Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 522 ggr
Buffaomini
2019-12-06 02:23

Äldre katt som fräser.

Min 11åriga (12 i maj) kastrerade hon(bond)katt har börjat fräsa åt min pojkvän. Hon har träffat han ett par gånger innan de började hända. Hon kan mysa med honom och sen plötsligt vänder de. Fräser och morrar åt honom. Jag har studerat hur han myser med henne och gjort på samma sätt för att se om han kommer åt något känsligt ställe eller om hon har ont. Inte de. Han bär inte parfym eller annan stark doft hon reagerar på. Han är inte heller gapig/höjer rösten med henne. Första människan hon reagerat på så här. Är de bara att hon börjar bli gammal? Hon äter bra. Går på toa normalt. Är sitt normala jag annars.

Annons:
kattöga
2019-12-06 06:36
#1

Hon litar inte på honom, ännu. Kanske har de inte träffats tillräckligt många gånger än för att tilliten ska finnas där. Hon känner dessutom av din och pojkvännens osäkerhet (pga att hon reagerat som hon gör) vilket gör att även hon känner osäkerhet.

Jag vet inte hur din pojkvän närmar sig din katt. Men det bästa är att låta katten få komma till pojkvännen och visa vad hon vill, gosa eller bara sniffa och hälsa.  När han (eller du) kelar med henne, kolla lite vad svansen gör, viftar hon lite på svansen, då är det läge att ta det lugnare, klappa henne på andra ställen, eller bara sluta kela. Katter kommunicerar jättemycket med svansen.
I övrigt bör din pojkvän endast säga hej till katten lite då och då, och inte "bry sig om"  henne.

Något som också ofta bygger upp tillit är mat, d v s låt din pojkvän servera katten mat när han är hos er.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

OberonsMatte
2019-12-06 19:01
#2

Katter reagerar på dofter som vi människor inte har en chans att uppfatta och förmodligen är det något sådant som honkatten uppfattar som hotfullt och skrämmande. Om din pojkvän är "för på" henne så förstärks kattens osäkerhet Det bästa är om han inte håller på med henne så mycket utan bara finns där så att hon får vänja sig lite på avstånd först.  Några få klappar räcker om hon kommer fram och ser ut att vilja bli klappad.

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: