Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1207 ggr
tyllgardin
2019-11-21 20:36

Välja och introducera katt nummer två, tips/råd?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! I somras tog jag steget och skaffade min första egna katt, en liten birmakille som heter Alfred. Han är en extrem social, modig och obrydd katt som hänger med på vad man än hittar på utan att bli nervös. Vi reser till Göteborg ibland, är ute på promenader, tricktränar och så vidare. Men Alfred verkar inte riktigt nöjd. Matte räcker liksom inte till i hans ögon och det känns som om han skulle må bra av att få en kompis att leka med. Alfred är 9 månader nu. Han bodde med 5 andra katter hos uppfödaren tills han var 5 månader, så han bör ha vanan inne tänker jag. Men samtidigt är han väldigt mycket "min" katt, han ska alltid vara där jag är- kan introducerandet av en ny katt skapa avundsjuka eller är det ett mänskligt påhitt? Jag har precis börjat kika runt på lämpliga kompisar och har möjlighet att titta på en 6 månaders skogis i helgen. Också en hankatt, också lekfull och framåt. Okastrerad än så länge (Alfred är kastrerad). Är det klokt att köpa en kattunge som är lite äldre, eller borde jag egentligen satsa på en yngre individ? En annan fundering är hur jag ska tänka vid introduktionen. Jag bor i en 1.5a på 55 kvadrat. Finns ingen sovrumsdörr, utan sovrummet är ett genomgågnsrum. Jag har aldrig introducerat katter till varandra innan och har läst många olika råd. När vi introducerat hästar har vi helt enkelt låtit dem göra upp (så länge de inte börjar bita tills det blöder såklart) - är det den tekniken som fungerar bäst för katter också? Att spärra av ytor i min lilla lägenhet känns ju ganska omständigt (för att inte säga omöjligt, eftersom Alfred är kompostgallerkung och tar sig igenom allt). Lite rörigt inlägg kanske, men alla goda råd mottages tacksamt! Vill ju så gärna att det blir bra (är såklart medveten om att det kan ta tid) och att Alfred blir nöjdare med tillvaron. /Kajsa

Annons:
OberonsMatte
2019-11-21 23:16
#1

När man introducerar en ny kattkompis till en befintlig katt så är det sällan nykomlingen får ett hjärtligt mottagande, men det beror på att (framför allt vuxna) katter har revirhävdande instinkter som gör att främmande katter i stort sett alltid upplevs mer eller mindre som inkräktare, konkurrenter och potentiella hot 

Det "hot" en främmande katt utgör handlar om revirinnehav, katternas status i förhållande till varandra och konkurrens om de resurser som revirinnehavet ger tillgång till.  Ägarens uppmärksamhet kan iofs också vara en "resurs" som det kan uppstå konkurrens kring men de viktigaste resurserna handlar om mer grundläggande behov som t.ex. mat, matplatser, toalådor, klösmöjligheter, samt sov- och utkiksplatser och gömställen.

Är man ovan vid att introducera katter är det enklast att ha en befintlig katt som ännu inte börjat uppnå social mognad (dvs. yngre än 1,5-2 år) och att nykomlingen är så ung att den inte riskerar att misstas för vuxen katt, men inte så liten att storleksskillnaden gör det svårt att leka på katters vis där exempelvis ganska tuff brottning ingår.  9 månader och 5 månader tycker jag låter idealiskt.  Den äldre ungkatten får som äldst och först i reviret en självklar högre status i förhållande till den kattunge som flyttar in och de rollerna kommer de vanligtvis behålla även när båda är vuxna. När båda är så nära i ålder kommer de följas åt mognadsmässigt när det gäller lekintresse och aktivitetsnivå.

Vanligtvis så behövs inga avspärrningar när så unga katter introduceras för varandra, men förbered med flera toalådor så att katterna kan hålla det avstånd de själva känner sig bekväma med även när de behöver gå på toa. 

Det allra viktigaste när man introducerar katter för varandra är att man som ägare tar det lugnt och inte blir förskräckt om katterna morrar och fräser åt varandra. Framför allt den befintliga katten känner av om du är orolig och då förstärks kattens egen oro och otrygghet. Beter man sig som att det är helt normalt att den främmande katten befinner sig i hemmet och som om den främmande katten alltid funnits där så påverkar man katten att känna så också.

Sajtvärd Katter iFokus

tyllgardin
2019-11-27 20:59
#2

Fina tips, tusen tack! Det blev inte skogisen, temperamentet kändes inte helt rätt på honom. Har nu fastnat för en Ragdoll istället, men blir lite osäker. Han är 7 månader och kastreras nästa vecka. Är redan större än Alfred kroppsmässigt, kan det bli problem då? I övrigt tror jag att det är en toppenmatchning vad gäller personlighet, men vill ju inte att det ska bli fel för att katten är stor och varit okastrerad lite längre än normalt… Kan väl tilläggas att Alfred är en ganska liten birmakille, bara 3.2 kg ännu och ragdollen vägdes in på 4 kg i veckan. (När jag kom hem från uppfödaren gick Alfred bananas med att sniffa på mig och liksom ropa med ett nytt sorts jamande, så kattsällskap tror jag i alla fall är helt rätt val)

OberonsMatte
2019-11-28 11:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 Att Birman  kommer vara något mindre i storlek vid introduktionen kanske påverkar Birmans första intryck (dvs. att nykomlingen känns extra läskig), men först i reviret och äldre tror jag ändå har en mer avgörande betydelse.  En Ragdoll mognar vanligtvis ganska sent och brukar med sin godmodiga och lite naiva inställning till livet sällan hamna i revirkonflikter med andra katter.

När jag fick hem min (lite ängsliga och osäkra) Birma var det min Ragdoll som han först blev kompis med och tydde sig till. (det fanns även 2 Norska skogkatter att välja på).

Sajtvärd Katter iFokus

tyllgardin
2019-11-29 18:09
#4

#3 Härligt att höra, känner mig mycket lugnare över valet nu. Fick känslan av att alla katterna hos uppfödaren var väldigt lugna, harmoniska och glada. Och vilken underbar bild! Ska bli så spännande att lära känna en till katt.

Två funderingar till som jag slogs av idag:

1. Min nuvarande katt äter bara Mjau och Mush (när han inte trilskas och vägrar färskmat) här hemma, inget torrfoder. Inflyttande katt äter Purenatural Sensitive, men också Mush, Cosma, Gourmet och ibland Mjau.

Jag kommer få med en liten påse övergångstorrfoder som jag ju tänker mig att jag ska fasa ut (ska fråga vidare, men tror att torrmaten alltid står framme hos uppfödaren) - men hur ska jag tänka med min nuvarande katt? Risken blir ju att han också gärna knaprar på torrfoder om det står framme under övergångsperioden. Kan hans mage bli körig av det? Behöver jag ens fasa ut torrfodret på nya katten om han också får blötmat redan?

2. Jag kommer åka tåg för att hämta nya kissen, och tänkte använda min nuvarande transportbur. Ska jag tvätta filtarna i den, så att han inte blir stressad av ny kattdoft på tåget? Eller är det tvärtom bra om han får känna min nuvarande katts doft redan under resan? Det tar ungefär 1 timme att resa.

Upp till toppen
Annons: