Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 857 ggr
Wilola
2019-12-14 09:05

Normalt beteende?

Jag har en katt som är helt besatt av mig. Han skriker när jag går på toa, när jag går hemifrån och när han inte får vara med mig i sovrummet (för att han bara ska in och ut hela tiden). Han stryker sig mot benen hela tiden, är superklängig och ska alltid vara på mig. Vi har en till katt som han är bra kompis med, men det är ändå mig han följer efter överallt. Det är ganska jobbigt då jag vill vara ifred ibland. Är detta normalt beteende eller har han någon sorts ångest?

Annons:
_Fisken
2019-12-14 10:00
#1

Så där var vår katt också. Heeeela tiden klänga på en. Vaknade titt som tätt på natten supersvettig för att  katta har legat över halsen på mig.  Dom är nog bara så….mysig katt men ibland lite "too much".

Pia-69
2019-12-14 11:33
#2

Har katten alltid varit sån eller är det ett nytt/ändrat beteende?


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Wilola
2019-12-14 11:54
#3

#2 alltid varit sån men har blivit värre senaste året

OberonsMatte
2019-12-14 12:01
#4

Hur gammal är katten? Inne- eller utekatt? Kastrerad? Hur länge har han bott hos dig och vad har han för bakgrund?

Sajtvärd Katter iFokus

Wilola
2019-12-14 12:11
#5

#4 9 år gammal innekatt. Kastrerad. Var min systers katt från början, han var väldigt fäst vid henne men sen flyttade hon utomlands och då fick jag ta honom. Han har aldrig varit hemlös eller så.

OberonsMatte
2019-12-14 12:18
#6

#5 Hur gammal var han när han flyttade till din syster? (och från uppfödare, syskon och mamma).

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Wilola
2019-12-14 12:25
#7

#6 vet inte riktigt, men han var rätt liten så skulle väl tro att han var yngre än de ska vara

micki78
2019-12-14 12:27
#8

Din katt älskar dig oerhört mycket, han känner en trygghet hos dig och vill vara med dig. Varför han behöver vara med dig jämt kan ingen veta, men det är ju så man vill att ens katt ska vara. Det är bara att gilla läget:) Man kan ju spekulera om det ligger något i att din syster flyttade i från honom, men tyvärr kan man aldrig få något svar på varför han är som han är.

OberonsMatte
2019-12-14 13:15
#9

Att katten ogillar stängda dörrar och vill ha full tillgång till sitt kärnrevir är ett naturligt beteende och kontrollbehov som beror på medfödda revirinstinkter.

Att katten upplevs som klängig och osjälvständig kan vara naturligt om det beror på att katten har genetiskt betingat stort socialt behov som visas genom fysisk närhet och uppmärksamhetssökande. Finns t.ex. ett flertal registrerade kattraser vars rastypiska egenskaper SKA vara att uppvisa ett väldigt stort intresse för ägaren och en önskan om att vara i centrum för ägarens uppmärksamhet. Dessa egenskaper finns i den naturliga variationen hos katter och kan alltså även "drabba" huskattägare (som kanske inte förväntat sig eller ens önskat det).

Om katten separeras från uppfödare, mamma och syskon för tidigt är det dock även möjligt att beteendet egentligen inte är naturligt för den här enskilda katten utan en konsekvens av att katten gick miste om att utveckla självständighet, grundtrygghet samt förmågan att hantera frustration under trygga och naturliga förhållanden i samspel med mamman under den tid i livet då detta grundläggs.

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: