Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2123 ggr
Bluegreen111
12/30/19, 10:55 AM

Katten slickar på betonggolvet

Hej, har en kastererad 12-årig innekatt som idag började slicka på betonggolvet ute på balkongen. Har aldrig sett det förr men han envisas med att få gå ut och fortsätta slicka. Är inte helt rent där nu så håller dörren stängd men funderar på om han kan ha någon vitamin- eller mineralbrist.
Han får Royal canin senior, ageing, sterilized som torrfoder och 1/3 påse Latz blötmat morgon och kväll (vet att latz kanske inte är något som rekommenderas men han äter inte "bra" blötmat). Var hos veterinären för en månad sedan för en vanlig kontroll och har en ny tid om 3 veckor för att fixa hans tänder och samtidigt ta blodprov för njurar och diabetes när de ändå ska söva ner honom.

Vill verkligen inte stressa upp honom med ett veterinärbesök i onödan särskilt som det knappt går att ta blodprov på honom i vaket tillstånd. Har provat ringa veterinären för rådgivning men de öppnar inte fören om 3 dagar och jag litar inte på kunskapen hos de som jobbar i djuraffärerna…

Jag överreagerar säkert men vill inte riskera magproblem om han slickar i sig något konstigt där ute. Någon som vet vad han kan ha brist på och om det finns något bra kosttillskott som faktiskt innehåller bra grejer och inte bara är skit?

Annons:
Bluegreen111
12/30/19, 11:02 AM
#1

Han är pigg och beter sig som vanligt i övrigt kanske ska tilläggas :)

Uppkatten
12/30/19, 11:35 AM
#2

Jag tror inte att din katts slickande är ett tecken på något bristtillstånd.

Vi människor tenderar ofta att tro att människor/djur har något bristtillstånd om de börjar slicka/äta på "ovanliga" saker, men vad jag har förstått så stämmer det inte.

Så något bristtillstånd skulle jag inte vara orolig för, och jag tycker inte att det låter som om det vore bråttom till veterinären av den anledningen.

Jag tycker att din katt verkar få tillräckligt bra foder för att man inte ska behöva vara orolig för något bristtillstånd. Sedan tycker jag förstås allmänt att all blötmat (helfoder) är bättre än torrfoder, och att man bör ta bort eller kraftigt minska mängden torrfoder åt sin katt. Men det har inte med näringsbrist att göra, utan det handlar bl a om att få i ett djurslag - med dåligt utvecklad törstreflex - tillräckligt med vätska för att djuret ska må bra.

Min gissning är istället att det har hamnat någon spännande smak/doft på din balkong som katten vill undersöka/utforska. Hade det hänt här hemma så hade jag försökt undvika att katterna slickade i sig det, då det är svårt att veta vad det rör sig om. Kanske är det svårt att skura balkongen så här års, men kanske går det att istället täcka över på något sätt om du vill att din katt ska kunna vara där ute?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Bluegreen111
12/30/19, 12:25 PM
#3

Okej skönt att höra :) Ska prova lägga en handduk på de områdena han slickar på och se om han slutar bry sig.

Ja jag har hört att blötmat är det bästa att satsa på men blandar ut det han får morgon och kväll med vatten så tror han får i sig ganska bra med vätska. Är nog lite gammalmodig i tankesättet för tycker det är svårt att sluta helt med torrfodret.

Gillar inte tanken på att han inte har fri tillgång till mat, dumt kanske men läste någonstans att  deras naturliga beteende är att småäta och något av organen (kommer inte ihåg vilket) mådde bäst av det. Eftersom jag oftast är i skolan om dagarna så känns torrfoder smidigare på det sättet :)
Men han får torrfodret i en aktivitetsbräda så han har inte möjlighet att vräka i sig som han nog helst hade velat utan måste jobba lite för varje bit och lat som han är så blir det bara småätande :)

Men jag kanske har helt fel inställning och borde ändra matvanorna som du säger. Är nog lite trångsynt så inte så lätt att ändra på rutiner och mitt ingrodda tankesätt :P

Uppkatten
12/30/19, 1:05 PM
#4

Det stämmer att katten är en småätare till sin natur (det finns dock de som hävdar motsatsen). 

Men även blötfoder kan ju delas upp på många små måltider. Jag brukar ofta hinna med två frukostar till katterna innan jag går iväg till jobbet, samt att de får blötmat flera gånger under em-kv sedan jag kommit hem.

Men självklart måste man anpassa till vad som fungerar just i ens egen familj och livssituation. Kanske kan du öka på blötfodret till en del, och samtidigt minska mängden torrfoder… och på så sätt fortfarande få det att fungera bra…?

Förutom brist på vätska så är ett annat problem med torrfoder att det ofta innehåller en massa spannmål, vilket är tveksamt om man bör ge sin katt (då katten är en utpräglad köttätare). Men allt det där känner du säkert till redan. 

Bra att kissen får jobba för maten! 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Bluegreen111
12/31/19, 11:25 AM
#5

Ja hans problem är att han är tjock och kinkig och vägrar äta de "bättre" blötfoder jag försökt vänja honom med tidigare. Försökte först med Mjau, Bonzita och sedan Royal canin blötfoder i några veckor (tänkte att han skulle ge upp till slut men han är mer envis än jag är…). Han fick sin vilja igenom och vi har fortsatt med Latz som innehåller lite alla möjliga dumheter. Jag gillar korta innehållsförteckningar medan han gillar när det är med en massa konstiga tillsatser. Tvärtemot den andra familjekatten som min pappa tog över, slank och en riktig jägare, slukar gärna hela råttor och norpar all mat han får tag på som oförsiktigt ställs fram 🤔

Men det du säger låter logiskt. Ska prova öka blötmaten och minsta torrfodret. Svårt att hitta något han äter som inte innehåller så mycket kalorier bara men kanske borde ge det ett nytt försök.

Uppkatten
12/31/19, 3:00 PM
#6

Min erfarenhet är att katter lättare blir överviktiga på torrfoder än på blötmat. Hade en kattpojke för flera år sedan med övervikt. Provade först alla möjliga veterinär-bantningsfoder och katten blev allt tjockare och allt hungrigare… Sedan gjorde jag tvärtom och satte över honom på enbart Mjau (som han hade ätit som ung), och först då började jag få till den viktminskning som jag var ute efter. Han blev en både mättare, smalare och gladare katt.

Har sedan dess hört talas om många som fått ner sina katter i vikt just med hjälp av blötfoder. Men precis som du är inne på så måste ju katten äta hela tiden, svält/en för snabb viktminskning kan skada levern och är inget att sträva efter när det gäller katter.

Men börja med att öka mängden Latz och minska på torrfodret tycker jag. Gissningsvis får du en mättare katt och du får i katten mer vätska.  Sedan får du försöka reglera den sammanlagda mängden mat så att katten inte får i sig för mycket.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Bluegreen111
1/1/20, 2:56 PM
#7

Okej tack för bra råd! Ska prova :)

Lavine
1/4/20, 11:00 PM
#8

Jag hade en katt som slickade på t ex plast och sträva väggar. Hon visade sig ha kronisk gastrit (magkatarr). Om han fortsätter slicka och du ändå ska till veterinären tycker jag att du ska fråga vad denne tror.

Uppkatten
1/5/20, 1:38 AM
#9

Plast är det dock inte helt ovanligt att katter slickar på/biter i/äter. Jag läste någonstans att det ska bero på att plast ger lite samma "motstånd" som när en katt äter ett bytesdjur och att det ska trigga katten.

Men om det stämmer vet jag inte helt säkert.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: