Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 831 ggr
okand21
12/10/19, 9:54 AM

Kan man på något sätt hindra att sånt händer?

Hej, jag har alltid drömt om att ha 2 katter men aldrig fått de pga en allergisk familj. Men nu har jag flyttat hemifrån och fixat väldigt fint i lägenheten, de enda som saknas är katter som kan göra mig lycklig. Problemet är att jag senaste tiden läst mig in väldigt mycket om katter och allt tokigt dom kan hitta på och oftast gör, det avskräcker mig för att jag är ganska pedant och är väldigt rädd om mina nya möbler. JAG VILL inte ens riskera att få bajs eller kiss på min fina matta eller nya soffa. Jag vill inte ha klösmärken i vardagsrummet överhuvudtaget. 

Finns det på något sätt något man kanske kan lägga som blockar katter från att ta sig in i vardagsrummet när jag inte är hemma eller sover? ( vet ju att katter hopppar väldigt långt upp)? 

Jag har i övrigt 2 sovrum, 1 kök och hall, toalett dom kan vara fritt i. Bryr mig allra mest om mitt vardagsrum där allt fint är. och sett resultat av folks vackra soffor som blivit helt förstörda ( även fast katterna har klösbrädor och leksaker osv) 

Jag tänker att katterna kan få vara i vardgasrummet när jag själv sitter där och kan hålla koll på dom och kan stoppa ev försök att klösa eller bajsa/kissa osv. eller tror ni att jag tänker helt fel? lär det ändå inträffa och vara försent att stoppa? 

Hur ska man mer kattsäkra ett hem? sett t.ex att vissa katter tar sig upp på köksbänkar och råkar öppna köksluckor, hur hindrar man att de råkar öppna köksluckor t.ex? 

Vad finns de för mer som kan hända som jag inte tänkt på hittils?

Annons:
Lussan20
12/10/19, 10:04 AM
#1

De flesta katter jag vet är rumsrena om deras lådor sköts om och hålls rena, gärna två lådor om man ska ha två katter. Man får sköta katternas klor och inte ha giftiga växter, det är lite uppoffringar man gör för att få ha dessa små varelser i sitt liv.

Man kan göra ett galler av finmaskigt nät, men som du redan vet så är katter utbrytarmästare, minsta springa så är de ute, snabba är de också. Klätterpelare att klättra upp i och sova tryggt gillar de. Sedan ska man sköta vaccineringar, avmaskningar mm.

Tidigt på våren oavsett om de är kastrerade börjar de jama då det blir ljust! Då får man palla sig upp ge lite mat och färskt vatten, kanske göra fint i lådan. Ett bra foder är ett måste och det kostar. Kastrera katterna då de är könsmogna. Det är inte gratis att ha djur, men oj så trevligt det är…Mvh/WL🌺

Maria
12/10/19, 10:28 AM
#2

Mina katter jag haft har alltid varit rumsrena och aldrig gjort något utanför lådorna.

Däremot det där med att hoppa upp överallt och att klösa lite här och var trots flera klöspelare har det varit lite si och så med.

Vi har sedan många år tillbaks inga gardiner😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
12/10/19, 10:28 AM
#3

Om du inte har dörr till vardagsrummet så är det svårt. En gallergrind som täcker hela dörröppningen eller nätdörr är ju ett alternativ. Men jag vet inte om det är så snyggt (med tanke på att du skriver att du är pedant). 
En vanlig innerdörr eller skjutdörr kanske kan vara ett alternativ. (En del skjudörrar kan hängas upp på en skena på väggen - se exempel här.)

Katter kan felkissa och felbajsa av många anledningar, ofta rör det sig om stress/osäkerhet och sjukdomar (i urinvägar t ex). Du får nog svårt att hindra dem från att göra det, för när du upptäcker det är det oftast för sent…
Katter kräks också, p g a hårbollar som de vill få ut eller sjukdom. Var de gör det kan man inte styra…

Spärrar man kan sätta på skåpluckor o d för att barn inte ska kunna öppna dem, fungerar lika bra för katter. Fönsterspärrar.
Näta in balkong och/eller fönster för luft men också för kattens säkerhet.

Spring och lek utmed golv ger lätt rispor och märken (men det beror förstås på vad för material man har och ev mattor.

Skaffa ett rejält och högt klösträd som katten/katterna kan leka och klättra i. Det räcker ofta långt. Hyllor utmed väggar som de får hoppa, springa och leka, eller bara vila på är också populärt.

Glöm inte att ID-märka dem och registrera märkningen hos SKK:s resp Sveraks ID-register.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

annzoo
12/10/19, 10:30 AM
#4

Skaffa dörr till vardagsrummet om du vill hålla katterna därifrån eller skaffa vitrinskåp du kan.ha saker i som katterma kan välta ner. Att undvika att de förstör soffan är att hålla klorna klippta, stora attraktiva klösträd och andra klösvänliga saker. Att de inte ska göra behov i soffan så rekommenderar jag ingen skinnsoffa ( många katter tycker om att kissa på skinn av någon anledning) samt att du inte köper skygga katter eller katter som ej är rumsrena. Har man fler kattlådor och kastrerar katterna innan könsmognad minskar man risken för felkissningar men man måste ändå hålla i huvudet att olyckor kan ske om katten är tex sjuk eller protesterar mot något.

Albmi
12/10/19, 10:34 AM
#5

Om du får en katt som kan öppna köksluckor så kan du barnsäkra de skåp du inte vill att de ska öppna. Har en kompis som gjort så då en av hennes katter kan öppna både skåp och dörrar och det har funkat bra för henne. Sedan så använder katter gärna lådan och kissar och skiter generellt inte utanför den om de inte är missnöjda med något (t.ex om lådan inte är ren nog). Sedan har jag fått höra att man helst ska ha lika många lådor som man har katter + en till, så två katter = 3 lådor. Känner dock de som haft två lådor på två katten och de som haft en låda på både två och fler katter där det har funkat bra så tror man lär känna in sig lite i vad just ens egna katter verkar trivas med. Vad gäller vardagsrummet så har jag hört att ett staket som först går rakt upp och sedan lutar mot katten i 45° vinkel ska få dem att uppfattat det som att de inte kan hoppa över. Exakt hur väl det funkar är jag inte säker på då jag själv aldrig provat, men kanske kan vara värt ett försök? Antar nu att det inte finns en dörr då det ju hade varit klart lättaste lösningen.

Maria
12/10/19, 10:49 AM
#6

Glömde skriva att vi har barnlås på våra garderobsdörrar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Lussan20
12/10/19, 11:20 AM
#7

Haha, ja nog kan de öppna både det ena och andra, dörrar genom att hänga i handtagen. De lägger sig på rygg och krafsar underifrån tills skåpen går upp, listiga filurer. Kan sakna att ha katt ibland. Men jag lånar sonens katt Ragge, en Ragdoll ibland. Undrar om jag berättat då han rymde och hamnade på polisstationen?

Ja det får bli en annan gång! Man har alltid sysselsättning då man har katt! Många skratt , jag hade klädda matsalsstolar, de blev som ryamattor bästa klösbrädorna, de vi köpte gick de bara förbi. Mvh/WL🌺

Maria
12/10/19, 11:23 AM
#8

Jag hade en soffa som såg ut som en afganpäls 😁

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OberonsMatte
12/10/19, 11:23 AM
#9

Felkissande och felbajsande är inget som är naturligt för kastrerade, friska katter med tillgång till optimal lådsituation när det gäller lådantal, lådplacering, lådmodell, sandsort, sandmängd och antal rensningar per dag.  Att ha katt kan innebära att man måste ha stora toalådor framme fullt synliga i andra rum än inne på en avlägsen toalett.

Jag har 4 katter som  aldrig har kissat eller bajsat på fel ställen, men väljer tvättbara mattor och avtagbara , tvättbara klädslar på stoppade möbler ändå eftersom de KRÄKS då och då.  Katter har lätt för att kräkas och kräks även när de inte är sjuka. Det räcker att de ätit för fort eller har har päls som ligger och irriterar i magsäcken och som behöver komma upp. Hur ofta de kräks är individuellt och kan även bero på mängden päls de får i sig, men det är få katter som aldrig kräks.

Eftersom katters naturliga behov är att vässa klorna och doftmarkera genom klovässning kommer de vässa klorna där de tycker att det känns lägligt att göra det.  Man kan försöka spara på inredning och möbler genom att ställa ut  funktionella klösalternativ (tillräckligt stabila och långa så att katten kan stå på golvet och sträcka sig upp)  på rätt ställen (centralt och på platser som katten ofta passerar, t.ex. vid dörröppningar), men för att skydda utsatta möbler till 100% får man lägga t.ex. en filt eller ett överkast på utsatta delar.

När det gäller var katterna "får" vara och inte så måste man utgå ifrån att katten kommer att vara överallt där den KAN ta sig upp. Det går alltså inte att ha ömtåliga saker framme åtkomligt för katten och tro att det går att "uppfostra" katten att låta bli att ta sig upp där.  Man får tänka på samma sätt som när man barnsäkrar en miljö för ett litet barn som kan tänkas vistas där utan tillsyn och då även ta hänsyn till att katten har en överlägsen smidighet och hoppförmåga.

Att bli kattägare innebär att man måste anpassa både sina vanor, hemmiljön och  sina prioriteringar efter det valet. Det går att ha snyggt hemma även när man har katt, men att inte utgå från och acceptera katters naturliga beteenden och behov och inte anpassa valen efter det kommer inte att vara ett alternativ som fungerar i längden.

Att skaffa katter med inställningen att de inte ska få tillgång till bostadens största och mest centrala rum utan tillsyn är inte en lovande inställning. Du måste prioritera vad du värdesätter mest, bli kattägare eller ha en bostad som inte delas med katter.

Sajtvärd Katter iFokus

Sjuttan
12/10/19, 11:43 AM
#10

#8 Maria du menar att det blev afganpäls efter att katterna använt den ett tag? Vill tillägga att katter (åtminstone mina) gärna klöser i mattor. Då drar de lätt upp trådar som gör att mattan ser tuffsig ut. Kanske kan bli afganpäls även där med tiden? 😊

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Uppkatten
12/10/19, 1:28 PM
#11

Som pedant är det nog svårt att ha katt eftersom man får räkna med att det blir Kattsand och katthår mest överallt där hemma….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
12/10/19, 1:34 PM
#12

#10 Ja det var en tygsoffa med grov yta och de hade dragit ur trådar överallt så att soffan liknade en långhårig päls.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sjuttan
12/10/19, 1:41 PM
#13

#11 Instämmer. Långhåriga katter fäller fina hårstrån i mängd som flyger omkring osynliga omkring i bostaden, jag får dem ofta i munnen o ibland i ett öga. Äter förstås upp en hel del också även om jag sällan märker det. Upplever det inte som något större problem. 🐈

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
hatifnatten
12/10/19, 4:45 PM
#14

Jag tror det är viktigt att aktivera och leka mycket med katterna, särskilt om det är innekatter. Mina hittar mest på ”hyss” (t ex klättra på bokhyllor, välta ner saker) när de är uttråkade/har för mycket energi. Så det kan kanske både få katten att må gott och skydda dina saker litegrann. Annars tycker jag att någon sorts nät-/gallerdörr verkar vara ett bra förslag för att hålla dem ute från vardagsrummet. Det går säkert att ordna något hyfsat snyggt 😊

Upp till toppen
Annons: