Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 501 ggr
[Rightmeow]
2019-11-13 12:51

Vad har du för försäkring?

Nu är det dags att börja kolla på försäkring till våran kattunge. Vi har en katt sen tidigare som är en huskatt, och han är försäkrad i Agria. Vi har hittills inte haft något problem med Agria, men vi har aldrig behövt använda försäkringen heller då han alltid varit så frisk. Den enda gången han behövt åka till veterinären utom spruta osv är när han fick ett djupt sår på huvudet, beloppet blev då 5000kr, vilket inte gick på försäkringen som jag hade hoppats. Men vi har den lägsta försäkringen hos Agria på honom. Nu får vi hem våran kattunge om några veckor som är våran första raskatt, så jag har börjat kolla mer på försäkring nu, men jag tycker att dom andra företagens hemsidor är så dåliga så det är svårt att förstå, Agrias hemsida är så bra och lätt tycker jag! Vad har ni för försäkring? Vilken skulle ni rekommendera? Det viktigaste är att det är en bra försäkring, men självklart är det bara ett plus om det är billigare också. Sen undrar jag lite över det här med livförsäkring? Är det verkligen värt att ta det med i försäkringen? Katten kostar ju ändå 12000 kr (sibirisk katt) Så jag funderar på att ta det. Tack i förväg!

Annons:
Honestyisdead
2019-11-13 14:49
#1

Jag har moderna. Det saknas dock FORL ersättning i den. Det är bra att ha.

Jag har livförsäkring de första åren.

Uppkatten
2019-11-13 16:58
#2

#0 Varför gick inte sårskadan på försäkringen? Låter konstigt tycker jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2019-11-13 18:55
#3

Jag  rekommenderar Agrias veterinärvårdsförsäkring (minst 60.000 i ersättningstak) + tilläggsförsäkringen Agria TR/Forl

Högt ersättningstak är viktigt eftersom veterinärvård är vansinnigt dyrt. Inläggning på intensivvårdsavdelning kostar t.ex. över 10.000 per dygn.. och då är  enbart understödjande vård inräknat. En av mina katter har haft livshotande stopp i tarmen p.g.a hårbollar 3 gånger (!) och de operationerna kostade 25.000, 30.000 resp. 45.000 och då hade jag tur eftersom själva tarmen aldrig behövde öppnas..eller opereras. Jag har även haft veterinärkostnader för över 50.000 en gång när orsaken till kattens dåliga mående och konstiga blodvärden till slut kunde fastställas vid obduktion, men så länge han levde och det fanns hopp kunde jag inte be dem avliva honom istället för att försöka hitta rätt behandling.

Veterinärvård är alltså dyrt och vid akut sjukdom/skada tillkommer dessutom en massa påslag p.g.a. att besöket inte är tidsbokat och för att det sker kväll/natt och på helgen istället för vardag. Så högt ersättningstak är jätteviktigt, men också att man inte väljer för hög fast och rörlig självrisk, för de delarna av kostnaden måste man alltid kunna betala själv, annars är ett högt ersättningstak meningslöst. Jag tror jag har 2.050 i fast självrisk + 15% i rörlig självrisk. Att den rörliga självrisken är låg är viktigt tycker jag, för den har man kanske inte alltid räknat med och är kostnaderna stora drar det iväg.

Agria lanserade i somras en tilläggsförsäkring som även ersätter kostnader för den vanliga tandsjukdomen Forl/TR och den försäkringen var efterlängtad av alla Agria-kunder som vet hur DYR den sjukdomen är att behandla.  3 av mina 4 katter är redan drabbade så för dem är det för sent för det tillägget, men för min yngsta skyndade jag mig att lägga till den. En av mina 3 Forl/TR-katter ska in på ännu en behandling på måndag och prisuppgiften jag fick på förhand är 8.000- 12.000 kronor. Och den kostnaden får jag betala helt ur egen ficka eftersom den diagnosen inte ingår i hans veterinärvårdsförsäkring.

Agrias tilläggsförsäkring ersätter upp till 8.000 kr/år för behandling av Forl/TR. De har ingen åldersgräns för försäkringen och ingen nedsättning av beloppet när katten blir äldre. Det enda som gäller för den försäkringen är att katten ännu inte drabbats av Forl/TR.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2019-11-13 19:07
#4

När det gäller skillnaden mellan huskatt och raskatt skulle jag inte göra någon skillnad på veterinärvårdsförsäkringarna.  Samma höga ersättningstak och låga självrisk + TR/Forl- tillägg på båda.

Livförsäkringen är en ekonomisk säkerhet som jag tycker är befogad när man köper en katt för tusentals kronor. Raskatter livförsäkras vanligtvis till inköpspriset och det värdet börjar inte ens sänkas förrän katten är 8 år. De gånger jag förlorat en raskatt i förtid har jag använt liversättningen till att köpa en ny katt. Eftersom förluster ofta föregås av höga veterinärkostnader (fast + rörlig självrisk!) så kan det vara en välkommet ekonomiskt bidrag även om man tänkt vänta med nästa kattköp.

Sajtvärd Katter iFokus

[Rightmeow]
2019-11-13 20:33
#5

#4 Tack så mycket för all super bra information! Nu har vi bestämt oss för Agria, och det blir förmodligen deras mellan försäkringen (försäkringstak 60.000 kr, rörlig självrisk 15% och fast självrisk 2950 kr) + Forl och livförsäkring på det. Men vad tror du om Extra medicin försäkring? Kan det vara bra att ha också tror du?

[[eskils_]]
2019-11-13 20:55
#6

#3 Agrias Tilläggsförsäkring för TR/FORL kostar bara 400 kr/år, enligt deras hemsida. Prisvärt!! 👍

Annons:
OberonsMatte
2019-11-13 21:15
#7

#5 När det gäller raskatter så har Agria gett varje ras en egen försäkring där olika ersättningstak för medicin och rehabilitering redan ingår i det valda ersättningstaket. I t.ex.  Ragdollförsäkring ingår medicin 6.000 + rehab. 6.000,  I Norsk skogkattförsäkring och Birmaförsäkring ingår medicin 10.000 + rehab 6.000. Lite fjantigt kan jag tycka eftersom ev. behov beror mer på individ och individuella omständigheter än på ras, men så har de iallafall delat in det. De raser jag nämnde här är "mina" raser, men jag kan tänka mig att det är något liknande både för Sibirisk katt och Huskatt, dvs. att medicin redan ingår till viss del.

Innan Agria uppfann de här nya raskattförsäkringarna så ingick inte medicin och då hade jag medicin 6000/år som tillägg, men så höga medicinkostnader har jag aldrig haft. Det som ersätts är bara sånt som är receptbelagt och den totala kostnaden inom självriskperioden måste överstiga den fasta självrisken även innan medicinersättning betalas ut.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2019-11-13 21:33
#8

#6 Ja,  400 per år är väldigt överkomligt, särskilt om man har hela försäkringspremien på autogiro som dras varje månad istället för i stor klumpsumma en gång per år. 

(Jag som har 4 katter har dessutom 20% samlingsrabatt, så min Milous TR/Forl-tillägg kostar bara 320 kronor per år👍. Jag hoppas verkligen att det är i onödan jag betalar för det tillägget, men skulle hon drabbas känns det skönt att veta att behandlingskostnaden inte kommer bli lika stor som de andra katternas).

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: