Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1017 ggr
[Rightmeow]
2020-01-01 13:06

Kattunge sprattlar när jag håller honom

Tack för alla svar på mina tidigare inlägg, det har varit till stor hjälp för oss med våran kattunge! Nu har det uppkommit ett nytt problem som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera, det är nämligen så att jag har börjat gå ut med våran kattunge i sele, som funkar jätte bra. Dock så går det inte att bära honom ute, eftersom att han börjar jama och sprattla som en galning! Han är liten men när han börjar sprattla är han helt plötsligt en tiger och det nästan helt omöjligt att hålla i honom. Han sprattlar aldrig inomhus. Vet inte riktigt varför han gör såhär, antar att det är för att han vill ner och utforska världen, men jag behöver kunna bära honom om han till exempel går in någonstans där kopplet kan trassla in sig eller om det skulle komma en hund, eller bara för att bära honom hem igen. När han börjar sprattla så försöker jag att hålla honom kvar utan att hålla för hårt, och jag släpper ner honom när han lugnar ner sig för att han inte ska lära sig att det ”lönar” sig att sprattla… men det är som sagt jätte svårt att hålla fast honom när han blir så. Så den metoden funkar inte. Några tips så hur jag ska göra?

Annons:
OberonsMatte
2020-01-01 13:39
#1

Att han drabbas av panik när du lyfter upp honom (utomhus) beror på att han  är så ovan vid utevistelse att den otrygghet han upplever aktiverar flyktinstinkterna när han blir fasthållen. För att underlätta för er båda kan du bära ut honom i transportburen istället för i famnen. Låt honom gå ut själv ur transportburen och låt den öppna transportburen vara utgångspunkten (och trygghetspunkten) för utevistelsen.

Om buren sedan står i närheten kommer katten själv söka sig tillbaka dit om det blir "för läskigt" och kanske nöja sig med att uppleva intrycken därifrån.  Låt katten först och främst vänja sig vid ett väldigt begränsat område (helst en lugn plats i direkt anslutning till hemmet om det är möjligt) och ta inte iväg honom på längre rundor.

Sajtvärd Katter iFokus

[Rightmeow]
2020-01-01 14:39
#2

#1 tack för ditt svar! Det lät i mitt inlägg som att vi precis börjat gå ut, men vi har alltså gått ut minst 1 gång varje dag i 3 veckor nu och han verkar trygg ute, speciellt på tomten där han ändå sprattlar när jag lyfter upp honom, så jag tror inte att det beror på att han är rädd. Han jamar vid dörren och älskar att vara ute.

[Rightmeow]
2020-01-01 14:40
#3
annzoo
2020-01-02 02:59
#4

Då du vant kattungen med sele och koppel så sätt kattungen i transportburen med sele och koppel sedan öppnar du bara burdörren.och håller ett stadigt tag i kopplet samt håll koll på omgivningen. Kattungen bör bara både kastrerad, id-märkt och tillräckligt gammal. Mina kattungar jar haft tillgång tilö innätade balkongen under uppsikt. De uppskattades mer än kopplet

Uppkatten
2020-01-02 08:42
#5

#4 Dock kan det vara svårt med en del balkonger att näta in så pass noga att en kattunge inte kan smita ut genom någon springa… så här krävs verkligen att man är med och har koll, tänker jag. 

Och att man är medveten om hur liten springa som behövs för att en kattunge ska kunna pressa sig igenom…

När min ena katt var ungkatt brukade jag säga att hon en dag skulle slinka iväg ut genom nyckelhålet…. Hon var en mästare på att ta sig genom springor som jag trodde var omöjliga för en katt att ta sig igenom…

Jag håller med om att katter bör vara kastrerade, id-märkta, ägarregistrerade, vaccinerade, försäkrade o s v innan man börjar gå ut med dem i sele, då det är relativt vanligt att katter sliter sig/kryper ur selen under koppelpromenader.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Rightmeow]
2020-01-02 09:21
#6

#5 Jag har ingen balkong, jag bor i en villa. Varför tar ni upp det? Min katt skulle inte gilla att sitta på en balkong, då han älskar att springa ute. Han är allt förutom kastrerad, då han är för ung för att kastreras. Det är helt omöjligt för honom att slita sig från den selen jag använder, som med dom flesta selar. Man måste kunna gå ut med sin kattunge trots att den är okastrerad, och jag tänker absolut inte sluta gå ut med min katt i en säker sele bara för att han är okastrerad. Han älskar att bara ute och hade mått dåligt av att bara vara inne. Det är extremt ovanligt att en katt sliter sig ifrån en sele, och om den skulle göra det så använder man helt enkelt en riktigt dålig sele. Om katten skulle slita sig ur en dålig sele, tvivlar jag inte en sekund på att den ägaren skulle få tag på katten igen vid dom flesta fallen. Min fråga var alltså inte om att näta in någon balkong eller om vad katten ska ha för vaccineringar för att få gå ut? Förstår inte riktigt varför ni började prata om det. Min fråga är hur jag ska göra när kattungen börjar sprattla när jag lyfter upp honom ute.

Annons:
Uppkatten
2020-01-02 10:59
#7

Att katter sliter sig under koppelpromenad är dessvärre relativt vanligt, antingen att de tar sig ur selen, eller att de kommer lösa med sele alt. sele + koppel på. Ofta sker det sedan katten blivit rädd för något, och i de situationerna kan det vara mkt svårt att få tag i sin kisse igen. Jag har följt efterlystsidorna dagligen i många år och ser det här hända återkommande.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Rightmeow]
2020-01-02 11:11
#8

Med en bra sele som min, är det helt omöjligt att ta sig ur den selen. Att man tappar kopplet, visst, men då tvivlar jag på att dom flesta inte skulle få tag på sin katt igen. Katter älskar ju sina ägare precis som hundar, och dom flesta katter hade sprungit in i en buske eller upp i ett träd om en lös hund kommer eller något annat den blivit rädd för, inte sprungit 5 km bort på 1 minut så att man inte har någon chans att få tag på den igen. Jag anser att man ska ha sin kattunge i koppel ute, trots att den är okastrerad. Med den logiken tycker inte jag att man ska ha sin katt på balkongen heller, eftersom den kan lyckas ta sig ut (även om det är väldigt liten risk precis som när man går ut i sele) det vore väldigt överdrivet enligt mig att förhindra sin katt att gå ut i sele bara för att det fins en liten risk att något skulle hända och att man inte får tag på kattungen igen. Det finns alltid en risk i allt man gör, det man kan göra är att försöka förhindra det. Jag respekterar din åsikt, men jag håller inte med. Nu hoppas jag att jag kan få svar på min orginella fråga igen

Uppkatten
2020-01-02 11:44
#9

För 25 år sedan hade jag hållt med dig, trots att selarna var sämre då. I dag har jag en annan syn på saker, såsom att okastrerade katter bör hållas inne t ex. I dag har jag också kunskap om varför brunt fett är viktigt för katter vintertid, och vad som kan hända om en katt som inte byggt brunt fett kommer lös ute i kylan. Jag gillar också att gå med katt i sele. Tyvärr är det inte möjligt med mina nuvarande tjejer. Om en katt som kommer lös flyr in i en buske eller rusar iväg snabbt som blixten har f ö inget med kattens kärlek till kattägaren att göra.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

jollycox
2020-01-02 15:56
#10

#6 Vad har du för sele?
Vet att det funnits en tråd för inte så länge sedan där det diskuterats rymningssäkra selar.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Rightmeow]
2020-01-02 19:35
#11

#9 Det jag menade med att katter också älskar sina ägare är att om en katt skulle springa iväg om den blir rädd, Så skulle dom flesta katter komma tillbaka igen och inte springa så långt, har man varit ute i sele vet katten dessutom om hur området ser ut. Om den av någon anledning skulle springa så pass långt bort att man måste leta efter den, så borde dom flesta katter komma fram när dom hör att ägaren ropar dess namn. Dom flesta katter som faktiskt springer bort springer igenom dörren, inte katter som är ute och går i sele. Det finns som sagt alltid risker även om dom är små, men jag tycker verkligen att man inte ska hindra sin kattunge från att få gå ut i sele bara för att den är okastrerad och att det finns en liten risk att den på något vis lyckas springa bort. #10 selen jag använder heter basic sweet sele, riktigt bra sele!

Uppkatten
2020-01-02 22:04
#12

#11 Utifrån de erfarenheter jag har så håller jag inte med dig.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

S.L
2020-01-03 00:13
#13

Jag har hjälpt bara i år 4 kattägare vars katter smitit under sin sele promenad. En annan katt smet ut genom balkongen bottenplan tack o lov. Ingen av dessa 4 kom när ägaren ropa lr locka på dom. 3 lyckades locka fram inom 1 vecka men ena vart påkörd klara sig dock omtöcknad och efter det går inte den ut mer. Den som smet ut genom balkongen gick det 3 veckor att få fram hon strök omkring i området. Det lånades hem en fälla men den vägra hon nappa på. Ägaren fick in henne och nu är hon mera en nöjd innekatt med 2 nya vänner. Jag fick låna kattfälla genom ett katthem lyckades få in en annan katt som vart kastrerad och jag flörta in honom till en person så han bor nu mera under tak hos en tant 😊 Tips är ta med transportbur gör den till in och ut mys bärning. Det är ofta som en rödd katt råkar vilja fly och klättra på sin ägare gör rätt ont. Själv råkat ut för det.

Annons:
Uppkatten
2020-01-03 09:23
#14

Jag har flera tråkiga erfarenheter av katt i sele.

För fyra år sedan försvann t ex en bekants katt under koppelpromenad. Det var en vuxen tam och gosig katt (van vid att vara ute!), som blev rädd och lyckades krångla sig ur selen. Trots ett mycket intensivt sökande över många år (med lappning, efterlysningar högt och lågt, matstationer, nattligt sökande, hjälp av vana "kattletare" o s v) så har katten inte återfunnits. Jag följer själv flera efterlystgrupper där katten "borde" dyka upp om den hittas - men ingen katt så här långt. Varje dag när jag är ute så har jag med bilden av katten i bakhuvudet och kollar upp varje katt jag ser som påminner om den här katten. Brukar även fota och gå hem och jämföra noga - men inget napp. Katten är id-märkt, ägarregistrerad, kastrerad o s v, samt har speciella kännetecken som gör att man borde känna igen den redan på ett rätt dåligt foto på nätet. Katten bodde dessutom så till att katter som lever ute där brukar uppmärksammas…

Så här års avråder jag helt från att börja koppelträna katter ute, eftersom katten inte har hunnit bygga upp några depåer av brunt fett. Skulle katten komma lös i det skedet så är katten inte alls rustad för livet ute i kylan. 

När det gäller rädda och stressade katter så gömmer de sig ofta och svarar inte om ägaren/annan person ropar på dem. Det gäller även katter som t ex blivit instängda någonstans av misstag. De ligger istället tysta och trycker. Om en katt kommit ut t ex av misstag så är det förmodligen bättre att sitta stilla och prata/låtsats prata i mobilen (så att katten hör ens röst), och att vara rätt så "stillsam" i sitt sökande - men att stanna ute galet länge. Då kan katten få ta sin tid, iaktta, fundera och så småningom kanske vågar sig fram för att ta kontakt. Att gå runt och ropa är sannolikt en sämre sökstrategi. Ficklampa nattetid kan vara en bra idé, då man kan få se kattens ögon glimma till. Matstationer, fälla, åtelkamera o s v är annat som kan vara viktigt.

Okastrerade katter kan i sin tur generera oönskade kattungar, vilket vore olyckligt då det redan finns ca 150 000 oönskade katter där ute som saknar ett hem.

Ungefär så tänker jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2020-01-03 13:18
#15

#2 Utomhusmiljö är ett helt nytt och oändligt universum för en liten kattunge som är född inomhus och vars hela värld från början begränsats av väggar.  När dagliga koppelpromenader introduceras innebär det att katten först då blir medveten om att det finns ett sådant universum och därmed även en helt ny värld av obegränsade intryck att utforska och uppleva. 

Den stimulans koppelpromenader ger kan naturligtvis kännas väldigt spännande och lockande för din kattunge, men spänning och nyfikenhet är inte detsamma som att känna trygghet och det är alltså därför din katts flyktinstinkt aktiveras när du lyfter upp honom utomhus.

Sajtvärd Katter iFokus

[[eskils_]]
2020-01-03 16:42
#16

#15 Precis, så tror jag också. Han vill inte bli upplyft till allmän beskådan för andra katter m fl, som är större och starkare än han. 😍

Silvestris
2020-01-04 17:40
#17

Så länge kattungen sprattlar och har sig när du tar upp den ute får du helt enkelt se till att den inte kan trassla in sig någonstans.

De flesta katter som inte är vana vid att vara ute blir osäkra när de kommer ut. Att då bli fasthållen (vilket katten som bytesdjur av naturen ogillar) kan lätt göra katten panikslagen. Att hålla fast den tills den lugnat sig är dåligt. Det ökar på rädslan. Du får sätta ner katten och inse verkligheten. Den klarar inte av den typen av hantering än, ni måste träna på det (positiv förstärkning, korta pass) och tills dess, ingen miljö där katten kan trassla in sig.

Upp till toppen
Annons: