Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 783 ggr
okand21
12/18/19, 9:09 AM

varför ringorm?

Hej, jag har funderat på varför katter får ringorm? är det lika vanligt hos katt som marsvin? jag vet t.ex att marsvin kan få de via höet, och stress kan utlösa det också. 

Men innekatter vad är anledningen till att de kan drabbas av ringorm? eller gäller det bara utekatter? 

Hur många kattägare här har drabbats av ringorm och var det så hemskt som vissa skriver, t.ex att de tog år innan de försvann.

Annons:
Fridaaaa
12/18/19, 9:44 AM
#1

Katter kan bära på ringorm ich smitta men inte själva bli drabbade

Upplever inte det som vanligt på varken katter eller marsvin

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
12/18/19, 10:00 AM
#2

SVA skriver att både marsvin och vuxna katter kan vara symptomfria smittbärare av ringorm. Det betyder att de bär på sjukdomen utan att vara sjuka själva. Trots det så kan de smitta andra djur (och oss människor). https://www.sva.se/djurhalsa/zoonoser/ringorm-som-zoonos Hos marsvin bryter det ofta ut när djuret har nedsatt allmäntillstånd av någon annan anledning. Då kan det verka som att djuret blir sjukt för att det nyss blivit smittat, fastän det i själva verket burit på smittan hela tiden. Samma sak borde gälla även för katter.

Honestyisdead
12/21/19, 6:02 PM
#3

#1 Visst drabbas katter. Citat från anicura:"Smitta med T. mentagrophytes brukar orsaka symtom hos alla katter, medan M. canis framför allt ger synliga symtom hos unga katter och nedsatta individer. Inkubationstiden, dvs tiden mellan infektionstidpunkten tills katten får synliga symtom, varierar mellan fyra dagar och fyra veckor."

Fridaaaa
12/21/19, 6:33 PM
#4

#3 Du missuppfattade. Sa aldrig att katter inte kan få det. Sa att de kan bära på det utan att själva drabbas

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ajax1
12/23/19, 5:08 PM
#5

Jag fick ringorm, utslag på handen. Till veterinär med både kanin och katt, provtagning, ingen bar på smitta?? Vet än idag inte var jag fick det ifrån. Jag fick salva av doktorn, tog nog ca. 3-4 mån innan utslaget försvann helt. Men inte ont kliade bara och var lilarött och fult…

Upp till toppen
Annons: