Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1046 ggr
[Rightmeow]
2019-12-29 22:21

Kattunge biter och klöser oss

Våran 16 veckor gamla kattunge river och biter oss, ibland blir han helt tokig, oftast när vi sitter i soffan och tittar på tv, då liksom biter han och klamrar sig fast i våra ben och släpper inte. Han biter oftast i fötter och ben, men även i våra händer. Jag brukar säga ”aj” högt och ”nej” för att han ska förstå att det gör ont, och ibland så slutar han men ibland så gör han inte det. Jag leker med honom och aktiverar honom minst 1 1/2 timme varje dag (15 min här och där under dagen + en intensiv lek på kvällen), och går ut med honom ca 30-60 min varje dag i sele. Han leker även med våran andra katt. Hur ska jag få honom att sluta? Gör jag rätt som ropar ”aj”. Vi leker aldrig med händerna.

Annons:
Uppkatten
2019-12-29 22:52
#1

Det låter som att kattungen är understimulerad. Hur gammal är er andra katt? Hur lekfull? Det är nästan hopplöst för oss människor att kunna ersätta en någorlunda jämngammal och lika "galen" kattkompis…

Jag tycker inte att du ska ropa "aj", för det lär kattungen knappast begripa, än mindre ta hänsyn till.  

Bra att ni inte leker med händerna!

En lika galen och leksugen kattkompis vore förmodligen det bästa, om inte den kompis han redan har är sådan…? 

Utgår ifrån att du har klösmöbler, plats att spana ifrån på fönsterbrädan, gott om leksaker (pingisbollar, boinkar, prasseltunnel, kartonger och annat som kan roa en ung katt)….?

Bättre att lugnt flytta undan kattungen om den blir för hårdhänt och ignorera den, men det kan förstås vara lättare sagt än gjort. Men blir lek/kel på tok för hårdhänt så blir det inte mer lek/kel (just då), brukar jag resonera.

Hur gammal var kattungen när den togs från mamma och kullsyskon? Hann den få "lära sig spelreglerna" innan den flyttade hemifrån?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Rightmeow]
2019-12-30 01:22
#2

#1 Tack för tipsen! Är du verkligen säker på det där med att ropa aj? Har nämligen sökt runt på internet och nästan varje sida jag läste sa att man skulle ge ifrån sig ett ljud, och att kattungar är så pass känsliga för röst toner att dom förstår det. En till kattunge går tyvärr inte. Han har en massa leksaker + en aktiverings leksak, en tunnel, ett katt träd osv. Kompisen är vuxen men leker med honom några få gånger om dagen. Han är inte alls så hög energi som kattungen, men dom leker bra tillsammans trots att vuxna katten är ganska låg i energinivån till skillnad med kattungen. Han leker ganska bra själv också när jag inte leker med honom Han var ca 12 Veckor och 3 dagar när vi hämtade honom. Har du några tips på hur jag ska stimulera honom annat än att leka och gå ut i sele? Ska jag köpa mer aktiverings leksaker?

Uppkatten
2019-12-30 04:13
#3

Jag brukar själv bemöta mina kattungar/ungkatter lugnt och fint, och det har gett ett mycket bra resultat. Att ropa "aj" skulle jag tro bara förvirrar/stressar katten, men jag har i dagsläget inget "vetenskapligt stöd" för att det är så. Jag hittar en sida som ger det rådet du nämner när jag snabbt googlar runt. Där är det en "kattexpert" - enl. vad man skriver - som ger det rådet. Samma "expert" anser också att man kan spreja vatten på katten för att uppfostra den. Det visar tydligt att hon inte är någon kattexpert, anser jag. Att spruta vatten på katter är ett olyckligt o föråldrat råd som vanligtvis enbart resulterar i en blöt och förvirrad katt, som upplever minskad trygghet i sin relation till dig. Det står även andra saker i samma artikel som inte är Ok enl. mig. Läste i en annan tråd att din andra katt är 7 år. Det förklarar förmodligen varför han inte är leksugen på samma sätt som din kattunge. Som jag skrivit tidigare så är det ofta svårt för oss människor att aktivera kattungar på samma sätt som en annan kattunge skulle göra. Pingisbollar har alltid varit extra populära här hemma. Min ena katt hade en hel flock med pingisbollar som hon for fram med genom lägenheten. Att hoppa (över kattunneln) har varit en annan populär aktivitet här hemma, liksom en stor pop-up kub med flera ingångar i. Även da bird är bra men kräver lite utrymme (+ att den måste läggas undan så att katten aldrig får i sig snöret av misstag). Klickerträning är en annan aktivitet som kanske skulle vara kul för dig och kattungen. Man kan också tillfälligt ställa fram nya spännande aktiviteter därhemma för att stimulera kattungen, t ex ett stort blomfat med vatten och några leksaker i. Papperskassar kan också vara väldigt roliga att härja runt i, men klipp bort handtagen så att katten inte får in huvudet och fastnar i. Min ena katt brukade behöva leka ganska exakt 1 timme med mig när hon var liten, sedan brukade hon dra sig tillbaka för att sova. I öv. hade hon sin jämnåriga kompis att jaga runt med. Jag tror att just hårdhänta katter ofta hade mått bra av att stanna längre än 12 v hos mamma och kullsyskon, och att det är särskilt viktigt för dem att ha kompisar att leka och "träna lekregler/spelregler" med. Ungefär så tänker jag. Var alltid kritisk när du läser råd som folk skriver om "kattuppfostran". Det ges dessvärre allt för ofta olämpliga råd som inte alls är bra för en liten kattunge.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2019-12-30 13:37
#4

#2 Det finns en ganska utbredd (miss)uppfattning om att kattungar ska "uppfostras" och bestraffas på olika sätt för att upphöra med beteenden som är naturliga för kattungar. 

Kattungar är förprogrammerade att öva upp förmågan att jaga, attackera och brottas för att klara av att göra det på riktigt i vuxen ålder och därför behövs det inte särskilt mycket stimulans för att det kattungebeteendet ska triggas igång.  En kattunge brottas med sina syskon för att få utlopp för det behovet, och i brist på sådana så försöker kattungar ofta prova detsamma med annat som rör sig och som går att interagera med (t.ex. en mänsklig hand eller fot). 

Ju mer respons beteendet får, desto större risk för att beteendet befästs och förstärks eftersom respons i katters värld ofta är detsamma som uppmuntran.  Att den mänskliga responsen är tänkt att vara negativ spelar ibland ingen som helst roll utan kan snarare tillföra lite extra spänning i situationen, (vilket i sin tur ökar risken för att katten får ett ambivalent förhållande till sin ägare).

Det normala är att kattungars ettriga lekbehov avtar med stigande ålder och mognad. En vuxen katt leker inte längre med allt som rör sig och har oftast även hunnit utveckla preferenser för olika sorters leksaker. För att preferensen inte ska vara att attackera mänskliga kroppsdelar så gäller det att redan i tidig ålder göra den sortens lek så ointressant och otillgänglig som möjligt. Ingen reaktion eller gensvar alls alltså.  Avbryt, avled och undvik.

Sajtvärd Katter iFokus

[Rightmeow]
2019-12-30 22:39
#5

Tack! Då ska jag testa att ta bort handen/foten och bara ignorera honom/beteendet istället för att säja ”nej” eller ”aj” och förhoppningsvis funkar det bättre!

S.L
2020-01-02 23:43
#6

Vi har två katter som leker mycket. Men när lillen var liten var han helt tokig i bita å leka med allt o alla. Vi börja med att ha leksaker i närheten så när han kom o skulle på våra fötter så kasta vi iväg en boll lr annan leksak. Avledning hjälpte sen fick man säga nej och ta bort honom om han gick på benen. Vi köpte även lite andra leksaker som en bana med boll i denna togs fram på kvällen när man kolla på tv o plockades bort när vi inte såg på tv. Lektunnel och annat köptes med samt större klösträd.

Annons:
Upp till toppen
Annons: