Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1719 ggr
Skylershusse
11/23/19, 1:37 PM

Orolig över knöl på katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Är lite orolig över en knöl som jag har hittat på min hankatt som snart är tio år. Han har inte levt med mig dem sista tre åren så vet inte exakt hur länge han har haft knölen, men har ett minne av att han har haft den en längre tid. Den är mindre av en halv ärta och han verkar inte störas utav den så den inte kilar. Självklart kommer jag kontakta veterinären på måndag, men vill undvika att åka in med honom om inte veterinären rekommenderar det då han blir väldigt stressad över att åka till veterinären. Misstänker pga tidigare upplevt trauma hos veterinären, blev tvungen att avbryta förra hälsa kontrollen trotts klappterapi innan och under undersökningen. Men jag är lite orolig, vad kan det vara!? Har någon sett något likande? Ha det bra önskar katten Sky!

Annons:
Skylershusse
11/23/19, 1:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Lägger till en förstorad bild.

Uppkatten
11/23/19, 1:47 PM
#2

Du skulle kunna prova att kontakta t ex First Vet för en första bedömning av katten https://firstvet.com/sv/ 

Är det svårt att ta katten till veterinär så kan det vara bra att börja med "att träffa veterinären i mobilen" för en första bedömning.

Generellt ska vi undvika att göra veterinärmedicinska bedömningar/spekulationer här på Katter i Fokus.

Är katten väldigt stressad så kan veterinären ge lugnande inför ev. undersökning.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Vixxen
11/23/19, 1:51 PM
#3

Ta katten till veterinären för bedömning och borttagning. Svårt att veta vad det är. Ser ut som nån slags vårta.

OberonsMatte
11/23/19, 2:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

För att fastställa att en knöl är elakartad eller godartad behöver man lämna in ett vävnadsprov för analys, särskilt om knölen växer eller t.ex. börjar blöda.

En av mina katter hade en liknande utväxt (ljust rosa med små blodkärl) på halsen och när den började växa på höjden uppsökte jag veterinär som  varken ville säga bu eller bä utan bara ta ett vävnadsprov. När provsvaret kom visade det sig (tack och lov) att knölen var godartad. Den innehöll tydligen någon sorts kristaller som är väldigt ovanligt, men ofarligt. Jag valde att ta bort den ändå och eftersom den var godartad blev det en väldigt liten operation.

Har bara en väldigt  dålig bild kvar av hur den såg ut, men från början såg den ut ungefär som din katts knöl:

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: