Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1293 ggr
Ailime
2020-01-03 20:38

Ny katt, hjälp

Hej! Hoppas ni orkar läsa :) Det är så att jag på jul tog hem en ca 2 årig okastrerad honkatt till mina två kastrerade hankatter. Började med att skärma av en liten del av lägenheten där hon kunde få börja att vara tills hon skulle känna sig mer trygg och bli van oss samt våra andra katter. Allt gick rätt bra från start, hon blev snabbt trygg i den avskärmade delen och började hänga mycket vid gallret, nyfiken på allt som händer och visade inga problem gentemot våra andra katter såvida dom inte blev för närgågna eller för intensiva för snabbt. Då kunde hon morra och fräsa lite, men visar aldrig något tecken på aggressivitet, utan snarare att hon vill ha utrymme men är väldigt försiktig om det. Våra tidigare katter trivs tillsammans, busar och gosar och äter tillsammans. Den svarta katten vi har verkar respektera honan ganska bra, han kan slappna av runt henne och går undan om hon säger ifrån. Han verkar lugn och välkomnande emot henne, låter trevlig och lägger sig gärna ner! Problemet är den orangea hanen vi har, som verkar helt besatt av henne. Hänger mycket och länge vid gallret, drar i gallret me tassen, jamar är och kurrar (på ett pratande sätt som låter snällt) Och så stirrar han ut henne hela tiden. När vi då provat att sätta ihop katterna så är det han som inte respekterar henne, springer efter hela tiden och lyssnar inte på hennes tillsägelser. Hon var ändå hyffsat okej med honom fram tills han slog till henne med tassen, utan klor.. efter det så kände hon sig väll lite extra arg på han. Sen alldeles nyss så hoppa han på henne, såg lite ut som lek för han slängde sig på sidan och brottades, men detta gillade såklart inte honan och blev jätte arg. Min fråga är då, varför tror ni att den orangea är på de där viset? Han verkar så snäll men samtidigt så på och jobbig och lite oförutsägbar. Honan ska kastreras om två veckor om nu hans beteende kan ha med det att göra? Men tror ni att han kommer kunna släppa fokusen på henne med tiden om jag fortsätter att släppa ihop under uppvakning, så att hon kan få gå omkring här utan att känna sig förföljd? Hon verkar trivas så i överlag, förutom det att den orangea gör henne nervös och irriterad. Kan tillägga att jag även provat att leka med den orangea och då bryr han sig inte alls om henne, han har även blivit trött av lekandet men ändå så fort vi slutat så börjar han låta igen emot henne och ska fram. OCH jag vet att det gått en kort tid hittills, men jag vill gärna ha tips på hur jag kan få det att funka bättre i längden. Bör dom ha mer tid ensamma(under uppsyn)? Eller mer tid ifrån varandra? Hoppas någon med erfarenhet eller kunskap har lust att svara, är första gången jag introducerar en vuxen katt till flocken! Mvh

Annons:
OberonsMatte
2020-01-03 20:41
#1

Hur gamla är den orangea och den svarta katten?

Sajtvärd Katter iFokus

Ailime
2020-01-03 20:49
#2

Svarta 3,5 år och den orangea 1,5 år :)

OberonsMatte
2020-01-03 21:19
#3

#2 Aha! Jag läste en gång en teori som hävdar att katter uppnår något som kan kallas "social mognad" vid 2-4 års ålder och att det är först då de fullt ut förhåller sig till andra katter med en vuxen katts vaksamhet och revirkänsla.

Den teorin skulle mycket väl kunna vara förklaringen till den orangea kattens beteende i det här fallet. Eftersom han bara är 1,5 år så ser han kanske vuxen ut, men han förhåller sig till den nya katten med en ungkatts aningslösa och nyfikna lekfullhet.

Att honan säger ifrån när den orangea är nyfiket efterhängsen eller helt respektlöst försöker leka med henne behöver inte vara någon katastrof utan är även en del i att de lär känna varandra. Den orangea kan bara lära sig den nya kattens gränser genom att läsa av hennes beteende och den nya katten har förmodligen redan förstått att den orangea kattens beteende inte är hotfullt på riktigt.

Sajtvärd Katter iFokus

Ailime
2020-01-03 21:37
#4

#3 Då förstår jag! Då låter det ju som att det ändå kan bli bra i slutändan bara alla kommer överens om sina platser i flocken och lär känna varandras gränser! Super tack för ett bra svar, känner mig lite lugnare :D Men vad tror du det ”kurrande” ljudet beror på? Vill han bara visa att han är vänlig? Han är ju pratig allmänt emot oss också! Låter lite som när en kattmamma pratar mot sina kattungar tror jag. Och du tror inte att han känner av att hon är fertil även om hon ej löper och att han är kastrerad? Tänker om det kanske blir lugnare efter hennes kastrering.

OberonsMatte
2020-01-03 22:08
#5

#4 Ja, det kurrande lätet ("mrrrp")  är en vänligt sinnad hälsningsfras, så det är positivt. Att honkatten fortfarande är okastrerad tror jag inte har någon större betydelse i det här läget. Möjligen om hankatten kastrerats sent och så nyligen att det fortfarande finns "fertila" hormonhalter kvar som snappar upp och reagerar det, men annars är det inte så troligt. Det faktum att hon är en katt (som kanske går att leka med) räcker nog för att han ska tycka att hon är väldigt spännande just nu.

För honkattens egen hälsa och välmående och för att katterna ska förhålla sig till varandra utan hormonell påverkan så är det såklart bäst att även kastrera honan inom kort.

Sajtvärd Katter iFokus

Ailime
2020-01-03 22:29
#6

#5 han kastrerades ganska sent, vid 1 år ungefär men det känns ju som att det hormonella borde ha försvunnit(?) Låter faktiskt ganska logiskt att han tycker att hon kan vara så spännande pga att hon kanske går att leka med! Hon ska kastreras den 15e januari så tanken är ändå att dom ska hållas separerade fram tills efter kastreringen när hon läkt klart. Förutom att hon fram tills dess ska få komma ut o resten av lägenheten i fortsatt uppsyn så att man ändå kan se hur det fungerar.

Annons:
S.L
2020-01-05 21:29
#7

Börjar med att säga orka inte läsa hela inlägget. Förlåt. Men det låter rätt typiskt ungkatt denna röda hane. Vi har en på 8 månader o han är rätt envis mot våra andra katter. Gammlingen har typ aldrig lekt inte som kattunge heller så vi får låta den äldre vara hos lillmatte hans favorit) med maten vatten o egen låda nattetid. Just bara för att han inte vill ha en jobbig snorunge på sig. Sen kan även kastrerade katter vilja föra sina gener vidare visst blir inget av det men jag skulle ge rådet att kastrerad honan så fort som möjligt. Lycka till

Ailime
2020-01-06 04:22
#8

#7 Ingen fara! Ja, jag hoppas ju att hans beteende bara är för att han är ung och egentligen vill leka, men samtidigt blir man osäker då han ibland får till sånna där djupa jamningar som när dom är könsmogna när han är vid gallret och hon inte är där eller när han går därifrån. Kastreringen för henne är om lite mer än en vecka, så hon får ju helt enkelt stå ut ett tag till i detta avskärmade utrymme och endast forsätta utforska resten av hemmet någon gång om dagen när man håller koll. Hon verkar iallafall kännas riktigt trygg i hennes egna utrymme vilket känns skönt!

S.L
2020-01-07 09:54
#9

8 våran kastrerade 2 åring kan jama lite så ibland men då tror jag han ropar på lillkillen som han inte ser. Lillkillen brukar komma till honom och han får olika hej. Pusstvätt eller bus :)

Upp till toppen
Annons: