Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 696 ggr
vendelay
2019-12-06 18:35

Jamande katt, orsak?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår hankatt har börjat jama om nätterna. Det låter som att han letar efter något. Lite info:

Han kan jama när han ska få mat, men annars jamar han inte. Det är alltså ett nytt beteende som uppstått för ca 6 månader sedan, och han jamar mycket VARJE natt. Han slutar om vi går upp för att kolla till honom men när vi lägger oss börjar han igen så vi har slutat gå upp.

Han är ca 10 år, kastrerad, innekatt, bott hos oss i ca 5 år. Har dragit ut tänder tidigare pga TR, senaste veterinärsbesöket var för några månader sedan och då såg munnen bra ut. Han verkar inte ha ont någonstans. Han äter, dricker, kissar och bajsar normalt. Sover mycket men busar mycket också. Väldigt gosig.

Han är inte blind eller döv.

Jag tror verkligen inte att han är otrygg. Han har ställen att gömma sig i, ställen att kika ut från /hyllor osv), leksaker, mat, vatten, låda, han får sova med oss om han vill (då jamar han inte, han jamar när han är i ett annat rum).

Det jag tycker stämmer in mest är senilitet / demens (vet inte vad som är skillnaden), MEN han tvättar sig, bajsar / kissar INTE utanför lådan, han verkar aldrig desorienterad, är inte aggressiv eller några andra tecken jag läst om.

Vad tror ni det kan bero på?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
OberonsMatte
2019-12-06 18:55
#1

Jag tror att det beror på oro/rastlöshet och när ett sånt beteende börjar vid 10 års ålder så skulle jag kolla upp sköldkörtelvärdet med ett blodprov. (brukar ingå vid seniorkoll, men inte i vanliga blodprovsanalyser). Överaktiv sköldkörtel är vanligtvis en åldersrelaterad åkomma som bl.a har ökad vokalisering som symtom (även avmagring och ökad törst).

Sajtvärd Katter iFokus

vendelay
2019-12-06 19:12
#2

#1 Okej, tusen tack!! Vi ska på seniorkoll i mars/april, bör jag tidigarelägga det?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

OberonsMatte
2019-12-06 19:15
#3

#2 Ja, om du vill utesluta att jamandet beror på sjukdom så är det bar att få en tidigare tid. Om behandling behövs så är det bra om den sätts in tidigt.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2019-12-06 19:15
#4

Jag har en 9 årig katt-tjej som kan jama en del nattetid, och har gjort så sista åren. 

Hon gör det enbart under vinterhalvåret, inte under sommarhalvåret då hon mestadels tillbringar nätterna på balkongen sommartid (hon går ut o in som hon vill på balkongen då).

Det som hjälpt under vinterhalvåret är att ha en nattlampa tänd. Så antingen har hon fått ha tänt i köket, eller så har jag en svag nattlampa i hallen. Jag har ingen riktig förklaring till varför hon började "låta mycket på nätterna", men med nattlampans hjälp så har nätterna blivit vanliga igen här hemma. Så det kan vara värt att testa.

Vet att äldre katter ibland även kan vara hjälpta av att ha en radio på på svag volym nattetid.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Juwel34
2019-12-06 20:10
#5

Min katt började också med detta vid gammal ålder. Hon fick för sig att vara väldigt pedant plötsligt och jamade varje gång och bajsat eller kissat i lådan typ som att ”det är smutsigt nu, städa” och sen kunde hon även jama till man tömt hennes låda och sen gå och göra sitt. Det började någonstans vid 11 år. Vet inte varför för vi är väldigt duktiga på att byta. Men kanske kan vara något sånt?

vendelay
2019-12-06 21:17
#6

Tack för svar! 👍🐱❤️

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
lizton
2019-12-07 23:00
#7

Min katt (nu 10 år) är väldigt pratsam. Jag tolkar det som att han vill berätta vad han ska göra. 

Han jamar när han ska äta, när han ska lägga sig, när han kommer in, när han ska gå ut, om han ska gå på lådan och när han är klar, när han vill ha kel  och när han är på väg till att lägga sig i famnen på någon. När han har med sig något byte som han ska leverera har han ett speciellt kurr-jam. 

Han jamar så fort han ska byta aktivitet och han jamar bara lite kort, förutom när han tjatjamar  och vill att man ska öppna någon dörr så han kan gå ut. (trots att han har kattlucka vill han ibland gå ut genom andra dörrar)

Upp till toppen
Annons: