Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 712 ggr
[Rightmeow]
2019-12-05 18:42

Ska kattungen få äta hur mycket han vill?

Hej! Jag frågade detta tidigare men fick bara 1 svar och jag känner mig fortfarande osäker. Det här är min första kattunge och jag har läst att dom ska få äta hur mycket dom vill. Men jag känner mig fortfarande väldigt osäker när det kommer till maten då jag läser så mycket olika om detta. Hittills får han Mush vaisto gul eller Bozita & Mjau kitten. Han får blötmaten eller Mush 4 gånger om dagen, då får han först en liten portion (1 mush bulle, eller ca lika mängd i blötmat) och om han äter upp allt så får han mer om han vill, alltså får han äta så mycket blötmat/mush han vill i princip. Hitills äter han ca 1 1/2 - 2 bullar per måltid eller lika mängd i blötmat. Torrfoder mother and babycat står även framme hela tiden som han knappt äter av. Han är 12 veckor gammal och är en stor ras. Är det bra att ge honom hur mycket han vill äta eller ska jag följa förpackningen och bara ge honom små portioner? Alltså bara ge ca 1 mush bulle varje måltid. Tack i förväg!

Annons:
Uppkatten
2019-12-05 19:04
#1

Det finns lite olika uppfattningar om huruvida kattungar ska ha fri tillgång till mat eller inte. Personligen anser jag att kattungar ska ha fri tillgång till mat när de är 12 v gamla. Det innebär inte att det måste stå mat framme precis hela tiden, själv skulle jag välja att servera mat flera/många ggr/dygn, så att inte blötmat/färskfoder står framme i timmar och blir dåligt. 

När katten börjar komma upp mot 8-10 månaders ålder ca så skulle jag dock ha lite extra koll på kattens hull så att katten inte blir överviktig i onödan, då det kan vara både svårt och bökigt att banta en katt. Och övervikt är förstås i sig inte hälsosamt.

Uppfattar att torrfoder oftare än blötmat resulterar i feta katter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annzoo
2019-12-06 06:56
#2

Jag skulle säga att så länge kattungen växer ska den ha fri tillgång till mat.

OberonsMatte
2019-12-06 23:36
#3

Jag tror på fri tillgång så att katten vänjer sig automatiskt vid att äta mindre portioner, men ofta. Dels tror jag att det är bättre för magen att äta mindre mängder ofta än att vräka i sig på tom mage och dels så minskar det risken för att katten blir matfixerad, känner stress och frustration inför mat och utvecklar en massa oönskade beteenden för att få tillgång till mat.

Risken för övervikt gäller inte för kattungar eftersom de befinner sig i en väldigt intensiv tillväxtfas och tillväxten (och matbehovet) är dessutom ännu större för storväxta raser.

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: