa. Han är såklart lite stressad och följer mig helst mellan rummen, men har landat en del jämfört med igår (då han i princip bodde bakom soffan). Han bajsade under natten, normal avföring, men har inte ätit mer än en halv mush boll sedan frukost igår morse. Hur lång tid kan jag räkna som normalt att äta dåligt/matvägra efter flytt? Jag förstår att det fortfarande är tålamod som gäller i mitt fall, men jag frågar så jag vet ifall han inte kommer med ätandet

Annons:
MonicaLagerquist
2020-01-05 14:51
#1

Äter han om du handmatar honom?

Katter tål ju fasta väldigt dåligt.

Stolt ägare till fem La permer

thistletoe
2020-01-05 14:53
#2

Nej, inte det heller. Godis äter han men det kan han ju inte leva av… Han var och slickade lite på maten när jag provade erbjuda honom nyss men inte mer än så.

OberonsMatte
2020-01-05 15:08
#3

Erbjuder du exakt samma mat som han är van vid sedan tidigare?

Sajtvärd Katter iFokus

thistletoe
2020-01-05 15:20
#4

Japp, tog det som fanns kvar hos mamma och pappa. Jag tappade en liten bit på golvet och den åt han så jag provade ge några fler små bitar och fick i honom ca en boll på så vis, men ur skålen gick inte. Det är för övrigt samma skål som han ätit ur de senaste åren.

[[eskils_]]
2020-01-05 16:34
#5

Bra att det är samma mat och samma skål som förut. Tror nog att han kommer igång med ätandet snart eftersom han vill ha lite i alla fall. 

Det viktigaste är att han dricker. Har du sett om han gör det? Man kan blanda i lite tonfiskspad i vattnet för att göra det mer lockande har jag läst.

Uppkatten
2020-01-05 16:51
#6

Det kan ibland vara rejält bökigt att få katter att börja äta igen, sedan de kommit till en ny miljö. Har själv erfarenhet av att försöka "få igång" katter som kommit in till katthem. Ofta så kommer de igång efter något/ett par dygn med att äta, men det finns katter där vi har jobbat i 1-2 veckor utan att de har börjat äta normalt och för egen tass (och då har de förstås placerats i jourhem istället för på katthemmet).

Det första vi brukade prova var att gosa, att sitta med när katten åt, att mata ur handen, att erbjuda flera olika sorters mat (för att se om någon sort inte gick att motstå), att mata från sked o s v. Kanske mosa/mixa maten och värma den lite i micron. Många försök och många små portioner per dygn.

En annan metod är ju "städmetoden" som du är inne på, d v s att man "råkar" tappa lite mat i kattens närhet, och har man tur så väljer katten "att städa bort" den. 

Är det en katt som är lekfull men stressad så kanske den kan tänka sig att jaga iväg efter mat som man kastar iväg en liten bit.

Om katten matvägrar helt och dagarna går så måste man förstås börja mata med t ex a/d blötmat utrört i vatten med hjälp av doseringsspruta.

Man brukar säga att en katt inte ska vara utan mat i mer än 24 timmar. Därefter kan levern börja reagera. Så det är viktigt att erbjuda och truga, men det är inte så att kattens lever blir tvärsjuk efter 24 timmar.

En katt som äter dåligt kan börja må lite illa och får då svårt att komma igång med att äta för egen tass.

Räkna med att den värsta stressen lägger sig inom 2-3 dagar, men att katten kan behöva i alla fall ett par veckor på sig för "att landa". 

Verkar katten generellt stressad kan du prova att sätta t ex en Feliway doftavgivare i vägguttaget, eller att strö Zylkene över kattens mat (och hoppas att den får i sig det, kan vara bra att blanda i t ex en pytteliten portion med tonfisk, eller i tonfiskspad, Zylkene är något som katter brukar gilla att äta).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
thistletoe
2020-01-05 17:29
#7

#5 Jo, han har varit och druckit. Vi får hoppas på det! #6 Tack för råden! Han verkar inte så jättestressad som han var igår, idag går han som sagt omkring och utforskar lite mer, och kommer när man ropar de gånger han "försvinner" (det gjorde han inte i går). Han har hittat spaningsplatserna i fönstren och det är ju alltid något. Jag ska på djuraffären i morgon så jag tar nog och köper feliway och/eller zylkene för säkerhets skull, även om han skulle komma loss med ätandet.

thistletoe
2020-01-07 12:06
#8

Han åt sin dagsranson igår, när jag blandat ut lite blötmat i den. Satte in feliway på eftermiddagen och kvällsmaten åt han utan att blanda, fast långsammare än vanligt. Frukost idag tog honom också längre än vanligt, men han äter i alla fall och är pigg i övrigt. Tack för all hjälp!

MonicaLagerquist
2020-01-07 12:42
#9

#8 Så skönt att höra.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: