Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 785 ggr
[Rightmeow]
12/11/19, 8:11 PM

Kattunge hoppar på katt

Våran 13 veckor gamla kattunge verkar tycka väldigt mycket om våran 7 åriga hankatt. Vår äldre katt var väldigt misstänksam i början men har börjat mjukna upp nu, och nu leker dom tillsammans ibland och har även sovit tillsammans några få gånger den veckan kattungen varit hos oss. Nu har dock kattungen varit väldigt på äldre katten på sistone, hoppar på honom nästan hela tiden och ska leka så fort han ser honom nästan. Nu har han börjat hoppa på honom när han sover, och då säger äldre katten ifrån genom att bita honom aggressivt och trycka ner honom, och göra något ljud som låter som en blandning mellan mjau och morrande, det ser väldigt läskigt ut och jag tar bort kattungen direkt. Jag tycker synd om katten, det måste vara jätte jobbigt med en kattunge som hoppar på en hela tiden, speciellt när man sover! Han flyttar sovplats ibland pga kattungen och måste hoppa upp på bord för att undkomma honom. Hur får jag kattungen att sluta bete sig såhär?

Annons:
Uppkatten
12/11/19, 8:46 PM
#1

Du kan nog inte själv få kattungen att sluta bete sig så, eftersom det ligger i kattungens natur att vara superaktiv, nyfiken, leksugen o s v. 

Däremot kanske din äldre katt kan säga ifrån så att kattungen inte blir lika påstridig. 

Dock behöver kattungen lek och stimulans. Antingen en likasinnad galen kattkompis, eller att ni leker galet mycket med kattungen. Det brukar dock vara svårt som människa att ge en kattunge all den stimulans som kattungen behöver. Därför säljer t ex katthem aldrig kattungar som ensamkatter, och om det redan finns en katt därhemma så brukar katthemmet vilja att det är en yngre katt som gillar att härja runt.

Den äldre katten måste också få möjlighet att komma åt sidan och få vara ifred från "kattgalningen" som flyttat in…. 🙂Och få er fortsatta uppmärksamhet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Rightmeow]
12/12/19, 6:37 PM
#2

#2 tack! Dock har jag tyvärr inte möjlighet att skaffa en till kattunge, även om det hade varit jätte kul. Min fråga var mer, hur gör jag när kattungen hoppar på katten? Ska jag ingripa eller bara låta dom klura ut det själva? Kattungen skriker när katten biter honom men sen kommer kattungen ändå tillbaka för mer och han blir aldrig skadad av katten, men det ser som sagt väldigt obehagligt ut.

[Rightmeow]
12/12/19, 6:38 PM
#3

Och självklart får äldre katten jätte mycket uppmärksamhet också

S.L
12/14/19, 10:09 PM
#4

Tror inte den äldre katten skulle bita kattungen mer än nödvändigt. Det låter normalt att den äldre katten fostrar den som du beskriver. Men man kan avleda om du ser att kattungen tänkt störa den sovande äldre katten med locka och kasta leksak. Vi har en väldigt aktiv 8 mån här hemna vi har skaffat lite roliga leksaker som lektunnel,leksaker som är som en bana med mus i. 2 olika en batteridriven leksak. Vi tar bara fram leksakerna viss tid för att leka med kissen lektunneln är alktid framne då den andra katten leker med honom samt hundarna busar med honom. (Ta bort leksaken i tunbeln då det ofta sker olyckor att katter fastnar i den och skadar sig tillomed råkar strypas) Sen har vi större klösmöbel med flera hyllplan utöver det har vi satt upp hyllor till katterna så dom har bra spanings läge och sovställen.

Upp till toppen
Annons: