Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1060 ggr
OberonsMatte
12/23/19, 2:54 PM

Ägarregistrerad id-märkning

Jag har nyligen fått veta tre saker värda att tänka på angående SVERAKs id-register (som hittills haft fördelen av att vara gratis).

1. De kommer enligt info på deras sida fr.o.m. 1 janurari 2020 ta ut en avgift för registrering förutom för medlemmar och katthem.

2. Enligt den nya dataskyddsförordningen  GDPRs bestämmelser om personuppgiftshantering  får SVERAK (och egentligen även SKK)  enbart lämna ut dolda  kontaktuppgifter till myndigheter och veterinärer, vilket försvårar rejält för de privatpersoner som snabbt behöver komma i kontakt med ägaren eller bara ta reda på om en upphittad katt är bortsprungen eller inte.  Tidigare behövde man (som jag uppfattat det) bara ringa till Id-registret (visserligen bara under kontorstid, men ändå..) Nu måste ev. upphittare alltså ta med sig katten till polis eller veterinär först och låta dem ringa.  Det finns privatpersoner som hjälper till med chipavläsning och tar sig tid att åka ut för att läsa  av ev. chip,  men det är helt i onödan om det inte går att få fram uppgifterna på egen hand. Extra viktigt alltså att se till att godkänna offentlig publicering när man ägarregistrerar sin katt!

3. Nackdelen med SVERAKs id-register är också att de (till skillnad från SKK) inte har medlemskap i Europetnet, dvs. det internationella register där man i andra länder kan söka på utländska id-märkningar.  Lika väl som utländska id-märkningar kan hamna i Sverige, så kan svenska id-märkningar hamna i andra länder.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
kattöga
12/23/19, 3:11 PM
#1

0# Tack för bra info! 👍
Det är ju "typiskt" att det ska "krånglas till det". 
Men jag hoppas att det inte innebär några förändringar för oss som tidigare registrerat sina katter och godkänt "offentlig publicering". 
Ska gå in på deras sajter och läsa på.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[[eskils_]]
12/23/19, 3:24 PM
#2

Jättebra information! 

Viktigt alltså för alla som har registrerat sina katter i Sverak att kolla att man har kryssat i Ja-rutan för att godkänna publicering!

Bra att registreringen även i fortsättningen ska vara gratis för katthem. 👍

Wony
12/23/19, 3:56 PM
#3

Vill man vara på säkra sidan så kan man ju alltid registrera sin katt i båda registren. Det ökar sannolikheten att eventuell upphittare ser att katten är ägd, ifall denne inte känner till att det finns två register.

OberonsMatte
12/23/19, 4:25 PM
#4

#3 Ja, jag har läst om en upphittad katt som blev överlåten till upphittaren av Länsstyrelsen (!) p.g.a. att id-märkningen bara kollades i Sveraks register (där den också fanns med men med inaktuella uppgifter). Som tur var (för den ursprungliga ägaren, men kanske inte för katten) så lämnade den nya ägaren över katten självmant när misstaget uppdagades.

Sajtvärd Katter iFokus

Ajax1
12/23/19, 5:02 PM
#5

Tack för info! Ska genast kolla upp vår registrering.

Wony
12/23/19, 5:12 PM
#6

#4 Usch så tragiskt. Kan ju tycka att åtminstone LST borde ha koll på detta och själva kontrollera båda registren. Det känns som att de som faktiskt sysslar med detta ska ha koll. 

Sedan så är det synd att många fortfarande inte vet att katter chippas, utan tror att om den saknar tatuering är den automatiskt hemlös. Vår sexåring kan man numera bara ana att han är tatuerad eftersom färgen helt enkelt blekts bort. Har tänkt kolla med veterinären om det går att göra om tatueringen om/när katten ändå ska sövas för något annat ingrepp, men jag kan tänka mig att många katter som egentligen har ägare säkert misstas för hemlösingar om man inte ser till att kolla chip…

Annons:
Ajax1
12/24/19, 11:21 PM
#7

#6 Precis så tror jag med, att gemene man inte förstår att vi chippar våra katter. Min katt är både tatuerad och chippad, pga detta. Hoppas det hjälper om han går vilse, dessutom bär han GPS.

annzoo
12/25/19, 5:14 PM
#8

Man kanske kan tipsa sverak om medlemsskap i Europetnet, de kanske inte vet om de själv. Jag visste inte att SKK var medlem där, hur blir man det föressten?

OberonsMatte
12/25/19, 6:34 PM
#9

#8 SVERAK är medvetna om fördelarna med att samarbeta med Europetnet och har även lagt fram ett underlag för det men valde vid styrelsemötet i somras att inte arbeta vidare med den frågan. Kanske beror det på att förslagen om allmän obligatorisk id-märkning kanske kommer att leda till ett helt nytt register om/när det går igenom? Medlemskap i Europetnet är något man måste ansöka om och uppfylla vissa kriterier för att få: https://www.europetnet.com/epn-member.html

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: