Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1259 ggr
krocko15
2019-11-27 13:21

Katt ger ifrån sig DÅLIG lukt

Hej!

Jag har märkt att min hankatt när han sitter i knät ibland och sen går upp ger ifrån sig en VÄLDIGT dåligt lukt. Jag tror det kommer från rumpan och om han tex suttit på mina byxor luktar de hemskt och måste bytas. Lukten brukar även gå igenom täcken och överkast och sådant. Jag förstår inte vad detta kan vara, trodde tidigare att det berodde på att han inte var kastrerad men nu efter kastrering hände det igen. Någon som varit med om liknande?

Annons:
annzoo
2019-11-27 17:43
#1

Vilken.typ av doft känner du? Om katten släpper vätska från analsäckarna kan det lukta satan

OberonsMatte
2019-11-27 17:44
#2

Ja, den lukten kommer förmodligen från analsäckarna. Om de blir överfyllda kan de läcka illaluktande sekret ibland och de kan även bli inflammerade, så det du kan göra är att boka tid hos veterinär för koll och tömning.

Sajtvärd Katter iFokus

micki78
2019-11-28 11:04
#3

Ja det är veterinären som gäller. Min katt fick sin analsäck tömd, det kom ut något vitt sekret ur rumpan och det verkade klia på honom. Tog honom till vet på momangen. Han fick antibiotika av något slag i 10 dagar efteråt och blev sedan bra. Det är bra att gå till veterinären i tid.

Uppkatten
2019-11-28 13:09
#4

Hade en hankatt som brukade tömma analsäckarna när han blev uppjagad t ex under lek. En del katter som har problem med analsäckarna verkar ha det pga trög mage.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

krocko15
2019-11-28 23:33
#5

Tack för era svar! Han kastrerades förra veckan och då berättade jag samtidigt för veterinären om att han var röd i rumpan, sa dock inget om lukten eftersom jag som sagt trodde det hade med kastreringen och göra. Han kollade och sa att han kanske behövde avmaskas och rekommenderade mjukmat. Men sa inget mer, behöver jag kolla upp igen?

OberonsMatte
2019-12-02 22:33
#6

#5 Men  så här illa kan det väl inte ha sett ut när veterinären tittade på rumpan? Förklarade du i så fall för veterinären hur det brukar se ut?

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
annzoo
2019-12-03 12:18
#7

5# med tanke på bilden du visade i andra tråden måste du kontakta veterinären och operera. Risken är annars att katten dör

Upp till toppen
Annons: