02 - Hälsa, Beteende, Kosthållning

Vad är detta??

2019-12-02 20:08 #0 av: krocko15

Min hankatt ser ut såhär i rumpan, någon som vet vad det kan vara? För övrigt är vet tid bokad men inte förrän om 2 veckor....

Anmäl
2019-12-02 20:21 #1 av: OberonsMatte

Det ser ut som analframfall, dvs. att  en bit av det som ska vara på insidan har åkt ut. Hur länge har det varit så?

Sajtvärd Katter iFokus

Anmäl
2019-12-02 20:31 #2 av: krocko15

Jag vet inte riktigt, han har varit röd i rumpan några veckor nu men det har sett ut såhär kanske 1-2 veckor. Ibland är det liksom "gömt" så man inte ser rumpan, därför har jag svårt att avgöra när det började. 

Anmäl
2019-12-02 20:35 #3 av: krocko15

Kanske han bara behöver avmaskas? För var hos vet för 1 och en halv vecka sen bara o kastrerade honom och han tittade på rumpan och sa att han kanske bara borde avmaskas. Tycker dock inte det ser ut som mask. 

Anmäl
2019-12-02 21:01 #4 av: OberonsMatte

#2 Har rumpan sett ut så i 1-2 veckor måste du uppsöka veterinär eller åtminstone ringa FirstVet för rådgivning. https://firstvet.com/sv/

Sajtvärd Katter iFokus

Anmäl
2019-12-02 21:02 #5 av: Uppkatten

Nej, det här är inget "normalt" tecken på att katten behöver avmaskas.... Se till att mejla över den här bilden till din veterinär det första du gör i morgonbitti, och se sedan till att komma i kontakt med veterinären under förmiddagen i morgon.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Anmäl
2019-12-02 21:23 #6 av: annzoo

Tarmen har åkt ut och du måste ra katten till veterinären för åtgärd. Tarmen som sticker ut kan dö och katten får stora problem.
Tarmframfall beror oftast på kraftiskt knöstande tex om katten varit hård i magen.

Anmäl
2019-12-02 22:39 #7 av: OberonsMatte

#3Men  så här illa kan det väl inte ha sett ut när veterinären tittade på rumpan? Förklarade du i så fall för veterinären hur det brukar se ut?

Sajtvärd Katter iFokus

Anmäl
2019-12-03 00:45 #8 av: krocko15

Jag tror nästan att det såg ut såhär när vet tittade. Eftersom han sa att rumpan var ut och in vänd och att det brukar se ut så om de har mask. Vet. sa också att vi skulle ge mjukmat istället för torrfoder vilket vi gjort. Dock verkar det inte ha hjälpt. 

Kontaktade för en stund sedan first vet och skickade bilder på rumpan. Denna vet trodde det kunde vara överfyllda analsäckar som behöver tömmas. Hon menade att detta inte var akut utan att man kunde boka vanlig tid.  

Vem ska man tro på i detta? Får kanske gå till annan veterinär, än sist........

Anmäl
2019-12-03 00:59 #9 av: krocko15

Nu blir jag orolig, när jag läser om detta på engelska verkar det ju ganska allvarligt? Veterinären på FirstVet menade dock att det inte var akut alls?  

Anmäl
2019-12-04 10:48 #10 av: Silvestris

Om inte bara en utan två veterinärer har kollat på det och bedömt att det inte är akut är det sannolikt inte akut. En mindre tarmprolaps är inte ovanligt om katten har krystat pga förstoppning eller haft diarré en längre tid. Så länge vävnaden som sticker ut inte ändrar färg, börjar blöda eller det börjar komma ut ännu mer tarm skulle jag avvakta till den bokade tid du har.

Att avmaska innan är en bra idé.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.