Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 453 ggr
Koshka_ru
11/15/19, 1:50 PM

Hur att gå över från torrfoder?

Hej!

Jag har två katter på 3 år, som äter både torr- och blötfoder. Jag skulle gärna fasa ut torrfoder alls ur deras kost, men de ratar BARF för det mesta (ibland äter lite av det men mest leker med köttbullarna), och om jag tar bort torrfoder helt och endast lämnar framme blötfoder så blir de dåliga i mage. Så, hur ska ta bort torrfoder rent praktiskt?

/Koshka_ru

Annons:
Honestyisdead
11/15/19, 2:18 PM
#1

Minska sakta på torrfodret och öka sakta på blötfodret.  Kan hjälpa att ha i fortiflora på blötfodret.

Uppkatten
11/15/19, 2:21 PM
#2

Blir de dåliga i magen därför att de är känsliga för blötmat eller därför att blötmaten står framme länge och blir dålig?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Koshka_ru
11/15/19, 2:31 PM
#3

#1 - går inte att minska successivt då de istället väntar på torrfoder om det tar slut.

#2 - Vet inte riktigt, troligtvis för att deras magar är inte vana att endast äta blötfoder.

Jojaton
11/15/19, 2:52 PM
#4

#3 Hur minskar du det då successivt? Har man ett kräset djur får det ju ta lång tid och man får ändra rationen så sakta att de knappt märker att det ändras.

Johanna - Instagram

kattöga
11/15/19, 3:54 PM
#5

#0 Jag använder Probipet för framför allt en av våra katter, som har en tendens att bli dålig i magen ibland. En slags probiotika för hundar o katter. 
I vårt fall behöver jag bara tillsätta en halv tesked då magen trilskas och magen blir "som ny" igen.

Billig, med tanke på hur mycket man får (500 g).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Honestyisdead
11/15/19, 4:29 PM
#6

#3 Har dom fri tillgång till torrfoder så får du börja portionera ut det, ingen fri tillgång.

Annons:
Upp till toppen
Annons: