Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1539 ggr
gickan87
11/17/19, 8:32 PM

Katt som kräks

Min 2 åriga långhårshona (kastrerad) har idag kräkts 5 gånger. Både mat och vätska. Hon är i övrigt som vanligt, kanske lite trött.  Bajsade igår, normalt.
Hur orolig bör jag vara?

Kan jag ge något som lugnar magen?

MVH Erika :)

Annons:
Honestyisdead
11/17/19, 8:34 PM
#1

Har hon inte bajsat idag?

gickan87
11/17/19, 8:37 PM
#2

#1 Nej, inte ännu

MVH Erika :)

Honestyisdead
11/17/19, 8:38 PM
#3

Jag hade ringt vet imorgon om.hon inte bajsar eller om hon spyr mer. Kan vara stopp i tarmen.

gickan87
11/17/19, 8:44 PM
#4

#3 Lite det jag är rädd för då hon tidigare inte kräkts mer än en gång. Hon är inte direkt en sån som petar i sig saker men åt solrosfrön ute en dag här, hon går i koppel så tycker jag har ganska bra koll på vad hon hittar på.

MVH Erika :)

Honestyisdead
11/17/19, 8:56 PM
#5

#4 Katter med lång päls kan få stopp av päls också.

Uppkatten
11/17/19, 9:03 PM
#6

Solrosfrön vid ett fågelbord? Tänker lite på alla rapporter om salmonella hos katt (via småfåglar) men då skulle katten kanske även ha haft diarré, feber etc….? Ring veterinären och hör hur du ska göra i morgonbitti. Man kan även kontakta t ex FirstVet via mobilen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
OberonsMatte
11/17/19, 9:05 PM
#7

Brukar hon kräkas upp hårbollar och har det varit någon päls i de kräkor som kommit upp hittills? Om katter kräks många gånger förlorar de mycket vätska och blir snabbt uttorkade (och dåliga av den orsaken) så ge gärna extra vatten i munspruta. Vill hon fortfarande äta något eller verkar hon ha tappat aptiten?

Sajtvärd Katter iFokus

gickan87
11/17/19, 9:18 PM
#8

#5 Det visste jag inte. Är min första långhårskatt. Hört man kan ge kattmalt för att pälsen ska lösas upp lättare?

#6 Ja, precis. Inte hört nåt om salmonella i närheten men värt att ha i baktanken. Fortsätter hon kräkas ikväll/natt så ringer jag såklart imorgon bitti!

#7 Aldrig sett henne kräkas hårbollar förut, möjligtvis päls i första kräken i morse. Jag hann inte se den men fick beskrivning om att den såg ut som bajs.
Hon äter som vanligt, favoritgodiset slukade hon. Ingen kräkning nu närmaste timmarna. Ska ge henne extra vatten.

MVH Erika :)

OberonsMatte
11/17/19, 9:48 PM
#9

#7 Såg det ut som en bajskorv i formen så var det en hårboll hon kräktes upp och då är det troligt att det var det som triggade igång kräkningarna. Äter hon med vanlig aptit och dessutom får behålla det hon äter nu så kan du ta det lugnt.

Sajtvärd Katter iFokus

Dimocarpus
11/17/19, 9:49 PM
#10

Se till att hon får i sig vätska…Ge lite skonkost i taget med lite extra vätska i.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

gickan87
11/17/19, 9:49 PM
#11

Fast nu verkar hon inte vilja ha något alls att äta :/ slickade i sig lite sås från mjukmaten.

Är orolig, går runt och kommer inte riktigt till ro.
Har närmaste veterinär 7 mil bort, distriktsveterinär dock har dem röntgen. Törs jag vänta till imorgon eller bör jag åka in?

Litar inte riktigt på distriktsveterinären men antar att dem är bättre än inget ifall det är nåt allvarligt. Hur skulle ni göra?

MVH Erika :)

Dimocarpus
11/17/19, 9:56 PM
#12

Ring Firstvet.se om du har försäkring nu. De har öppet till 00.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

gickan87
11/17/19, 9:59 PM
#13

Tillägg, hon har nu bajsat slemmigt blöta klumpar. Som luktar pyton.

MVH Erika :)

Annons:
gickan87
11/17/19, 9:59 PM
#14

#12 Hon är försäkrad. Ringer dem!

MVH Erika :)

Dimocarpus
11/17/19, 10:04 PM
#15

Hade jag varit du, hade jag ringt First vet och sen vänta några timmar för att se om hon inte vill ha lite skonkost med vätska i. Video veterinär är bra att konsultera.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

OberonsMatte
11/17/19, 10:05 PM
#16

#11 Eftersom katter kräks ganska lätt och även när de inte är sjuka så skulle jag ha avvaktat. En av mina katter har haft stopp i tarmen flera gånger och det påverkade allmäntillståndet väldigt mycket. Efter upprepade kräkningar såg det till slut nästan ut som att han kräktes brunt rinnande bajs (väldigt illaluktande och stark lukt). Han slutade äta, slutade dricka, slutade röra sig och låg bara och såg allmänt eländig ut. Ställde jag honom på golvet så stod han bara kvar där och nästan svajade innan han möjligtvis tog några väldigt långsamma steg. Då åkte jag in akut och blev ändå sittande i väntrummet i timmar.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
11/17/19, 10:12 PM
#17

#13 Har hon haft normal konsistens på avföringen innan de där slemmiga klumparna kom ut eller brukar hon vara lite för hård eller lite för lös i magen?

Sajtvärd Katter iFokus

gickan87
11/17/19, 10:19 PM
#18

#17 Hon brukar vara perfekt i magen. Aldrig tidigare haft problem, förutom som kattunge med lös mage under foderbytet.
Tror ändå hon petat i sig nåt olämpligt ute. Alternativt inne i mitt marsvinsrum, där finns både hö och kornkross att äta när jag vänder ryggen till.

Hon verkar lugnare nu när hon bajsat. Men vill inte äta, har petat i henne vätska.

MVH Erika :)

Dimocarpus
11/18/19, 9:54 AM
#19

Håll kontakt med Firstvet så att du blir lugn också. Det ingår i din försäkring, skulle något gå fel så kan de hjälpa dig därifrån. Spara avföring och visa för veterinären om du har svårt att bedöma.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

gickan87
11/18/19, 3:21 PM
#20

Har tid bokad imorgon. Efter råd från veterinären så ger jag nån pasta från apoteket med goda bakterier. Hon är dock fortfarande orolig, slickar sig mycket runt munnen, vägrar fortfarande äta men dricker vatten. Blandat ut blötmat med vatten som jag ger i spruta, då äter hon gärna. Bajsat lite idag, mest slem. Är så orolig för henne!

MVH Erika :)

Annons:
Uppkatten
11/18/19, 3:34 PM
#21

Att katten slickar sig runt munnen indikerar att katten mår illa. 

Skönt att du har en veterinärtid bokad, trist att ni inte fick komma in redan idag.

Håller tummarna för att det ordnar sig för er ❤️❤️❤️.

Alltid lika jobbigt när katterna är sjuka eller skadade….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

gickan87
11/18/19, 5:05 PM
#22

#21 Tack, veterinären var helt fullbokad hela veckan men lyckades tjata in mig på en tid imorgon. Vet ju att dem inte ska gå utan mat för länge. Vet inte hur mycket jag törs ge henne heller. Fått i henne 6 ml blötmat och 12 ml vätska. Hon känns inte uttorkad men är väldigt låg. Ligger på platser hon inte brukar ligga på, gärna hårt och kallt som källargolvet och utemöblerna som står i källaren.

MVH Erika :)

Honestyisdead
11/18/19, 5:17 PM
#23

#22 Usch vad jobbigt. Jag hade åkt till ett djursjukhus akut. Gjorde det när min katt började spy, han spydde dock mycket mer än din. Visade sig att han hade feber så han blev inlagd 2 dygn. Visade sig vara inflammation i mage och tarm som nu visat sig vara kronisk.

gickan87
11/18/19, 5:34 PM
#24

#23 Ja, det är grymt jobbigt att se henne. Men hon kräks inte längre i alla fall. Men absolut noll aptit. Närmaste djursjukhus är ganska illa omtalat bland kattfolk i min närhet. Så är rädd att åka dit också. Fortsätter försöka ge henne mat och vätska. Blir hon sämre får jag ju lov att ta mig någonstans ikväll

MVH Erika :)

Uppkatten
11/18/19, 6:02 PM
#25

En katt på 4 kg bör få i sig ca 200 ml vätska per dygn om jag inte minns fel. Det inkluderar då den vätska som finns i t ex blötmaten. En katt som kräks förlorar ju dessutom vätska. 

En katt som blir uttorkad börjar ofta må lite illa och kan ha svårt att komma igång med att äta och dricka för egen maskin. 

Å andra sidan gissar jag att man kan trigga igång kräkningar om man matar på med för mycket vätska via "munspruta"… 

Gissar därför att din katt behöver vätskas upp med s k vätskepuckel eller med dropp hos veterinären för att få i sig tillräckligt med vatten - och kunna behålla det. 

Glöm inte att rikta doseringssprutan mot kattens kind när du ger vatten, så att katten inte sätter i halsen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
11/18/19, 7:17 PM
#26

#24 När det gäller allmänpåverkade katter med symtom från mage och tarm är risken stor att katten behöver läggas in för provtagningar/undersökningar och understödjande behandling i form av uppvätskning genom dropp.  Matvägrar katten och visar tecken på obehag/smärta efter 2 dygn så är det läge att uppsöka akut veterinärvård på en större klinik som har resurser att ta emot sådana fall, dvs ett djursjukhus. Alla kliniker har både bra och dåliga omdömen, men de större klinikerna har större resurser, så sök vård där i första hand tycker jag.

Sajtvärd Katter iFokus

gickan87
11/19/19, 12:55 AM
#27

Precis hemkommen från jourveterinär, hon blev uppvätskad och fick antikräkspruta. Blodproverna var bra förutom vita blodkroppar som var för låg vilket kan tyda på infektion. Mycket lös avföring i tarmarna. Fortsatt stödmatning och diarsanyl 2 gånger dagligen. Återkoppling imorgon (idag). Veterinären trodde hon skulle bli piggare framåt morgondagen, vi hoppas på det. Nu lite välbehövd sömn för oss alla.

MVH Erika :)

Annons:
Uppkatten
11/19/19, 7:42 AM
#28

Så skönt att ni kom iväg och att hon har fått hjälp med uppvätskning och - vad jag förstår - medicin mot illamåendet. Håller tummarna för att hon snart mår bättre. ❤️❤️❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

gickan87
11/19/19, 10:13 AM
#29

Vaknade upp till en mycket piggare katt. Tigger mat, men den vi fick med från veterinären duger inte. Fick sin egen blötmat och slickade i sig lite av såsen! Lycka! Fortsätter med stödmatning under dagen. Pratat med veterinären och ska återkomma om hon blir sämre eller inte börjar äta senast imorgon.

MVH Erika :)

Dimocarpus
11/19/19, 11:17 AM
#30

Vad skönt att höra… Om det kommer i skov med lös i magen och kräk framöver. Gör parasittester för att säkerställa att han inte bär på nåt, som i värsta fall kan vara zoonos.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

gickan87
11/19/19, 3:22 PM
#31

#30 Tack, ska tänka på det.

MVH Erika :)

gickan87
11/19/19, 3:25 PM
#32

Hon är fortfarande väldigt trött och äter inte gärna själv. Vet inte hur jag ska göra, åka in igen för röntgen eller vänta och se hur hon mår under kvällen. Matar henne med en tesked blötmat utspädd i vatten varannan timme. Hon borde bli hungrig emellan :/

MVH Erika :)

Uppkatten
11/19/19, 5:53 PM
#33

Det kan vara så att hon t ex behöver bli uppvätskad igen. Ring veterinären och rådgör tycker jag. 

Vad ville veterinären att hon skulle äta? Det finns en blötmat som heter Hills a/d som man kan köpa hos veterinären och som är väldigt lätt att röra ut till soppa så att man kan sprutmata katten med den maten (jag brukar använda en vanlig doseringsspruta från apoteket, 5 ml, och ge katten långsamt och försiktigt i munnen, akta noga så att katten inte sätter i halsen, spruta aldrig rakt in utan försiktigt mot kattens kind). 

A/d är extra smakrik och bra för katter som har svårt att äta av olika anledningar (+ främjar återhämtningen). Hör dock med veterinären om a/d vore bra för just din katt, det kan ju vara så att hon bör äta skonkost av något slag (beroende på orsaken till hennes symptom o s v). 

RC ska ha något motsvarande a/d som heter Recovery.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Dimocarpus
11/19/19, 6:04 PM
#34

Ge det lite tid, Katten mår illa. Det  tar 1-2 dagar att återhämta sig. Det är bra tecken att katten vill äta och får i sig vätska  överhuvudtaget. Håll koll och gör som du gjort.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
gickan87
11/19/19, 6:39 PM
#35

#33 Det är just a/d hon fått. Hon har börjat äta lite själv, helst bara det som är gott. Vi ska fortsätta sprutmata och erbjuda godsaker under kvällen efter kontakt med veterinären.

MVH Erika :)

OberonsMatte
11/19/19, 6:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Hills har också en variant som heter i/d som brukar rekommenderas för mag/tarm-problem. den går också att röra ut med vatten och dra upp i munspruta.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
11/19/19, 6:44 PM
#37

#36 Är den lika lätt att röra ut i vatten som a/d..?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
11/19/19, 6:47 PM
#38

#37 Ja, den är som mousse så det är säkert samma konsistens. Det är den enda jag har använt.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
11/19/19, 7:00 PM
#39

#37 Nu när jag kollar informationen så står det bara att a/d har en konsistens som underlättar matning med spruta, så kanske är a/d ännu mer finfördelad, (men i/d går också att finfördela och blanda ut med vatten även om det kanske tar lite längre tid). Användningsområdet för i/d är återhämtning + mag- och tarmproblem.

Sajtvärd Katter iFokus

gickan87
11/19/19, 8:06 PM
#40

#34 Tack, ikväll har hon varit väldigt aktiv lekte med henne i närmare 1 timme och ändå ville hon fortsätta. Lekte lika som innan hon blev dålig.

Har bara sån panik över att hon inte ska bli bra, förlorat 3 katter på bara några år nu som blivit sjuka i unga år. orkar inte med en sådan förlust till.

Men hon är mycket piggare om man jämför med igår. Ätit kokt fisk ikväll och bajsade en pyttekorv om än lös. Men den var formad iaf mot tidigare plattor hon fått ut.

MVH Erika :)

gickan87
11/19/19, 8:07 PM
#41

#36 Såg precis att jag fått båda sorterna när jag kollade burkarna, är i/d jag använt och inte a/d 🙂

MVH Erika :)

Annons:
Uppkatten
11/19/19, 8:33 PM
#42

#40 Jag tycker det låter jättebra! Håller tummarna för att det fortsätter åt rätt håll. 🙂❤️❤️❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

gickan87
11/19/19, 8:36 PM
#43

#42 Ja, jag tror det även fast jag inbillar mig att hon borde bli helt återställd bara över natten. Men vi kämpar på. Ger henne lite mer i spruta nu men mer sällan så hon får chansen att äta själv utan alltför full mage 🙂

MVH Erika :)

OberonsMatte
11/19/19, 9:29 PM
#44

#40 Jag har mycket svårt att tro att en katt som vill leka i över en timme är svårt sjuk. Så länge leker aldrig mina katter och är de sjuka vill de inte leka alls.

Sajtvärd Katter iFokus

gickan87
11/19/19, 10:40 PM
#45

#44 Tack, det där behövde jag få höra. Hon är en väldigt aktiv kisse annars så när hon bara låg under soffan/ i källaren blev jag väldigt orolig för henne. Under kvällen kom jag fram till att hon höll sig undan för mig. Hon tycker jag är jättejobbig som tvingar i henne mat och vatten. Efter att vi lekt blev hon liksom gladare. Nu är hon framme och ligger mestadels på sina favoritplatser. Vill dock inget äta ikväll men hoppas hon petar i sig något under natten. Passade på att väga henne så vi vet om hon går upp/ner nu i natt. Nu tar vi oss en välbehövd sömn. 2 nätter med bara nån timmes sömn tar ut sin rätt.

MVH Erika :)

gickan87
11/20/19, 6:26 AM
#46

8 timmars fasta, ändå väger hon 5 gram mer idag än igår kväll. Det måste väl betyda att hon petat i sig någonting själv i natt?

MVH Erika :)

Uppkatten
11/20/19, 6:40 AM
#47

Kan kanske vara vågen som inte är så exakt….? Fast jag hoppas förstås att hon har ätit/druckit lite grann för egen maskin. Känner igen det där med att katten tycker att man är besvärlig när man ger mat/dryck under en period, samtidigt så måste man ju eftersom de mår ännu sämre annars… Prova det där med kokt fisk igen, det brukar vara en favorit här hemma 🙂.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

gickan87
11/20/19, 11:38 AM
#48

#47 Vågen borde vara exakt, den har alltid varit exakt tidigare när jag vägt marsvinen. Äter fortfarande inte själv. Men äter om man trixar lite med maten framför munnen på henne.

MVH Erika :)

Annons:
gickan87
11/22/19, 5:04 PM
#49

Hon är nu sig själv igen :D Men, hon har idag kräkts en lång hårboll finns det något man kan ge för det? Blir orolig att hon börjar om igen.

MVH Erika :)

Uppkatten
11/22/19, 9:23 PM
#50

Så skönt att det verkar ordna sig! ❤️

Hårbollar är ett elände. Min veterinär brukar rekommendera att man enbart ger blötmat, samt att man lägger till kattmalt vid behov. Kattmalt är en past på tub, och man får läsa på tuben hur mycket man kan/bör ge. Den finns i olika märken, och enligt mina katter så är vissa sorter goda och andra oätliga 🙂

Kattmalten underlättar för katten att göra sig av med hår/hårbollar.

Kattgräs kan också göra nytta. Har alltid 3 krukor igång här hemma.

Blötlagt psylliumfrö vet jag att man kan ge, men kolla i så fall doseringen etc t ex med din veterinär. Hade en katt som fick det för många år sedan, och det var inget problem att blanda det i blötmaten, han åt utan tvekan.

Sedan kan man förstås raka sin katt, så den slipper att slicka i sig en massa päls.

En del använder Furminator, men då får man vara lite försiktig så att kattens hud inte tar skada.

Dock är det ju bra att katten kräks upp hårbollar, så att den inte får stopp i tarmen tänker jag. D v s har de väl fått hårbollar så är det bra att de kommer ut/upp.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

gickan87
11/22/19, 10:30 PM
#51

#50 Tack, läste nåt om kattmalt så det ska inhandlas imorgon.
Gräs äter hon ute än så länge men vi brukar alltid ha kattgräs igång vintertid.

Enbart blötmat håller inte mina katter sig nöjda med tyvärr, även fast vi försöker. Dock äter dem just nu mer blött än torrt.
Vi fortsätter truga 😉

Hon gillar inte direkt att bli kammad, tror det kan vara där skon klämmer. Vi får försöka komma överens om att bli kammad varannan dag i alla fall.

MVH Erika :)

Uppkatten
11/22/19, 11:00 PM
#52

Jobba på det där med blötmaten, det var det viktigaste tipset, enl. min veterinär. 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: