Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 589 ggr
[Rightmeow]
12/12/19, 6:48 PM

Mush utfodringsguide för lite?

Jag ger min kattunge både Mush och blötmat varje dag och han får mat 4-5 gånger om dagen (kan tyvärr inte ha framme mat hela tiden då våran andra katt äter upp maten isåfall) och han äter ungefär 1 - 1/2 påsar mjau blötmat och 2 mush bullar per dag. Han väger 1,7 kg och är snart 14 veckor. Men på Mush utfodringsguide så står det att en katt på 2 kg ska få endast 2 mush bullar per dag? Det låter väldigt lite, Isåfall ger jag min kattunge alldeles för mycket? Så förvirrande!

Annons:
Uppkatten
12/12/19, 6:53 PM
#1

Jag har själv aldrig använt Mush, men tror inte att de avser kattungar när de talar om "en katt på 2 kg", utan då avser de sannolikt en vuxen katt i den viktklassen.

Kattungar växer och gör av med galet mycket energi,  så låt du din kattunge få avgöra själv hur mycket mat den behöver per dag. När kattungen kommer upp i 8-10 månaders åldern kan det dock vara bra att börja ha lite extra koll så att katten inte utvecklar onödig övervikt (eftersom övervikt inte är hälsosamt + att det är svårt att banta en katt). 

Min erfarenhet är dock att det oftast är torrfoder som leder till övervikt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kattöga
12/12/19, 7:54 PM
#2

Vi har haft Mush som enda foder ett bra tag (tyvärr har vi behövt gå ifrån det på sistone, p g a sjukdomar) och våra två yngsta bröder åt ca 4 mushbullar om dagen. Men gammelkatten (väger någonstans mellan 4 och 5 kg) åt många fler mushbullar. Det kunde bli både 6, 8 och 9 bullar om dagen. 

Han har aldrig varit överviktig, tvärtom smal, slim och smäcker alltid (förutom "tigermagen" - som ju inte är övervikt). Han har alltid varit ute och gått väldigt mycket under dagarna, så han behöver mer mat än de två andra (som är innekatter med utevistelse i inhängnad del av tomten). 

Blötmat/mush osv är det "svårt" att bli överviktig på (i motsats till torrfoder). Så ge katten så mycket han vill ha, så länge han inte blir tjock. Och som Uppkatten skriver, kattungar behöver mycket energi som de sen kan göra sig av med genom lek och annat!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Jojaton
12/12/19, 8:06 PM
#3

Nu har inte jag katt - men för hund utgår man från 2% av vikten, medans det för en 8v valp är 10% av vikten. Gissar att det är något liknande för katt 😊 Sen får man också tänka på att det är en guide - man utgår från deras rekommendationer men i slutändan måste man ju själv kolla hull, vissa behöver mer mat än rekommendationerna, andra mindre 😊

Johanna - Instagram

Silvestris
12/12/19, 9:52 PM
#4

Tabellen utgår från vuxna individer och är ett riktmärke. Man måste alltid (oavsett foder) portionera efter aktivitetsnivå och hull. Jag har en vuxen hankatt på knapp 4,5 kg som åt 12 köttbullar per dag och lätt hade kunnat äta mer utan att bli tjock, som kastrat äter han 9 köttbullar/dag. Kastrathonan på 3,4 kg blir tjock om hon får fler än 3 köttbullar/dag. Kattungar äter mycket. Vid 14 veckor kan de äta 6-7 köttbullar/dag om de bara äter MUSH.

Upp till toppen
Annons: