Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1052 ggr
JimmyJazz
2019-12-09 16:01

Sköldpadda?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En snabb (och antagligen dum) fråga - räknas den den lilla katten på bilden som en sköldpadda? 

Anledningen är att hen är lite svår att könsbestämma på traditionellt sätt (och de som har försökt gissar att det är en hane), men jag har läst att sköldpaddsfärgade katter nästan alltid är honor. Däremot så blev jag lite osäker på vad definitionen exakt är. Hen är svart/brun, grå, röd och vit och har en röd/vit pappa och grå mamma.

Mycket tacksam för svar från någon som vet mer än mig om detta (dvs förmodligen alla på det här forumet).

Annons:
jollycox
2019-12-09 16:47
#1

Andra får rätta mig om jag har fel men är det inte så att om pappan är röd och mamman svart så blir alla honor sköldpaddor då dom ärver en färggen från mamma och en från pappa? Alla hanar borde vara svarta då dom ärver en färggen bara från mamman.

Angående katten på bilden så är det svårt att se. Det kan även vara svårt överhuvudtaget då det bara krävs en pytteliten röd fläck för att det ska vara en sköldpadda. Svarta katter med mönster har ofta en varm brun färg och då är det svårt att se röda fläckar.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

OberonsMatte
2019-12-09 19:51
#2

Det finns bara två genetiska grundfärger för katters pälsfärg och det är svart och  röd.

Pälsfärg ärvs genom x-kromosomen som är en könskromosom. Hanar är xy och honor är xx.

Hanar ärver sin enda x-kromosom (och färg) från en av mammans x-kromosomer och kan därmed bara bli antingen röda eller svarta.

Honor ärver pappans enda x-kronomom (och färg) OCH en av mammans x-kromosomer och blir därmed svart+svart= svart , röd + röd= röd ELLER svart + röd= sköldpaddsfärgad.

Katten på bilden ser ut att enbart ha svart som genetisk grundfärg och är det en hane som har en "grå" mamma så kan han enbart ha ärvt svart genetisk grundfärg. Är det en hona med "grå" mamma och röd pappa måste katten vara sköldpaddsfärgad (både röd och svart) även om det inte ser ut så på bilden.

Katten är även mönstrad och med vitt så den korrekta benämningen ser ut att vara svarttabby med vitt eller (om det är en hona) svartsköldpaddstabby med vitt.

Tabby betyder ett bredare marmorerat mönster på kroppen. Är mönstret smalrandigt heter det istället tigré och är det prickigt heter det spotted.

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
2019-12-10 09:04
#3

Jag tycker inte det ser ut som en padda ( om nu inte det röda är minnimalt så man knappt ser.) Är kattmamman utekatt eller smitit och blivit parad utomhus? Isf kan det ju vara flera fäder till kullen. Sätt ut en rumpbild så är dett lättare att avgöra och vilken färg och kön blev syskonen..

19Mikaela93
2019-12-11 17:15
#4

Inte en padda i mina ögon utan en bruntigre med vitt. /Registrerad uppfödare

[Tante Aubergine]
2019-12-11 19:23
#5

Tycker inte heller att det ser ut som en padda (min är en blåsköldis).

Tycker den mest liknar en tigré, men kan inte säga med säkerhet och inte efter en bild.

Om inte annat så borde väl veterinären veta vilken teckning den har?

Och vad gäller sköldspaddshanar så är de ganska ovanliga, och uppstår av vad jag vet av 2 anledningar. 

Det vanligaste är av ett kromosomfel, i vilket fall den inte kan få egna ungar. 

Den mest ovanliga är att det är "två kattungar som blivit till en" innan födseln och därför har två uppsättningar av X kromosomen och då kan få egna ungar.

OberonsMatte
2019-12-11 20:01
#6

#5 Veterinärer har ofta ganska dålig koll på vad katters pälsfärger och mönster heter, så det är ingen självklarhet  Att katten är mönstrad syns i ansiktet, men för att se vilket mönster det är måste man se katten från sidan eller uppifrån.  Jag tycker att man kan ana ett bredare mönster på kroppen (dvs. tabby), men både du och #4 tycker att det ser ut som smalrandigt (tigré)?

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
[Tante Aubergine]
2019-12-11 20:06
#7

#6 Det har du förstås rätt i.

Hade svårt att se det på bilden, och därför skrev att jag inte var säker. Kan mycket väl vara en tabby.

Upp till toppen
Annons: