Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1134 ggr
krocko15
12/11/19, 1:48 PM

Tömma analsäckarna katt?

Idag har hankatten fått sina analsäckar tömda och spolade. Just nu sover han eftersom han fått lugnande innan. Vet var tvungen att sätta ett stygn i rumpan på honom eftersom tarmen fortsatte att sticka ut hela tiden. Har ni varit med om detta och isåfall när mår katten bra igen?

Annons:
Uppkatten
12/11/19, 4:04 PM
#1

Jag har varit med om att tömma analsäckarna på katt, men jag har inte varit med om att tarmen ramlat ut.

Tömningen av analsäckarna var - för min katt - relativt okomplicerat. När katten väl hade vaknat och "narkosen" gått ur kroppen så mådde katten som vanligt igen. Han fortsatte dock att ha problem med analsäckarna då och då.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

krocko15
12/11/19, 4:31 PM
#2

Tack för ditt svar! Ja, vet sa att det var ovanligt att tarmen var på detta viset. Hade din katt inte utstickande tarm överhuvudtaget, och isåfall hur visste du att det var analsäckarna som strulade? Behövde du smörja kattens rumpa efteråt?

Uppkatten
12/11/19, 5:10 PM
#3

#2 Jag upptäckte att det var någon enstaka bloddroppe på kanten till kattlådan vid några få tillfällen. Jag nämnde det för min granne som var veterinär, och hon sa att det lät som problem med analsäckarna, vilket det också visade sig vara. 

Min katt hade inte utstickande tarm, och jag har - trots mycket lång katterfarenhet - aldrig sett det på katt överhuvudtaget (annat än på bild). 

Framfall av tarmen är inte ett vanligt symtom vi analsäcksproblematik, vad jag vet. 

Jag behövde inte smörja kattens rumpa efteråt. Däremot se till så att han varken var för lös eller för hård i magen, och så fick vi hjälpa honom vid flera tillfällen att tömma analsäckarna (tills de började fungera mer normalt).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

krocko15
12/11/19, 7:16 PM
#4

Jaha okej jag förstår. Så konstigt att min lille kille drabbats av detta när det är så ovanligt, vilken otur!

krocko15
12/12/19, 1:06 AM
#5

Förresten hur såg du till att han varken var för lös eller för hård? Tycker det är jättesvårt att veta vad man ska ge och särskilt när han är utekatt och utför alla sina behov utomhus, då har man ju inte riktigt koll tyvärr. Tacksam för svar!

Uppkatten
12/12/19, 7:57 AM
#6

Jag tycker inte att din katt ska vara utekatt ö h t i det här läget. Ha katten inne tills den har läkt ordentligt och mår stabilt bra. Vill du sedan ha katten som utekatt så väntar du med det tills det börjar bli varmt ute, under senare delen av våren t ex (förutsatt att katten är helt frisk och återhämtad då).

Det är ditt ansvar som kattägare att se till att få koll på kattens hälsa och välbefinnande.

Vore olyckligt om katten t ex springer bort, och problemen med analsäckarna fortsätter ute - utan att någon har koll på katten och kan hjälpa den. 

Vet inte vad din katt äter idag, men att successivt sätta över den på enbart blötmat borde ge goda förutsättningar för en bra avföring. Tänk på att foderövergångar alltid bör ske mkt långsamt och att man hela tiden bör ha koll på kattens avföring, så att man kan "backa" ett steg om katten t ex blir lös i magen.

Är katten å andra sidan hård i magen, finns en rad tips o trix. Hör av dig här i så fall för fler råd 🙂.

Kommer stygnet att hålla kvar kattens tarm där den ska vara nu, eller finns det risk att tarmen ramlar ut igen t ex om ett antal veckor? Vad sa veterinären?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
krocko15
12/12/19, 10:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Tack så mycket för ditt svar Uppkatten och för att du engagerar dig och bryr dig! 🙂

Katten är självklart inne nu när han inte mår så bra och måste ha tratt. Dock har han skrikit sig hes för att han inte fått gå ut och hoppar hela tiden upp på dörrhandtaget. Så jag tvivlar tyvärr starkt på att han kommer kunna vara inne fram tills våren, och då tänker jag för hans egen skull, visst skulle det vara enklare för mig att hålla honom inne och slippa fler skador/bekymmer men jag ser ju på honom att han mår psykiskt dåligt.

Dessutom har han olyckligtvis precis förlorat sin syster och bästa vän och bara det gör att han är psykiskt labil, vill som sagt därför inte utsätta honom för något mer. Om du har något sätt att hålla honom inne som gör att han ändå kan må bra får du jättegärrna dela med dig! 

Tidigare åt han Mjau torrfoder för kattungar (detta för att han vägrade äta vuxenmat). Nu sen några veckor tillbaka har vi dock satt fram blötmat, också Mjau (se bild). Vi försökte ett tag att enbart ha framme blötmaten men han tröttnade snabbt och slickade enbart upp såsen. Därför var vi tvungna att ha både torrfodret och blötmaten framme, på blötmaten slickar han bara upp såsen och äter inte bitarna. Ser nu att du skrev att foderövergången bör ske långsamt, det har den nog inte gjort i detta fallet, trodde man kunde byta direkt bara, förklara gärna mer! 

Jag tror att han är hård i magen eftersom han efter kastrering gick på lådan och inte bajsade på två dagar. Angående tarmen så satte ju veterinären ett stygn för att hålla den på plats ett dygn sa hon, så idag ska det tas bort och då sa hon att den förhoppningsvis skulle vara inne igen. Så därför vet jag inte om det finns en risk att tarmen ramlar ut. 

Igår efter han fått lugnande åt han inte alls mycket, enbart på kvällen så fick han köttbuljong som han lapade i sig. Enligt vet skulle han inte få mycket mat så att han inte ska behöva bajsa. Imorse var han dock extremt hungrig och skrek jättemycket så han fick då sin mjukmat men slickade som vanligt bara upp såsen och fortsatte skrika för han var så hungrig. Då fick han lite laktosfri fil på blötmaten som han då slickade lite på. Nu för en liten stund sen var han extremt hungrig och hittade sin godispåse så då fick han några bitar godis med, vet inte om det var rätt men han blev nästan galen och bet på mina fingrar så jag var tvungen. Efteråt gick han tillbaka till sin matskål och åt upp resterande del av blötmaten (bitarna) och slickade upp filen. 

Nu blev detta en jättelång text och jag hoppas verkligen att du orkar läsa den och komma med fler tips och om du tycker att det som jag gett honom hittills är ok.

Uppkatten
12/12/19, 5:18 PM
#8

#7 Jag tänker att din katt fortfarande är så pass nykastrerad (om jag förstått det hela rätt) att han ännu har en massa hormoner i kroppen som stressar honom. Och då förstår jag också om han är "på" och vill ut. Gissningsvis är han fortfarande fertil, och det är ännu en anledning till att han bör hållas inne, så att han inte bidrar till oönskade kattungar.

Det som är viktigt är att katten kan få utlopp för sina naturliga beteenden även som innekatt, d v s det måste finnas möjlighet att gräva i sin kattlåda, att vässa sina klor, att kunna "fly uppåt"/gömma sig, att jaga,  att leka, att ha platser där man kan sitta och spana, ställen där man kan sova ostört, man behöver stimulera sin katts nyfikenhet och dess behov av social kontakt (med människor/ev. andra djur) o s v. De allra flesta katter brukar kunna få ett gott liv som innekatter och trivas bra med det. Men - det finns förstås undantag.

Men att katten ska vara friskförklarad och ej längre fertil tycker jag är rimliga (läs: nödvändiga) krav innan man släpper ut sin katt.

Har man en katt som bara slickar sås/gele så kan man prova att mosa kattmaten med en gaffel. Då brukar många katter välja att äta alltihop. Alternativt så får man prova en annan typ av blötmat (mousse, paté, eller annat) eller byta sort/smak.

Anledningen till att man bör göra långsamma foderbyten är för att många katter annars drabbas av t ex diarré och ont i magen. Katter är ofta känsliga för foderbyten. Men jag tycker att man ska sträva mot att - på lite sikt - enbart ge blötmat, eftersom den är bättre anpassad till vad en katt är gjord för att äta. 

Dessutom har katten en mycket dålig törstreflex, vilket innebär att katter som äter torrfoder ofta får i sig för lite vatten/vätska. Och då blir de ju tröga i magen. (Katten är gjord för att få i sig sin vätska via de byten som katten fångar. Detta då katten ursprungligen är ett ökendjur).

Att katten är hård i magen efter kastrering är fullt normalt, liksom att det efter sövning kan ta ett par dagar innan katten kommer igång och bajsar. Mag-tarmsystemet "stannar liksom upp" när katten varit sövd.

Det som vore intressant är att veta om katten är trög i magen till vardags, eftersom man tror att det kan bidra till analsäcksproblematik. Men även en mkt lös mage skulle ev. kunna bidra till problem med analsäckarna (liksom flera andra orsaker).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annzoo
12/12/19, 5:24 PM
#9

Hur menar du att tarmen stack ut? Jag har haft 2 katter som analsäcken spruckit (om det är de du menar) ingen av dem har haft tarmen som tittat ut. Däremot fick min hane sys där bak då han hade ett stort, djupt hål som även spolades ur. Ingen visade några som helst problem eller avvikande beteende innan analsäcken sprack och ingen behövde heller tratt :)

Uppkatten
12/12/19, 5:26 PM
#10

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: