Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 591 ggr
MsHisingen
11/13/19, 10:56 PM

Bukfylla till kastrerad katt

Kastrerade mina katter för ett par veckor sedan (två tjejer,  nu 8 respektive 6,5 månader) och rekommenderades av veterinären att hålla koll på hur mycket de äter. Så jag drog ner litegrann, eftersom den ena redan hade börjat bli lite tunggumpad, utan att vara helt tjock, men det känns som att de är hungriga för det mesta nu vilket gör att jag känner mig riktigt elak.  

De väger 3.3 respektive 2.8 kg och får tre mushbollar/dag + lite applaws torrfoder (ca 2 msk) uppdelat i tre portioner om dagen.  Undrar nu om det finns något jag kan lägga till som bukfylla så att de kan få äta mer utan att gå upp i vikt.

Stolt matte till Agnes och Sonja ❤️

Annons:
Dimocarpus
11/13/19, 11:00 PM
#1

Lungor är bra att ge, det är minst kalorier och fyller magen bra. Det går att köpa på t.ex. City gross.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Sindri
11/13/19, 11:33 PM
#2

Det räcker inte att ge katterna bukfylla. De blir snart hungriga igen om kroppen inte har något att jobba med.
Man kanske får acceptera att en kastrerad katt väger något mer. Jag har sett på nära håll hur en kastrerad katt som tycktes omättlig genast blev lugnare då hon fick blötmat istället. Hon väger ett par hekto mer än förr, men är lugn och låter bli sin kattkompis mat. Hon ser definitivt inte tjock ut.

MonicaLagerquist
11/14/19, 8:14 AM
#3

Byt ut torrfodret mot en much bulle till. Väg regelbundet och håll koll på vikten.

Det är inte alltid hunger utan något att göra. Katterna är som vi. Har vi inte vettigt att göra gluttar man gärna i kylen för att se om det finns något gott.

Jag tycker inte att man ska acceptera att kastrerade katter blir tjocka, Fetma är allvarligt och det är lättare att hindra en katt att bli fet än att banta en katt.

Stolt ägare till fem La permer

annzoo
11/14/19, 8:42 AM
#4

I mina ögon är det inte övervuktiga katter du har men du kan iofs ha nindre katter än mig. Jag skulle gå efter hullet, hur väl känner du revbenen på din katt? Måste du gräva efter dem för att känna revbenen, känner du dem litegrann utan att gräva eller tydligt? Har de sk tigermage är heller inre=överviktig Är det veterinären som kommit med förslaget? Hur mkt drog du ner maten efter veterinärbesöket?

[[eskils_]]
11/14/19, 11:51 AM
#5

#2 Hon väger ett par hekto mer än förr

Det motsvarar väl ungefär 6-7 kilo för en människa. Håller med #3, fetma är inget man bör utsätta sina katter för.

PausMaus
11/14/19, 12:16 PM
#6

Två av mina katter ligger ungefär som dina. Bägge kastrerade och ligger bra i vikten. Katter bör inte få bli tjocka bara för att de kastrerade. De får 3 mush-bollar och 1 kycklinghjärta var om dagen (kycklingvinge ca 1 gång i veckan). Om du märker att de blir väldigt hungriga så kan du alltid blanda ut med lite mer vatten för att fylla upp. Men ibland så man bara acceptera att de gnäller… Det är inte farligt så länge de ligger bra i vikt och inte går ner.

Annons:
MsHisingen
11/14/19, 2:01 PM
#7

#1 tack för tips, får kolla upp lungor (tycker det låter väldigt äckligt själv bara, men jag behöver ju inte smaka 😂).

Stolt matte till Agnes och Sonja ❤️

MsHisingen
11/14/19, 2:04 PM
#8

#2 Får kanske testa att gå över till mush + blötmat då, eller göra som #3 föreslog och byta ut torrisarna mot en extra mushbulle 🙂Med tanke på hur unga de är vill jag egentligen inte låta dem tjocka till sig redan nu, hoppas att de har ett långt liv framför sig och vet själv hur jobbigt det är när man väger för mycket - inget jag önskar för dem.

Stolt matte till Agnes och Sonja ❤️

MsHisingen
11/14/19, 2:08 PM
#9

#3 Tack för tipset! Vill inte heller att de ska bli överviktiga, räcker gott och väl att matte är det 😃 Men det svider när de förhoppningsfullt tjurrusar ut till köket  varje gång jag rör på mig, upplever att det blivit värre och de äter definitivt upp maten snabbare nu…

Stolt matte till Agnes och Sonja ❤️

MsHisingen
11/14/19, 2:22 PM
#10

#4 De är inte tjocka nu, känner revbenen utan att gräva, men den ena upplever jag som sagt som lite baktung. Hon är en 8-månaders devon rex, 3.3 kg och jag frågade veterinären i samband med kastreringen om hon var tjock och fick (fritt parafraserat) "Nej, tjock skulle jag inte vilja säga, men inte smal heller.  Viktigt att du håller koll på vikten efteråt för det vore inte bra om hon gick upp ett kilo." Problemet är att jag upplever både henne och smalkompisen som hungrigare, vilket kanske var förväntat, samtidigt som jag inte vill ge dem mer mat - och att gå omkring ett helt liv och aldrig vara helt mätt måste ju suga (tycker tjockismatte själv då).  Innan kastreringen fick de 3 mushbollar+ ca 4-5 msk applaws torrfoder/dag (var), nu har jag minskat torrfodret till ca 2 msk.  Ibland får de också kycklinghjärta, räka eller köttbit, men då minskar jag torrfodret.  

Tigermage fick jag slå upp, har kallat det känguruficka 😂, devonen har, men har inte sett det som övervikt, läste någonstans att det var "sömsmån" för att lättare kunna hoppa, men tror inte det är helt sant.

Stolt matte till Agnes och Sonja ❤️

MsHisingen
11/14/19, 2:26 PM
#11

#6 Tack, ska hålla koll så att de håller vikten då. Vill inte heller att de ska lägga på sig, en kompis katt liknade en fästing i slutet av sitt liv (stor tung svullen kropp med små pinnben som stack ut när han låg eller satt) och det har blivit en varningsbild för mig.

Stolt matte till Agnes och Sonja ❤️

Upp till toppen
Annons: