Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 596 ggr
Bluegreen111
2019-11-19 14:32

Tips mot hårbollsspya?

Hej, tänkte höra om någon har lite råd att ge en övernojig kattmamma 🙂

Har en lite äldre innekatt (utekatt fram tills för 3 månader sedan så troligen därför jag aldrig haft detta problem med honom innan) som precis har kräks för andra gången idag (tredje gången på två veckor!) blev orolig när det skedde nu igen eftersom han aldrig kräks annars men hittade en massa päls i spyan så är ganska säker på att det är hårboll (om någon tror något annat så hojta gärna till!) Han leker, kelar, äter, dricker och beter sig allmänt som vanligt.

Kattgräset tog slut för några veckor sedan och jag mitt dumhuvud glömde köpa nytt… så gissar att det kommer ta minst en vecka innan det nya vuxit tillräckligt mycket för att ätas! Han har nyligen börjat tugga lite på min guldpalm så tänkte att det skulle räcka så länge men verkar inte så :/
Ska börja borsta oftare men han har kommit in i en extrem fällperiod så tvivlar på att det kommer räcka, särskilt som han bara tillåter att bli borstad på vissa ställen av kroppen (väldigt bestämd herre).

Någon som har tips på något annat man kan göra eller ge tills kattgräset vuxit upp och innan den dyra favoritmattan blivit förstörd? :) 

Mvh
Fattig student som inte har lust att köpa en ny matta eller ännu värre behöva gå till veterinären pga.  uttrokning om det fortsätter som idag 😮

Annons:
kattöga
2019-11-19 15:06
#1

Har du en ampellilja så bjud på den. Köper du en, så duscha av den ordentligt (kan vara besprutad).  Ampelliljor är helt ok för katten att tugga på. Vi har det istället för kattgräs.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Bluegreen111
2019-11-19 15:26
#2

Tack! Helt klart värt att prova, går och köper direkt imorgon! :D

Uppkatten
2019-11-19 18:02
#3

Kattmalt kan köpas i Zoo-affärer och ska hjälpa katten med ev. hårbollar (så att de kan passera ut enklare). Det finns olika sorter, alla katter gillar inte alla sorter.

Om din katt fortsätter att kräkas ofta så bör du göra en s k seniorkontroll hos veterinären. Kräkningar är ett vanligt symtom hos äldre katter med t ex njursvikt och njurproblem är dessvärre förhållandevis vanligt hos just äldre katter. 

Vid njursvikt brukar man ofta se att katten även tappar hull/muskelmassa, samt att den dricker och kissar mer än tidigare. Den kan också ha t ex nedsatt aptit.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Bluegreen111
2019-11-19 18:54
#4

Oj, tack för tipset. Har inte märkt av de övriga symtomen men det är nog dags att göra en ny rutinkontroll snart!😮

OberonsMatte
2019-11-19 20:48
#5

Alla  katter med päls får i sig en massa hår varje dag, men det är individuellt hur mage/tarm hanterar den hårmängden.  För en del katter samlas pälshår i magsäcken och kräks upp i form av hårbollar, medan andras pälshår alltid passerar genom tarmen istället.  För många katter passerar det både genom tarmen och kräks upp ibland.

När det gäller kattgräs så kan jag säga att mina katter kräks alltid om de ätit gräs - p.g.a. att de ätit gräs.  Jag ger kattmalt och hårbollsfoder till den av mina katter som haft hårbollar som fastnat i tunntarmen, och vill man undvika kräkningar så är det bättre än gräs.

Har katten börjat kräkas relativt ofta från att aldrig ha gjort det så håller jag med om att det kan vara bra med en allmän koll hos veterinär. Det kan också vara bra att ha koll på vikten, och då är det främst oförklarlig och smygande viktnedgång (ofta ihop med ökad törst) man får se upp med  eftersom det är standardsymtom för flera olika åkommor som är vanliga när katten blir äldre.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2019-11-19 21:19
#6

#5 Mina katter har å andra sidan ständigt tillgång till 1-3 krukor med kattgräs, äter av det dagligen, men kräks väldigt sällan kattgräs. 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Bluegreen111
2019-11-19 21:28
#7

Ja det är ovanligt att han kräks men i vanliga fall när han kommer in i en fällperiod har han kunnat äta gräs och sånt som rensar ute om han behövt.  Han har gillat kattgräset när jag skaffade det hit så har väl tänkt att det är därför jag sluppit denna typ av problem fram tills nu men kanske är något med åldern som ni säger. Ska fundera på nytt foder om det finns något bra som passar honom (börjar gränsa till överviktig så har nyss börjat prova nytt dietfoder).

Han är 12 år så han börjar precis komma in i gubbåldern så är väl nu man bör börja vara uppmärksam :/ Viktnedgång är inget problem än så länge och han beter sig som vanligt men kanske är för tidigt att säga om det nu skulle vara något annat än hårbollar som jag trodde.  Blir lite övernojig nu så blir nog att ta oss till vet. för en kontroll ändå!

Koshka_ru
2019-11-20 15:41
#8

Jag brukar tvätta mina katter i alla fall 2 ggr per år - under varje fällning, just för att få bort all päls som de annars slickar i sig.

Uppkatten
2019-11-20 15:59
#9

Blötfoder brukar vara bra både för att få ner överviktiga katter i vikt och det är dessutom bättre än torrfoder för njurarna. Så gillar kissen blötmat så kan det vara idé att servera t ex Mjau blötmat. Är katten inte van vid att äta blötmat så får man göra ett riktigt långsamt foderbyte, så att katten inte blir dålig i magen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Bluegreen111
2019-11-24 09:06
#10

Att försöka tvätta honom är nog en risk för livet även om det nog varit behövligt när han fäller så mycket. Försökte en gång när han var yngre och helt kladdig av olja efter att ha gått under bilar men det var lite för dramatiskt för både honom, mig och min stackars mamma.

Tack för tipset han får redan en portion blötfoder morgon och kväll, han har fri tillgång till en aktivitetsbräda med diettorrfoder i och försöker pusha honom att leka så vi jobbar aktivt med vikten just nu :)

Kräkningarna slutade efter att jag köpte en ampellilja som han får tugga på så tack för alla tipsen! Blev lite övernojig så har bokat tid hos veterinären på onsdag, även om jag inte tror att det är något fel på honom men ändå skönt att kolla om han är på gång med otäckt nu när han blivit något större :/

Upp till toppen
Annons: