Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1263 ggr
R8issen
2019-12-05 09:47

Kissar i sängen

Min hankatt har börjat kissa i sängen, han bajsar i lådan och jag är ganska säker på att han kissar där ibland också. Det är inte små skvätt utan riktiga pölar, han har varit rumsren fram tills detta började. Han är strax över 5 månader och kastrerades för 3 veckor sen, efter det fick han en varböld vid såret som veterinären fick tömma så min tanke var först att det kanske gjorde ont där när han satte sig i sanden och att sängen då var mjukare men nu ska han enligt vet inte ha ont där mer men ändå fortsätter han kissa i sängen, kan det ha blivit ett invant beteende? Det har kommit på madrassen, jag har skurat så gott det går och för en människonäsa så är det luktfritt men kan det vara att han fortfarande känner urindoft där och därför fortsätter? Kan det hjälpa att flytta en av kattlådorna till sovrummet? ( finns en låda i rummet jämte) Jag har försökt komma på eventuella förändringar som kan ha lockat fram det men kan verkligen inte komma på något, lådorna har inte ändrats, samma sand, mängd och töms lika ofta som innan. Jag har inte heller varit iväg mer än jag brukar, snarare tvärt om och det händer nästan bara när jag är hemma, ibland när jag ser och ibland när jag är i något annat rum. Har ni några tips och trix eller är det veterinären för en koll som gäller?

Annons:
CaptainBunchie
2019-12-05 10:12
#1

Hurmånga katter finns i hemmet, och hur många lådor finns det (och var är de placerade?).
Spontant tänker jag att någon annan katt kanske agerar toavakt?

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

R8issen
2019-12-05 10:33
#2

Det finns även en (kastrerad) hona som är ca 1 månad äldre. Det finns två lådor, en inne på toaletten och en i vardagsrummet, men även om dom är i olika rum så är dom ändå hyfsat nära varandra så kanske ska prova att flytta en då? Jag har dock inte sett något som tyder på att den andra skulle agera toavakt men samtidigt så kan ju hankatten ha den kännslan fast att det inte syns för mig, jag bevakar ju dessutom inte dom 24 timmar om dygnet så mkt kan ju hända när jag jobbar/ sover också.

kattöga
2019-12-05 10:36
#3

Katter har ett mycket bättre luktsinne än vi människor.  Så det är mycket troligt att katten känner av kisslukten i sängkläderna - och "där det luktar kiss, där kissar man ju"… 

Ättika är bra för att ta bort lukt. Blanda i någon kapsyl ättika i sista sköljvattnet när du tvättar sängkläderna, så försvinner lukten även för kattnosar.  Madrassen kan du skura av med "ättiksvatten" också. 
Lukten av ättika försvinner när det torkar.

Du kan för övrigt alltid ersätta sköljmedel mot lite ättika i sköljvattnet när du tvättar kläder eller annat. Bra för textilierna, för tvättmaskinen och miljön.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2019-12-05 10:41
#4

Skaffa istället en till kattlåda som du har i sovrummet t ex.  Man rekommenderar 1 st kattlåda per katt + en låda till.
Ställ lådan så att katten känner sig skyddad men också kan se vad som pågår utanför. 
Vi har t ex två lådor under en låg "bords-bänk" bakom dörren som är öppen i vår extrahall. Dörren skyddar katterna som får en privat sfär där, men samtidigt kan de se vad som sker utanför dörren.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

CaptainBunchie
2019-12-05 10:43
#5

Att han fortsätter kan vara så som  kattöga säger. Jag skulle även rekommendera att skaffa ytterligare en låda, ofta rekommenderar man att ha 1 per katt + en extra.  Och vara noga med att rengöra och ha rikligt med sand.
Studera gärna dina katters beteenden, är det något som verkar utanför det normala?

Katter går sällan untanför lådan om det inte är något som står knas till.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

kattöga
2019-12-05 10:43
#6

Det är inte ovanligt att katter börjar felkissa när de har besvär av något slag, ont, urinvägsinfektioner, urinkristaller o s v. Så håll noga ett öga på kattens kisseri. Ser du att pölarna blir mindre och mindre och/eller att katten går på toa oftare och oftare, så låt en veterinär kolla upp vad som besvärar katten.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
wildfire
2019-12-05 10:49
#7

Det är ett vanligt problem det här och kan bero på så mycket.Har ni gjort några förändringar i hemmet,ny familjemedlem eller katt.Renoverat,nya möbler ja allt möjligt som katten inte känner igen  Googla dig fram så får du många goda råd och tips från veterinärer som skrivit om det för det här är vanligt.

Prova även med feliway, doft avgivare som är lugnande  för katt.Det finns även sprayer som är avsedda för katt att spraya på stället där dom kissat som är ofarligt för katt och jag fick tipset när min ena hane gjorde så att skaffa överdraget  gökärt från ikea och dom är faktiskt riktigt bra så inte sängkläderna  blir blöta och luktar.

https://www.feliway.com/se

https://www.ikea.com/se/sv/p/goekaert-madrasskydd-80281218/

Fortsätter det bör ni göra en riktig hälsoundersökning och är det inget fysiskt finns beteendeveterinär som kan ge olika råd.En del kastrerade katter kan ha vävnader kvar efter kastrering så det kan vara en könsdrift som finns kvar.Det brukar ta minst en månad innan allt är borta i doft och drift vid kastrering men det där är också lite individuellt för katter och här tog det längre tid när jag kastrerade min yngsta som var orsaken till varför en av dom äldre började bete sig så där för han fick revirstress och skulle minsann visa att allt är hans.

Nu är det så gott som över men det händer nån  gång och det är 1½ månad sedan min yngsta kastrerades och han har gått och sprutat innan så dofter finns kvar länge så jag räknar med att det händer lite en tid framöver.

Det finns massor med orsaker och det finns många goda råd om du googlar på katt som kissar inne så har flera veterinärer skrivit om saken men gör en hälsoundersökning så ni kan utesluta något fysiskt så som urinvägsinfektion med mera.

Hoppas det löser sig för er, min höll på i tre månader innan han lugnade ner sig.Skulle ha tagit yngsta tidigare på kastrering men så blev han förkyld med snuva så jag fick avvakta och än är min äldsta inte riktigt klar men det har nästan upphört så ha tålamod för det kan ta tid och försök komma på något som kan störa  varför han gör så.

Katter gör det aldrig på jävulskap och det är deras naturliga sätt att visa något och orsak finns alltid så kan ni komma på varför så vore det jättebra.

Lycka till och ha tålamod för det kan ta tid 🐱

R8issen
2019-12-05 12:59
#9

Tusen tack för massa bra tips! :D Har en låda till så tar upp den direkt när jag kommer hem från jobbet då samt skura madressen med ättiksvatten och ser om det hjälper. För att svara på lite frågor så verkar han helt som vanligt annars, äter och dricker bra, både leker och kelar som vanligt och som sagt (än så länge iaf) så kissar han rikligt och inte ovanligt ofta men ska självklart hålla koll. Har aldrig upplevt honom som stressad men vet ju också att katter är bra på att dölja det så ska absolut införskaffa en Feliway också och prova. Som jag skrev i första inlägget så kommer jag inte på någon förändring alls, inte ens någon liten = inga nya familjemedlemmar, möbler eller liknande. Lådan töms (minst) morgon och kväll och skuras en gång i veckan eller efter behov och har ca 10-15 cm med Ever Clean. (Har dock köpt hem SoftCat för att prova gå över till det med tiden efter tips i en annan tråd) Joo jag vet att han inte gör det för att jävlas och även om jag vill få stopp på det för min skulle så är det ju självklart för hans skull också. Men iom att det började i samband med varbölden så är det ju inte helt omöjligt att sanden ”tryckte imot” så det gjorde ont när han satt, han hittade då sängen som var mjuk och skön och känner han fortfarande lukt av det så ”tror” han att det är okej. Så ska prova lite av era tips och funkar inte det blir det som sagt ett besök hos veterinären:)

Upp till toppen
Annons: