Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1392 ggr
lovisaheddan
2019-12-11 13:33

LÄS!!!

Hej alla kattälskare!

Obs, nu vill jag inte ha några negativa kommentarer, har ni det så kommentera inget för jag tänker göra det här, bättre att göra någonting än inget!

Jag har länge funderat på en sak. Bara i stockholm finns det cirka 30 000 hemlösa katter, och nu är det liksom vinter och kylan är hård. Jag orkar inte blunda längre. Det är vårt ansvar att dessa katter bli omhändertagna. Katthemmen är få, och det står många katter i kö. Därför har jag en idé om att göra något för att hjälpa dessa stackars katter, då det gör ont i mitt hjärta . 

Jag har en dröm om att öppna ett katthem. Eller åtminstone någonting.

Jag har i egenskap av Sajtvärd tagit bort några rader från det här inlägget eftersom det kan tolkas som att det handlar om en önskan om ekonomiska bidrag och insamlingar är inte tillåtet på Katter.ifokus.  /OberonsMatte

Annons:
Maria
2019-12-11 13:49
#1

Det vore väl bra om du presenterade din idé lite bättre.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
2019-12-11 15:45
#2

Jättebra att du vill hjälpa de hemlösa katterna, de behöver all hjälp de kan få! 👍

Har du en lokal tillgänglig eller har du tänkt jobba med jourhem? Har du tagit del av Jordbruksverkets bestämmelser för katthemsverksamhet? Har du kontakt med en veterinär som vill hjälpa till? Hur många timmar om dagen kan du använda till detta?

Det räcker inte "bara" med pengar tyvärr.

Om du inte får igång ett eget katthem kan du ju stötta de befintliga katthemmen i Stockholmstrakten:

1.n Stockholms län

Uppkatten
2019-12-11 16:20
#3

Jag tänker att det kan vara bra att jobba som volontär först på ett katthem under en period, så att man får insikt i vad som krävs, vad man kan komma att möta, vilka problem man kan ställas inför, vilka regler man har att förhålla sig till, och för att få koll på att man har tillräckliga kunskaper för att alls driva ett katthem eller en katthjälpsorganisation. 

Du måste ha en hel del kunskap om katter, om katters behov och naturliga beteenden, om enklare sjukvård, hygien, "problemkatter", stress, djurskyddslagstiftningen o s v. Jag tror också att du måste ha någon typ av praktisk erfarenhet för att få starta katthem.

Superbra att du engagerar dig, se nu till att hitta en bra väg fram till ditt mål! 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2019-12-11 22:15
#4

Det behövs alltid fler som engagerar sig i katthjälpsverksamhet, så det är glädjande att läsa att du har sådana tankar. På de orter där det redan finns befintliga katthem är det dock enklast och mest effektivt att stödja de som redan finns (så att de inte tvingas upphöra med sin verksamhet p.g.a. för knappa resurser utan kanske t.o.m. kan utöka sin verksamhet och hjälpa ännu fler).  För den som vill göra en konkret arbetsinsats är volontärarbete och/eller att erbjuda sig som stödhem/jourhem en väldigt behjärtansvärd gärning.

Sajtvärd Katter iFokus

vendelay
2019-12-11 23:21
#5

Vad fint att du vill hjälpa till! Jag har själv varit volontär på Stockholms Katthem och det är otroligt roligt (jag antar att det är lika bra överallt såklart!). Det är ju också en superbra erfarenhet ifall du vill öppna ett katthem i framtiden. Lycka till!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

lovisaheddan
2019-12-12 00:01
#6

Vem har sagt att jag inte varit volontär och engagerad förut haha?

Har varit engagerad hela mitt liv, varit volontär och med i akutgruppen. Jag gör detta för jag vet att jag har alla kunskaper som krävs, detta är inte något jag bara kastar mig in i. Jag vet vad jag gör.

Annons:
vendelay
2019-12-12 00:06
#7

#6 Det kan ju inte vi veta, det står ingenting i första inlägget som kan tolkas som att du har eller inte har volontärarbetat. Jättebra att du gjort det och har koll! #2 & #3 ger dig många bra tips på hur du kan komma igång!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

lovisaheddan
2019-12-12 01:50
#8

Haha oj, alltså jag menade inte att jag skulle ha insamling jag menade att jag skulle samarbeta med några som vill samma sak. Men tack för er feedback!:) Jag stöttar katthemmen något enormt, men jag vill att det ska finnas fler öppna dörrar för de som inte blivit omhändertagna. Tycker inte det är särskilt roande att veta att de dör i kylan magert och eländigt. Då gör jag hellre om hela mitt hem till ett katthem ( bli inte kränkta bara ett exempel på hur viktigt detta är) Jag vill ta hand om dom helt enkelt. Aldrig att jag bara tänker lämna dom där ute, aldrig. Vårt ansvar, katthem finns det inte tillräckligt av. Jag måste agera.

[Tante Aubergine]
2019-12-12 03:49
#9

Håller med #4 om att jourhem behövs, och av dina inlägg att döma så kanske det är något att fundera på? Fint att du är engagerad och känner för de små liven. Fler sådana människor behövs.

micki78
2019-12-12 12:04
#10

Jag blir glad när jag ser hur engagerade människor är för dom hemlösa katterna. Jag är själv förtvivlad över alla stackars katter därute, så fort jag kollar termometern hemma och ser minusgrader tänker jag på dom hemlösa stackars katterna och mår dåligt.

Att öppna mer katthem behövs verkligen! Man måste också se till att regeringen faktiskt gör något för dom hemlösa katterna. Regeringen betalar inte en krona (?) till katthemmen. Att informera folk och att kastrera sina katter och vad det innebär om dom inte gör det hjälper mycket men tyvärr finns det alltid folk som inte bryr sig. Om flera tusentals personer kunde gå samman och kräva ändringar av regeringen vore fantastiskt.

lovisaheddan
2019-12-12 19:38
#11

#10 

Ja, vi måste verkligen se till att regeringen gör något!! Detta har gått för långt!

Funderar på någon plan, finns det fler som vill hjälpa så skriv gärna eller smsa mig! 0761602325

För vill ta tag i detta nu!

Herveaux
2019-12-12 20:17
#12

#11 Var försiktig med att lämna ut ditt telefonnummer på internet! 
Det är inte bara härliga kattvänner som har tillgång till det här forumet. 

Tycker det är underbart med folk som brinner för djur! 
Men jag håller helt med de andra som tipsar om att stötta befintliga katthem istället för att bli en 'konkurrent'. 
T ex är det enklare för en verksamhet att samla in gåvor och bidrag än att folk (eller sponsrande företag) som vill hjälpa ska slitas mellan flera aktörer på orten.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

OberonsMatte
2019-12-12 20:41
#13

#11 På vilket sätt är det bättre att "ta tag i problemet" helt själv istället för att ansluta sig till ett befintligt katthem som redan är etablerat och verksamt?  Att katter hamnar i hemlöshet och är i behov av omhändertagande av andra anledningar är ett komplext problem, för de enda som verkligen kan förhindra att det sker är kattägarna själva. Ökad kunskap och ökad medvetenhet hos helt vanliga kattägare är vad som behövs för att det ska kunna ske en dramatisk minskning av hemlösa katter och för att det ska sluta tillkomma 10 nya för varje hemlös katt som omhändertas.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
lovisaheddan
2019-12-13 10:47
#14

#12 

Här handlar det inte om någon slags konkurrans, det handlar om regeringen som måste hjälpa till med ekonomiska bidrag så att dessa katthem skall kunnas skötas och att vi ska öppna fler. För att regeringen ska öppna ögonen måste vi snacka om detta. Då kanske man kan utbilda kattägare och lägga pengar på det. Men också just nu rädda dom stackars katterna som springer ute i kylan. För jag vill inte att dom lider. Klart vi ska minska antalet som blir hemlösa, klart att vi ska, men det finns katter som är hemlösa NU och inte har någonstans att ta vägen. Det är dom jag vill hjälpa. Och regeringen borde ge oss stöd så katthemmen i stockholm kan drivas effektivare, och kunna öppna fler då katthemmen inte får plats med alla hemlösa katter som finns.

Herveaux
2019-12-13 11:10
#15

#14 Om du också öppnar ett katthem på en ort som redan har ett eller flera så kommer ni konkurrera om bidrag och gåvor från företag och privatpersoner. 
Bättre då att alla resurser kan gå till en etablerad och expanderande verksamhet menar jag. 

Om man söker runt på flera av iFokus kattsajter så finns det trådar som handlar om just hur man kan minska antalet hemlösa katter utan att blanda in alt. i väntan på att den trögjobbade regeringen ska komma till skott i frågan. 

Vad jag försöker säga är att du inte behöver uppfinna hjulet på nytt, ös din iver, glöd och passion i kanaler som redan finns istället för att ödsla dyrbar tid och energi på att börja trampa upp en egen stig.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[[eskils_]]
2019-12-13 15:40
#16

#14 Undrar också som #13 på vilket sätt du menar att det är bättre att starta en ny verksamhet än att hjälpa de redan befintliga. Är det något du tycker att de befintliga katthemmen gör fel?

Undrar också om du har någon idé för hur regeringen ska förmås att stötta katthjälparverksamheter med informationsinsatser. Det vore ju underbart om de gjorde det, men hur får man dem att fatta det?

Maria
2019-12-13 18:14
#17

Jag tänker att det är väl knappast regeringen som finansierar utan det är väl en fråga man får strida för i kommunerna. Jag tänker också att det är en bra början att hjälpa redan befintliga katthem.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

micki78
2019-12-14 12:35
#18

Jag tror TS menar att dom flesta katthemmen verkar överfulla och att det därför behövs mer katthem så att fler katter få komma in i värmen. 

Jag förstår inte riktigt vad ni menar med att ett katthem skulle kunna konkurrera ut ett annat katthem? Oavsett till vilket katthem donationer, pengar hamnar så går det ju till katterna oavsett vart dom är. Eller?

Uppkatten
2019-12-14 12:41
#19

#18 Varje katthem är beroende av de donationer de får. Går donationerna istället till ett annat katthem så kanske det "första" katthemmet tvingas lägga ner - i brist på pengar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2019-12-14 12:45
#20

Jag tycker att kommunerna skulle bekosta eller åtminstone stötta katthemmen ekonomiskt! För det är ju kommunernas invånare som har varit slarviga och släppt ut okastrerade och omärkta katter.

Men visst behövs det idag fler katthem, så länge alla har gåvogivare och sponsorer så de klarar sig. I väntan på de kommunala bidragen…

Annons:
Uppkatten
2019-12-14 13:08
#21

#20 Det man är rädd för är väl att kommunerna då också ska få mer "makt" över katthemmen. Vad gör man om kommunen t ex kräver att 3-månaders regeln införs…

Jag tycker dock också att kommunerna borde stötta katthemmen ekonomiskt, t ex med bidrag till lokaler och personal. Men det gäller att hitta bra former för det.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

lovisaheddan
2019-12-14 13:13
#22

#18 Exakt!

OberonsMatte
2019-12-14 13:37
#23

Angående kommunala bidrag till katthjälpsföreningar hittade jag det här svaret  efter att ideell katthjälp nekats bidrag :

_"– Vi har allmänna bidragsregler. Lösningen är att föreningar som hjälper hemlösa katter registrerar sig hos fritidsförvaltningen och söker de bidrag som finns. Det är ingen tvekan om att det är ett viktigt arbete, men vi måste vara rättvisa och transparenta".
_

https://www.sydsvenskan.se/2014-02-24/ideell-katthjalp-nekas-kommunalt-bidrag

Vet inte om det finns katthem som försökt den vägen och var det i så fall blivit stopp? Jo, det hittade jag också:

https://www.sala.se/resources/files/%2F_Nystruktur%2FProtokoll-kallelser%2FPolitisk%20organisation%2FKultur-%20och%20fritidsn%C3%A4mnd%2F2018%2F2018-05-23%2F/p6-%20Ans%C3%B6kan%20fr%C3%A5n%20Djurskyddsf%C3%B6reningen%20Hitta%20Katten%20om%20bidrag.pdf

Sajtvärd Katter iFokus

Maria
2019-12-14 13:41
#24

Det är med andra ord upp till varje kommun.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Uppkatten
2019-12-14 13:42
#25

#23 Jag känner i vart fall till ett katthem som tidigare har fått en mindre summa per år från kommunen, avsedd för kattmat. Om de fortfarande får det vet jag inte. Vet inte heller om de behöver/har behövt ansöka på något sätt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

lovisaheddan
2019-12-14 14:15
#26

Alla är så negativa här, haha, skrev nog på fel forum.

Maria
2019-12-14 14:23
#27

#26 Alla har nog katternas väl och ve iFokus och då vill man att det ska bli så bra som möjligt och man försöker tänka vad som är bäst för just katterna.

Att lägga pengarna på ett fungerande katthem känns som om det skulle gynna katterna mest än att starta upp något nytt som kan vara kostsamt i början och de pengarna kunde i så fall göra större nytta på ett redan etablerat katthem.

Pengarna kunde gå till utbyggnad, personal, och platser t.ex.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Tante Aubergine]
2019-12-14 14:32
#28

Instämmer med #27.

OberonsMatte
2019-12-14 14:41
#29

#26 Nej då, inte negativa, men realistiska. Att starta ett katthem låter lättare än vad det är och utan en väl genomtänkt plan för HUR det ska gå till och vad som är praktiskt möjligt finns det t.o.m. risk för att den goda tanken  resulterar i ännu ett tragiskt djurskyddsärende som får både juridiska och ekonomiska konsekvenser för de inblandade.

Sajtvärd Katter iFokus

Herveaux
2019-12-14 16:45
#30

#18 Låt säga att Orten har ett katthem som får in 10 000kr/mån. 
(Nu räknar vi med enkla jämna siffror bara för att hålla det just enkelt.)
Katthemmet är fullt och därför startar några eldsjälar ett katthem till på Orten. 

Nu när det finns två katthem på Orten blir inte invånarna dubbelt så givmilda utan en del väljer att fortsätta donera till det etablerade katthemmet och en del går över till det nya och en del ger hälften till det gamla och hälften till det nya. 
Med andra ord kan det falla sig så att de två katthemmen får in 5 000kr/mån vardera. 
I värsta möjliga scenario klarar sig inte någon av verksamheten på så lite och båda tvingas stänga ner. 

Förstår du problemet som jag ser? Fler ska klara sig på mindre. 
Katthem konkurrerar om donationer, gåvor och sponsring.

Hade dessa eldsjälar istället engagerat sig i det etablerade katthemmet kanske deras friska krafter hade fått igenom nya samarbeten eller kampanjer via det kontaktnät det etablerade katthemmet byggt upp eller egna som eldsjälarna hade med sig, vilket kan göra att omsättningen ökar, verksamheten kan utökas och bäst av allt att fler katter får ett hem och att färre behöver katthemmet till att börja med. 

Till sist vill jag inte att någon ska känna sig klappad på huvudet av mitt simpla exempel, jag ville bara hålla det tydligt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[[eskils_]]
2019-12-14 17:34
#31

Nej, vi är inte negativa, bara realistiska och undrande kattvänner. 

Jag undrar t ex varför du inte svarat på frågan i #1, eller mina frågor i #2 och #16.

Calcifer
2019-12-14 17:58
#32

Är det inte bättre att ett gäng kattälskare öppnar upp sina hem som jourhem till de katter som katthemmen inte kan ta emot? Bor man relativt nära ett, är van katter, och kan hjälpa till att rehabilitera kanske lite vildare katter så att de lättare får ett hem är det väl bättre än att påbörja en lång och svår process för att skapa ännu ett katthem? 

Skapar man ett nytt katthem där det finns plats för tio katter, lägger man ner bra mycket mer pengar och resurser än att uppmuntra 10 personer att bli jourhem till de som inte får plats i själva katthemmen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: