Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 798 ggr
saimon
11/22/19, 8:29 AM

Kycklingben

Är det verkligen ingen fara att ge råa kycklingben????

Min tvååring har aldrig fått det. Han äter mjau 2 påsar delat på fyra tillfällen + nutrima torrkulor som han för det mesta sväljer hela😣.

Jag borstar hans tänder ungefär 5 dagar i veckan. Trots det har han lite plack och lite röd i tandköttet.

Det finns ju tyvärr inte tuggben för katter. Det finns ju en uppsjö till hundar. Jag har provat någon sort som ser ut som små träpinnar men de ratade han.

Om jag skulle våga prova kycklingben hur mycket? och hittar man dem i djuraffärer??

Annons:
Herveaux
11/22/19, 8:36 AM
#1

Kycklingvinge eller kycklinghals verkar vara populärt hos många katter. 
Hals har jag sett i djuraffären, vingar endast i mataffären. 

Var alltid med när katten får ben eller liknande att tugga på och är det så att han är för glupsk och inte hittar snitsen att äta det utan risk för att kväva sig själv så finns det säkert andra alternativ att testa.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Sindri
11/22/19, 9:28 AM
#2

Jag har gett bitar av fläskben till katter. Jag fick hjälpa till att hålla i biten vid första tuggorna, men sedan kunde katten "manövrera" den själv.

Pia-69
11/23/19, 11:13 AM
#3

Om katten är röd i tandköttet så hade det varit bra med en tandundersökning/röntgen hos veterinären.😻


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Dimocarpus
11/23/19, 12:08 PM
#4

Det enda som är farligt med ben är kokta. Och hur ofta du ger. I och med att det är bara kalk i ben så kan det orsaka enorm förstoppning. Rekommendation är att ett ben per vecka beroende hur stor den är. Tänk på att det innehåller redan kalk i foder din katt äter så mer behövs inte. 

När din katt har lite rött runt tandköttet, kan du lindra med stomodina LP, lite grann på tops och smörj tandköttet 1-2 ggr per dag tills det har blivit mindre. Bli det inte bättre, måste du till tandläkare för det kan vara en  tandsjukdom och din katt lider mer. 

Bra att du borsta tänderna för det hjälper mycket. Gärna varje dag. Tänk på att plack bildas redan efter 12h, precis som hos oss. Ännu bättre om du kan borsta 2 ggr om dan.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
11/23/19, 12:13 PM
#5

Kycklingvingar är bra som nybörjarben. Sen kan man erbjuda revben. Mina tuggar, revben från fläsk, biff, vilddjur av olika slags när jägare i området jagar. Puts i kött, sega delen är också bra som tuggmaterial. Brosk (dock också kalk) 

Tänk på att tandborstning är det enda som hjälper motverka plack och tandsten. Det finns ett markerat tråd i gruppen om just tandhygien, där kan du få mera tips. (Burmamys hette trådstartare)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Upp till toppen
Annons: