Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2230 ggr
[Rightmeow]
11/23/19, 10:49 AM

Ska man avmaska två gånger?

Jag gav min 7 åriga katt 1 tablett millbemax efter att veterinären misstänkt att han har mask (spolmask förmodligen). Jag har nu läst på internet att man måste avmaska 2 gånger, för att äggen inte dör första gången och dom kläcks igen efter 2 veckor till nya äckliga maskar så man ska ge en till tablett 2 veckor senare. Alltså avmaska två gånger. Men på Milbemax står det inget om att avmaska två gånger, det står bara om vilken dos för vikt osv. Stämmer det här? Jag har alltid gett honom 1 tablett när han har haft mask tidigare, så om detta stämmer måste han ju haft mask hela tiden :/ Fy för maskar! Vidrigaste som finns.

Annons:
Uppkatten
11/23/19, 11:06 AM
#1

Du ska aldrig avmaska katten på rutin, utan bör alltid göra ett Kolla-masken-test innan du påbörjar avmaskning (om du inte har sett mask hos katten).

Sedan måste du kolla vad som gäller för just det läkemedel som du använder, det står troligtvis tydligt på bipacksedeln hur läkemedlet ska användas, alternativt kan man diskutera med sin veterinär/personal på Apoteket.

Anledningen till att man ska testa katten före påbörjad behandling är bl a därför att vi riskerar att få resistenta maskar om vi avmaskar när det inte behövs.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Rightmeow]
11/23/19, 11:20 AM
#2

#1 jag gjorde bara som veterinären sa. Det är mycket troligt att han har mask då han har alla symptom på det. På milbemax står det inget om att avmaska två gånger, men det står inte att man bara ska ge en tablett heller.. Jag brukar avmaska honom om jag misstänker att han har mask då han är utekatt , om jag misstänker att han har mask eller ser mask i rumpan så brukar jag alltid avmaska honom. Har som sagt aldrig gjort det två gånger tidigare, utan jag har alltid gett honom en tablett och trott att maskarna varit borta. Jag avmaskar ca 2-4 gånger om året. Visste inte att dom kan bli resistenta, Usch vad obehagligt! Men det är väll bara om man avmaskar jätte mycket i onödan? Hoppas jag att är fallet isåfall

Sabah
11/23/19, 11:46 AM
#3

Tror det var mer vanligt förut att man avmaskade 2 ggr tätt inpå varandra för att som du skriver få bort maskarna som kläckts senare. Avmaskningsmedlen har utvecklats men det kan säkert vara olika på sorter. Millbemax behöver man bara ge en gång, det tar rubbet. Jag använder samma sort. Var nyligen till veterinär som också säger att det räcker med en dos men man kan behöva avmaska ofta när man har utekatt, min katt har fått mask flera gånger i år, mer än jag upplevt förut. Det kanske är ett sådant år!


💖🧡💛💚💙💜

Uppkatten
11/23/19, 11:46 AM
#4

"I de allra flesta fall räcker det med att ge en tablett Milbemax för att din katt ska bli av med inälvsmaskarna. Däremot finns det ingen behandling med långtidsverkan, vilket betyder att kattan kan smittas med mask igen efter behandling", skriver de på sin hemsida.

"Engångsdos" står det på div. försäljningssidor fr. Apoteken.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Rightmeow]
11/24/19, 11:33 PM
#5

#3 vad konstigt att du säger det, för jag har faktiskt tänkt på det också, min katt har aldrig haft så mycket mask som i år! Det var ca 1 vecka sedan han fick milbemax tabletten nu och igår när han skulle komma in såg jag en massa bajs i hans rumpa med maskar i (så vidrigt!) så jag fick bada rumpan på honom imorse. Ikväll kom han in igen med precis samma avföring i rumpan :( fy fasiken asså! Jag trodde dom bara bajsade ut det en gång och sen var det klart. Någon som vet hur lång tid det brukar ta för maskarna att vara helt ute ur katten? han har som sagt bajsat ut maskar 2 dagar i rad nu, båda gångerna på kvällen. Det är troligen spolmask han har haft. Undrar också om man ska göra rent hela huset nu? Jag har dammsugit hans sovplatser och tvättar filtarna han ligger på, men jag är osäker på om det räcker. Dessutom får vi hem en kattunge snart, och vill ju verkligen inte att hon ska bli smittad!

vallhund
11/25/19, 10:38 AM
#6

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: