Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 943 ggr
Pnats
2019-12-28 16:52

Ge bort "min" katt?? HJÄLP

Hejsan jag är så himla förvirrad och orolig så skulle behöva hjälp om hur jag ska göra.

Jag är vuxen men bor hemma (har ingen inkomst, ibland hjälp från soc och går till massa läkare för utredning pga ingen energi. alls. )

Min mamma började att ta katter för att "katt sitta" de medans deras ägare var på semester osv Hon gjorde det för "skoj" skull och var inte orolig om betalningar osv.. Hon gjorde inte heller upp några kontrakt eller liknande bara tog katter från främlingar i en vecka och sen gav tillbaka de.
När katterna var hemma hoss oss gjorde jag allt för de, städade, matade och lekte med de.
Redan nu sa jag till mamma att jag ABSOLUT inte vill ha ett husdjur för jag är för sjuk för det, min lillebror vill inte heller ha ett husdjur, men om hon tycker det är kul med att ha ett husdjur hemma i en vecka eller så så är det okej. Men det är INGET som någon av oss är intresserad av.

Sen kom den senaste katten. Vi skulle ha henne i en månad medans familjen letade efter en ny plats at bo på..Sen var det två månader,,sen tre osv. Tills sex månader senare säger de att vi får behålla katten. Katten är 2 år okastrerad hona, som var skiträdd de första par månaderna och är allmänt rädd för allt. Jag arbetade mycket med henne med mat och lek (hon har mycket energi och ber alltd om att jag ska leka med henne) samtidigt är det bara jag som matar,städar och leker med henne.
Nu efter typ 6 månader är hon väldigt fäst vid mig, och vågar nästan komma fram till resten av familjen. Med mig hoppar hon upp i knät och sover och är allmänt väldigt gosig men också kräver väldgt mycket lek. Hon är fortfarande rätt skygg vilket är bara hur hon är, men hon har blivit mycket bättre som sagt.
När vi fick henne darrade hon och tappade hår från stressen av att flytta hela tiden och sen att hon bytte familj.

Nu kommer problemen. Jag är fortfarande den som gör allt för katten. Det är okej förutom när det kommer till lek. Den här katten har mycket energi och vill leka. Hon leker själv också men självklart räcker inte det. (Alla katter kräver minimum 20min aktiv lek per dag med husse/matte)
Den här katten kräver det MINST. helst mer.
Hon är medel till lite hög energi-
Jag orkar knappt ta en dusch eller en promenad. Jag blir också stressad och ledsen av att katten inte får tillräckligt mycket lek och är ledsen och frustrerad..

När jag har kontakta katthem verkar de inte vilja lyssna på mig alls och säger bara behåll henne för hon är fäst vid dig. De verkar inte tänka på att katter behöver lek osv för att vara glada? Väldigt udda.

Jag har försökt klura ut sätt att leka med katten utan att använda upp all min energi..Jag är så stressad att jag gråter och kan inte sova för att jag vet att katten inte får tillräckligt med lek för att må bra. Jag ville inte ha husdjur och nu är jag fast vid en. Hon behöver också kastreras vilket är pengar jag inte har. Mamma säger att hon pröjsar men det kommer från "mig" så att säga. Det är pengar hon annars skulle låna mig. När det blir dyrt att ha katt är det jag som får skäll och när jag flyttar (förhoppningsvis får en stödlägenhet från soc för psykologiska anledningar) så måste jag ta med mig katten, för som sagt alla ignorerar henne förutom mig.

Jag känner mig så jävla hemsk att fundera på att ge bort katten när hon är så fäst vid mig, men samtidigt är det inte alls en bra tid för mig att ha ett husdjur, och jag kan inte ge katten allt den behöver.

Om jag bara skulle kunna hitta en perfekt person skulle det vara mycket enklare men sökandet är tyvärr inget jag har kraft till att göra så då skulle jag ge henne till ett katthem… Hon skulle verklgen inte hantera det bra alls..så..Är bara så stressad och ledsen och vet inte vad jag ska göra..

Mamma säger att jag överdriver och vill också slänga katten i en låda och åka med henne till ryssland till sommarställe. Det är en lång resa typ 8h i bil och åka i båtkabin. Sen släppas ut på en tomt ute på lander.. Jag förklarar att det är inte alls något den här katten kommer kunna hantera men hon säger bara
"Jag är stressad och tycker allt är jobbigt hela tiden så katten kan överleva det också, det är inte så hemskt du är bara löjligt känslig katten kommer vara okej"
…Jag är bara så ledsen och stressad..
Är redan så hemsk stressad med socialen osv att extra stressen med katten bryter ner mig helt..

Förlåt för allt svammel är bara desperat att reda ut det här, har ingen att prata med om det här..Behöver bara få någon hjälp med att klura ut vad jag ska göra..
Har som sagt mailat katthem men det har oftast svarat att säga om hon är fäst vid dig ha kvar henne och ignorerat allt annat jag skrivit , vliket jag kan förstå för de är upptagna.. Så därför skriver jag i forum för att se om jag kan få någon hjälp här.. Fråga gärna om något är otydligt..

Annons:
OberonsMatte
2019-12-28 19:07
#1

Lite otydligt om kattens ursprungliga familj erbjöd er att behålla katten eller om de helt enkelt vägrade att hämta tillbaka henne? Att katthem är ovilliga att hjälpa till beror förmodligen på att de anser att katten redan har ett hem (hos er) och att den här kattens ev. omplacering därför inte är något som katthem kan prioritera att lägga sina knappa resurser på.

Att erbjuda katten aktiv lek med människa varje dag är inte ett grundläggande krav som måste uppfyllas för att vara en god kattägare.  Att tillbringa mycket tid tillsammans är viktigare och stimulans kan man även erbjuda genom att kattanpassa miljön och erbjuda stimulans som katten själv kan sysselsätta sig med.

Oavsett om ni behåller katten själva eller försöker omplacera henne måste katten kastreras så snart som möjligt om du är mån om att katten ska må (och få det) bra.

Sajtvärd Katter iFokus

Pnats
2020-01-03 02:16
#2

Ägarna har fortfarande inte hittat ett fast ställe att bo på. Det de fann tillslut har den som hyr ut sagt nej till husdjur. De smsade och sa det är nog bäst att ni behåller henne. Det är allt jag vet, fick den mesta informationen i andra hand.

Upp till toppen
Annons: