Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 771 ggr
91Marran
2019-12-14 16:44

Atlas bur till katt.

Vilken storlek på Atlas bur ska man välja? Kommer bara ha en katt i, men vill inte ha en liten bur ändå.

Mvh
Mig

Annons:
MonicaLagerquist
2019-12-14 16:55
#1

Det är ju bara de  Atlas 30  och större som är godkända för katt.

Jag skulle se till att det var en utan öppning i taket och med metallgaller i grinden.

Sen sätter jag alltid en spännrem runt buren för säkerhetsskull.

Stolt ägare till fem La permer

OberonsMatte
2019-12-14 17:22
#2

Hur långa stunder ska katten vistas i buren? Jag har Atlas 10 för kortare transporter (till och från veterinär utan tillgång till bil och fastspända på en bagagekärra). 

Måtten är;

Mått: L 48cm x B 32,5cm x H 29cm

Max Vikt: 5 kg

Måtten är dock något mindre än jordbruksverkets minimimått som är:

längd = 0,5 meter,
bredd = 0,3 meter,
höjd = 0,35 meter.

Det är inte så många burar och transportväskor som uppfyller de kraven, så det kommer knappast "hända något" om måtten är lite mindre (inom rimliga gränser). Hårdplastburar är ganska otymplig att bära eftersom katter i bur sällan fördelar sin vikt jämnt så att tyngdpunkten hela tiden befinner sig i mitten.  När katten förflyttar vikten fram och tillbaka finns en risk för att handtagen hoppar ur sina gängor så att buren tappas ner i backen och riskerar att gå sönder.

Sajtvärd Katter iFokus

91Marran
2019-12-14 17:24
#3

#1 Tittar på Atlas 40, men den finns inte i lager hos zoofast. Ska kolla vilken det är som jag har. Den jag har är stor och rymlig, minns inte vilken storlek dock. Den är väldigt hög. På Zoofast brukar det ta tid innan varorna kommer tillbaka i lagret.

Mvh
Mig

91Marran
2019-12-14 17:46
#4

#2 Vill inte ha en tygbur då det är lätt att katten blir skadad vid krock eller liknande. Jag lånar mammas bur som också är Atlas 10 tror jag. Den är väldigt liten i alla fall. Har en större till ena katten. Det blir max 20-25 minuter i bil enkel väg. Den ena katten är "tam" och går att få in i buren. Tvåan som han heter får vara i den lilla buren och den otama Ettan får vara i den stora, för där är det lättast att få in en panikartad katt. Tanken var att vi bara ska ta in Tvåan till veterinären. Vi sa det att får vi tag på Ettan så följer han med. Hittar pojkvännen sina tjockaste vinterhandskar och tar på sig vinterjackan, så borde det gå att få med Ettan. Nej! Leksaker och godis hjälper inte. Inte att locka heller. Stänger vi in honom i badrummet går han bakom tvättmaskinen och då får vi inte tag i honom alls. Enda rummet med dörr förutom badrummet är sovrummet. Där gömmer han sig under sängen. Jag ska försöka fixa så att jag kan följa med.

Mvh
Mig

OberonsMatte
2019-12-14 17:47
#5

#3 Atlas 40 är väldigt stor och väger 3,72 kg när den är tom, så glöm inte att tänka praktiskt också, särskilt om det inte är för biltransport du tänkt använda buren.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2019-12-14 17:58
#6

#4 Går det att blockera utrymmet bakom tvättmaskinen på något sätt så går det kanske att få katten att gömma sig självmant i buren istället om den befinner sig i ett rum utan andra gömställen?  Särskilt om buren alltid står framme så att den känns välbekant och trygg för katten.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
91Marran
2019-12-14 17:59
#7

#6 Det var en bra idé! Ska ta upp det med sambon direkt :)

Mvh
Mig

91Marran
2019-12-14 19:13
#8

Precis beställt en Atlas 30. Var en sådan jag har sen innan. Beställde på Zoofast.

Mvh
Mig

19Mikaela93
2019-12-15 09:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Precis som #2 så använder jag Atlas 10, korta vändor till och från veterinären…

[[eskils_]]
2019-12-15 12:16
#10

Det är viktigt att katten har plats att vända sig i buren.

Upp till toppen
Annons: