Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 616 ggr
[Rightmeow]
12/22/19, 1:06 PM

Hur badar man en kattunge?

Jag har köpt en balja (en sån där liten för bebisar) till min 14 veckors kattunge och idag så skulle jag börja öva att bada honom, och då fyllde jag vatten så att det täcker benen och slutar precis på magen. Men när jag skulle lyfta ner honom så började han jama jätte mycket och slet sig loss, jag försökte igen men han slet sig loss igen. Hur gör jag för att det ska gå bra? Jag vill kunna bada honom åtminstone 2 ggr om året i framtiden eller vid behov så jag hade tänkt börja öva nu när han är liten genom att bada honom ca 1 ggr i månaden i några månader, men jag fick inte i honom i badet. Tacksam för tips!

Annons:
OberonsMatte
12/22/19, 1:32 PM
#1

Jag har aldrig badat mina katter, men skulle det behövas så duschar jag dem bara. Låter dem stå på sina egna tassar i duschutrymmet och duschar med handduschen och parerar med min egen kropp eller en hand ovanför frambenen så att de står kvar. Varför vill du bada honom (och så ofta)? Planerar du att ställa ut honom?

Sajtvärd Katter iFokus

[[eskils_]]
12/22/19, 1:35 PM
#2

Börja med jättelite ljummet vatten första gångerna bara över tassarna, tala lugnt med kissepojken och erbjud en godsak som belöning när han har stått där ett par sekunder. 

Egentligen behöver man inte bada/tvätta katter om de inte blivit leriga o dyl. De tvättar sig själva.

Maria
12/22/19, 1:35 PM
#3

Jag har aldrig badat mina katter. Gamle Moritz gillade däremot att bada och hoppade gärna i badkaret eller var med i duschen. Mm det var givetvis på hans villkor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
12/22/19, 2:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Jaf börjar väna kattungarna vid ca fem veckors ålder.Tappar upp riktigt varmt vatten i diskbaljan.Sen stoppar jag bara ner katten och än så länge har ingeeen protesterat.

Stolt ägare till fem La permer

wildfire
12/22/19, 4:53 PM
#5

Jag brukar göra som Monica vänja dom vid det men hittills har dom flesta redan vid ung ålder vart så intresserad av vatten så det har inte vart några som helst problem och vi har duschat, badat tillsammans vilket blivit till en lek för dom.

Vi behöver sällan bada katter som eskils skriver så sköter dom sin hygien så bra själva men jag brukar låta mina bada en gång om året ibland två beroende på och då är dom innekatter  men dom behöver också få bli  lite uppfräschade men det behövs så sällan.

Sen ska du kolla upp noga vad för shampoo du använder för det ska vara anpassat för katt och ålder samt eventuella sjukdomar men det där kan din veterinär tipsa dig om så allting blir rätt 🙂

Honestyisdead
12/23/19, 1:05 PM
#6

Gärna en handduk som underlag så katten får grepp och inte halkar runt. Tyvärr har katten nu förstått att det går att komma undan så det blir svårare att lyckas. Man ska aldrig släppa katten när den försöker sticka, för då lär den sig att så gör man för att slippa.

Annons:
Upp till toppen
Annons: