Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 685 ggr
[Flora1522]1
2019-12-04 15:54

Banta med mjukmat?

Hej jag har en maincoon blandning på 2 år Kastrerad hona Och hon har blivit för rund för sitt eget bästa och skulle behöva gå ner nått kilo Men… Hon är bestatt av mjukmat och tittar knappt åt torrfodret längre Så går det att banta på mjukmat och hur gör man?

Annons:
Honestyisdead
2019-12-04 16:09
#1

Det är lättare med blötmat eftersom det bara innehåller kött, precis vad en carnivor ska äta. Läs rekommenderad giva och dela upp det i portioner. Det är viktigt att du väger henne ofta. Går hon ner för snabbt kan hon få fettlever.

Uppkatten
2019-12-04 16:10
#2

Det går vanligtvis lättare att banta en katt med blötmat än med torrfoder. Många har fått mkt gott resultat med Mjau blötmat. Kolla på burken hur mycket hon ska ha per dygn och börja med att ge den mängden fördelat på flera måltider över dygnet. Samtidigt väger du henne kanske 1-2 ggr/vecka och antecknar vad hon väger. Då kommer du snart att se om hon t ex börjar gå upp eller ner i vikt, och så får du justera fodermängden efter det (öka/minska matmängden). 

Det är väldigt viktigt att du inte bantar henne för fort, utan det måste få ta tid. En katt som går ner för snabbt i vikt riskerar att utveckla fettlever, vilket kan bli mycket allvarligt. Det kan vara bra att diskutera med veterinären ungefär hur mycket kissen får gå ner i vikt/månad.

Om katten inte är van vid att äta Mjau blötmat sedan tidigare, så får du göra ett långsamt foderbyte (om du vill gå över till just Mjau). D v s man ökar långsamt på med lite Mjau blötmat varje dag, samtidigt som man minskar ner motsvarande mängd på den mat katten äter idag. Blir katten dålig i magen så får man backa lite, och göra foderbytet ännu långsammare.

Bra också om du leker mycket med katten där hemma….! Da bird är en favvo hos mina katter 🙂.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Flora1522]1
2019-12-04 16:20
#3

Har testat ge henne mjau förut och då har hon bara nosar och gått iväg, Enda blötmaten hon äter är sheba soup Kan testa mjau igen Men om hon inte äter det vad gör jag då?

Uppkatten
2019-12-04 17:19
#4

Äter hon enbart Sheba soup i dagsläget menar du? Men det är väl inget helfoder utan ett tillskottsfoder?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2019-12-04 17:28
#5

När jag läser om Sheba soup här på nätet står det bl a:

"Skäm bort katten med detta tillskottsfoder. Ge upp till en påse dagligen och minska helfodrets mängd med motsvarande."

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Flora1522]1
2019-12-04 17:44
#6

Hon har sitt torrfoder hon har fri tillgång till och får sheba soup en gpng om dagen Är min pappa som ger henne mat, då jag ”bor” hos mamma är är hos honom på dagarna Och hon pratar väldigt mycket och då har han gjort så som att ge henne mat varje gång hon pratar för att han inte orkar med att hon springer runt och pratar/piper Och nu har hon helt slutat äta torrfoder för att varige gång hon öppnar munnen och pratat får maten hon vill ha Och det är bara han som hon springer runt benen och piper för hon vet att hon inte får mat av mig Enbart nån godis ibland om jag tränat nått trix med henne Och nu har det blivit ohållbart för hon piper nästan jämt och han orkar inte mera Och ber mig om hjälp Så jag behöver superbra tips nu för att han ska klara att ge henne bra mat i rätt mängd så hon går ner det kilot/kilorna hon inte ska ha Utan att han ger upp första dagen för att hon pratar/piper

Annons:
[Flora1522]1
2019-12-04 17:46
#7

K

[Flora1522]1
2019-12-04 17:55
#8

K

Uppkatten
2019-12-04 22:55
#9

Det här blir väldigt motsägelsefullt.

I ditt första inlägg skriver du att katten knappt tittar åt torrfodret längre. I inlägg #3 skriver du att den enda blötmaten hon äter är Sheba soup.

Sheba Soup är ett tilläggsfoder, och innehåller alltså inte den näring som en katt behöver. En katt som äter enbart Sheba Soup riskerar alltså att bli sjuk.

I #6 skriver du sedan att hon bara får Sheba Soup 1 ggr/dag. Det i kombination med att katten knappt tittar åt torrfodret längre skulle i så fall vara alarmerande.

I #6 skriver du att katten har fri tillgång till torrfoder. Men det hjälper ju inte om katten inte äter av torrfodret?

Sedan är det pappa som matar katten, och som ger henne det hon tycker om varje gång hon öppnar munnen. Så då äter hon alltså inte torrfoder utan bara Sheba Soup flera gånger per dag???

Strategi: Sluta köpa hem Sheba Soup. Det är mer tänkt som "lite extra gott" för katten, inte som mat. Välj något av Shebas helfoder till att börja med (blötmat). Prova olika smaker/sorters Sheba så att ni kommer fram till vad hon gillar. All blötmat är bättre än torrfoder, och är det Sheba som hennes mage är van vid så fortsätt med Sheba en tid till men gå över till den blötmaten som är ett helfoder (läs på förpackningen!). Börja också att väga henne så som jag skrev tidigare, och se hur det går med hennes vikt och om fodermängden behöver justeras.

Ta bort torrfodret helt. Torrfoder leder ofta till fetma.

Så småningom kan du successivt börja ge smakportioner av t ex Mjau eller Bozita, för att se om du så småningom kan få över henne på dessa foder istället. Foderövergångar ska alltid ske långsamt så att katten inte får problem med magen.

Går katten omkring och "piper" så är den förmodligen understimulerad och behöver aktiveras. 2 åriga katter behöver massor av lek och stimulans. Se till att hon har klösmöbler och ordentligt med leksaker (t ex boinkar, pingisbollar mm). Dessutom bra om ni människor kan leka henne trött varje dag (t ex med Da Bird, som dock måste ligga så att katten inte når den när den inte används, så katten inte trasslar in sig i snöret eller äter upp snöret). En kattkompis skulle ev. kunna vara bra för att ge katten den lek och stimulans som hon behöver.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Flora1522]1
2019-12-05 08:44
#10

Skrev fel är inte sheba soup hon äter utan sheba fresh & fine Sheba soup får hon som just nått extra gott ibland Blandade ihop dem Leker med henne varige dag och hon är ute katt så får mycket motion ute också Så jag kan fortsätta med enbart sheba fresh & fine Och ta bort torrfoder helt?

[Flora1522]1
2019-12-05 08:50
#11

Jag ska väga henne när jag kommer hem Men läste om sheba fresh & fine och en 5 kg katt ska ha 6 påsar dagligen, kan det stämma?

Uppkatten
2019-12-05 18:55
#12

#11 Enl. vad som står på förpackningen så är Sheba Fresh & Fine ett helfoder till vuxna katter. Alltså bör du kunna ta bort torrfodret helt.

Enl. Shebas egna rekommendationer rörande fodermängd ska en katt på 5 kg ha 6 portionspåsar om dagen. Men man skriver också att man ska anpassa mängden efter sin katts behov. "För överviktiga katter - minska den dagliga fodermängden".

Det är därför som du inte enbart kan räkna antalet portionspåsar, utan du måste väga din katt regelbundet för att se om den går upp eller ner i vikt.

Som jag berättat tidigare så är det viktigt att hon inte får gå ner i vikt för fort, för då kommer viktnedgången att kunna göra henne sjuk. Katter är känsliga för bantning/viktnedgång.  Kolla med din veterinär vad hon bör väga, och hur mycket hon får/bör gå ner i vikt per månad.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: