Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 520 ggr
FritZzJävel
11/19/19, 12:20 PM

Byta mat efter kastrering + diet?

Igår var jag och min syster och kastrerade våra katter, mina två ( en hona och en hane) var fina i hullet, bör man ändå byta mat till dom eller ska jag fortsätta ge dom vanlig Mjau blötmat? Min systers (två honor) ena katt var också fin i hullet men den andra var för tjock så vad har ni för tips för att banta en katt? Hon får Mjau blötmat + Friskis torrfoder (ja, jag har försökt säga till henne att sluta ge dom torrfoder eller iaf ge ngt bättre). Dom delar på ca 1-1,5 tetrapack Mjau + fri tillgång på torrfodret men enligt henne äter dom inte så mycket av torrfodret så jag undrar vad ni har för tips. Hon är innekatt, hyfsat aktiv och leker redan en del både själv + med min syster. Vet. Rekomenderade deras diet foder men dom vill ju då klart sälja och jag har förstått att alla veterinärer inte har superkoll på foder, därför väljer jag att fråga här först.


 ~ ♥  fritzzjavel.blogg.se   ♥~ 

Annons:
Honestyisdead
11/19/19, 12:52 PM
#1

Mjau går utmärkt att ge. Om hon vill ha ner katten i vikt så är det bort med torrfodret. Jag gav mjau innan kastrering och fortsatte med det.

Uppkatten
11/19/19, 1:06 PM
#2

Mjau blötmat är alldeles utmärkt mat till kastrerade katter. Torrfoder resulterar många gånger i övervikt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

FritZzJävel
11/19/19, 2:04 PM
#3

Toppen, tack för svar :) Då får mina fortsätta äta det och så ska jag visa syrran detta och hoppas hon tar bort torrfodrer, går det att ta bort med en gång iom att dom äter blötmart också eller ska det fasas ut ändå?


 ~ ♥  fritzzjavel.blogg.se   ♥~ 

Honestyisdead
11/19/19, 3:29 PM
#4

Är dom vana vid blötmaten dagligen bör det gå bra att ta bort torrfodret direkt. Riktigt dåligt foder hon ger.

MonicaLagerquist
11/19/19, 5:20 PM
#5

Det kan vara bra att väga och skriva upp vad katten väger. Då ser man tidigt om vikten börjar dra iväg.

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
11/19/19, 6:09 PM
#6

Ja, att väga sin katt regelbundet bör vi alla göra. Både för att ha koll på om katten börjar gå upp i vikt, men även för att upptäcka om katten går ner i vikt. 

Viktnedgång kan vara ett tidigt och viktigt tecken på att något inte står riktigt rätt till med katten, och man blir lätt "hemmablind" när det gäller kattens vikt. Så det är viktigt att ha koll "åt båda håll", tänker jag.

Byter man foder för att få ner katten i vikt så är det också viktigt att se till så att katten inte går ner för fort i vikt, eftersom kattens kropp är känslig för en alltför snabb viktnedgång (snabb viktnedgång kan alltså göra katten sjuk). 

Så att väga sin katt regelbundet är viktigt av flera olika anledningar. Själv har jag en sida i min almanacka där jag regelbundet antecknar vad katterna väger.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
MonicaLagerquist
11/19/19, 6:42 PM
#7

Jag väger mina katter en gång i veckan och har ett Excel på datorn där jag för in vikterna.

Stolt ägare till fem La permer

FritZzJävel
11/19/19, 6:57 PM
#8

Ja dom äter även blötmat dagligen så ska säga till henne att ta bort det direkt då :) Vi har vägt dom regelbundet hela tiden så har varit medvetna om att hon är ”åt det grövre hållet” men med tanke på att alla katter är så olika så har det varit svårt att veta vad som är ”normalvikt” och när det blir för mycket så det känns skönt att ha ett bättre hum nu iaf :)


 ~ ♥  fritzzjavel.blogg.se   ♥~ 

Upp till toppen
Annons: