Min honkatt är 7½ år gammal. Hon kastrerades vid ett års ålder, ett halvår innan hon flyttade hem till oss.
Senaste året har hon fått upprepade urinvägsinfektioner. I våras höll det i sig 1½ månad. I somras var hon frisk. Nu i höst har det hållit på lika länge. Vi behandlar med Metacam (smärtstillande och inflammationshämmande) och olika sorters antibiotika. Hon får Urinfoder - mest blötfoder men även torrfoder, och vi har Feliway i hennes sovrum och hon får Zylkene (lugnande avstressande). Jag ser till att hon får i sig extra vatten. Vi har löpande och tät kontakt med veterinär.
Häromdagen insåg jag att hon betér sig som om hon löper. Hon åmar sig på golvet, både på rygg och mage. När man stryker henne över bakre delen av ryggen sänker hon framdelen och kör upp bakdelen med svansen åt sidan och börjar trampa med bakbenen. Hon jamar mer än vanligt. Hon är sällskaplig och kelig i vanliga fall, men nu är det extremt mycket. Jag har tidigare tolkat det som att hon söker trygghet för att hon har ont av urinvägsinflammationen, men häromdagen började jag fundera över hennes övriga beteende också. När jag gick ut med henne en kort stund i sele var hon extremt intresserad av platser där grannhunden kissat, och försökte rulla sig där. Vi bor själva ute i skogen och det finns inga andra katter här.
Jag har läst på nätet att kastrerade honkatter kan uppvisa löpbeteende ibland. Nu funderar jag på om det kan ha samband med urinvägsinfektionerna, att det är hormoner som spökar eller något.
Kan det hjälpa att ge hormonspruta/chipkastrera/ge p-piller? Jag vet inte riktigt vad man gör med honkatter eftersom vi alltid kastrerar dem.
Vi har tid hos veterinär på onsdag för ultraljud och vidare provtagning. Tänkte bara kolla om det är någon här som känner igen problemet och har några förslag.
Eller som bara har erfarenhet av kastrerade honkatter som löper ändå. Hur man får stopp på det, till exempel.