Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 719 ggr
krocko15
2019-11-25 22:17

Ta bort bjällra på katthalsband?

Hej!

Jag har precis köpt två fina halsband med bjällror på till mina utekatter. Jag testade det på den ena men han verkar inte gilla att det låter, så tänkte ta bort bjällran, men finns det något sätt att ta bort den utan att ta sönder den? För det är ju ett fint halsband och jag vill gärna kunna ha kvar bjällran om det någon gång skulle behövas att man sätter dit den igen.

Annons:
Uppkatten
2019-11-25 22:23
#1

Klokt att du tar bort bjällran! 

Ljudet av bjällran är dels störande för katten, men ljudet kan också skrämma bort bytesdjur vilket kan bli förödande om katten kommer vilse och behöver kunna jaga för att få i sig mat. 

Hoppas att katterna även är ID-märkta och ägarregistrerade eftersom halsband lätt kan trilla av.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2019-11-25 22:32
#2

Du kommer aldrig behöva ha bjällra på katthalsbandet. Jag tror inte ens att det skrämmer bort ev. bytesdjur faktiskt eftersom bjällran bara hörs vid hastiga rörelser (och då är det liksom "försent"). Väldigt störande dock för katten själv att ha det där plingande ljudet omkring sig hela tiden, särskilt med tanke på katters fantastiska hörselsinne och att de så ofta vill vara oupptäckta både för byten och fiender.

Sajtvärd Katter iFokus

krocko15
2019-11-25 22:36
#3

Tack för era svar! Jag får nog ta och knipsa av bjällran om det inte går på ett enklare sätt!

Wony
2019-11-26 10:25
#4

De flesta bjällror sitter fast med en liten ring som oftast bara är böjd ihop, så det brukar gå bra att bända lite med en platt och smal tång. 

Våra katter har inte visat att de störs, men däremot blev de väldigt mycket bättre på att smyga tyst och tog precis lika mycket byten. Så bjällran hade för vår del ingen funktion.

[[eskils_]]
2019-11-30 11:27
#5

Otrevligt med bjällra på halsbandet! Om man låter katten gå ute och vill ha lätt att hitta den, för att ta in den till natten, är det bättre med reflexhalsband.

Ajax1
2019-12-01 19:57
#6

Blir glad över att ni plockar bort bjällran, har alltid gjort det. Måste vara jobbigt för katten att höra plingandet. Tips, köp en gps, jag använder Tractive. Så skönt att hålla koll på utekatten!

Annons:
Upp till toppen
Annons: