Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1172 ggr
kattöga
2019-11-12 22:24

Ampellilja - skott

Idag är jag lat… orkar inte söka efter svar, så frågar här, för jag vet att det finns många med erfarenhet.

Jag har provat att ta de långa "stänglen" (kommer inte på rätt ord), -som ibland växer ut från ampelliljan, med små nya "skott" - och lägga dem i vatten för att det ska växa ut rötter och sedan plantera dem i krukor. Det har aldrig fungerat.

Nu har jag många såna på gång i två av våra ampelliljor. Och jag har läst att man kan sätta ner dem i jord direkt som alternativ till att låta dem gro i vatten. Så nu tänkte jag prova det.

Men hur gör jag egentligen? Ska jag ta en lång bit av "stängeln" och plantera i jorden, eller ska jag bara ta en liten bit? Ska en stor eller liten del av skottet ligga under jord? 

Jah, ni ser, jag är helt novis! Jag har bara köpt nya plantor…  Nu har jag många krukor och har köpt jord, och vill lyckas denna gång. Man måste ju bunkra upp för eventuellt hårda tider, även för katter! Cat Prepping! Skrattar

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Uppkatten
2019-11-12 22:33
#1

Jag brukar bara ta själva skotten och stoppa ner dem i jorden. Sedan ha dem stående ljust, men inte i direktsol. Stoppar bara ner skotten så pass långt att de nätt o jämt står upp. Ngn centimeter kanske. Brukar vara väldigt lättodlade.

Dock matar jag aldrig katterna med mina, även om väl katterna kan "sno sig en tugga" av dem då och då. Till katterna odlar jag kattgräs.

Köpta plantor brukar jag undvika, då jag är rädd att de är besprutade.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
2019-11-13 08:48
#2

Jag sätter också dem direkt i jorden. En plastpåse över så att fukten behålls.

Stolt ägare till fem La permer

jollycox
2019-11-13 09:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Du ska inte ta med något av stängeln, bara skotten. Om du ser på bilden har jag gjort en röd markering där du ska klippa av stängeln.
Jag har bara rotat i vatten först men det går även att sätta i jord direkt. Plantera så jorden täcker 1-2 cm av nedersta delen.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

kattöga
2019-11-13 10:15
#4

Toppen och jättetack allihop!  🌺 Nu ska jag väl ändå lyckas!?

#1 Ja, jag har tänkt på detta med besprutade plantor också, men har ändå köpt. Det första jag gör är att duscha dem rejält länge, så att det som eventuellt finns på ytan åtminstone (och förhoppningsvis) försvinner. (Köper endast där de också odlas, men det är ju ingen garanti för att de inte besprutas.)
Har provat kattgräs några få gånger, för länge sedan, men det var ingen höjdare.

#2 Aha, det var ju smart med plast över.

#3 Tack också för bilden. Blir så tydligt vad ni menar då 
(Jag är "visuell", så bilder säger mer än tusen ord för mig.)

Nu ska här rotas! Ser fram emot många ampelliljor som jag kan sprida lite överallt. 🙂

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Wony
2019-11-13 18:01
#5

Jag tar skotten och sätter i ett glas vatten tills de börjar få rötter, kanske 2-3 veckor, sedan sätter jag dem i en liten kruka med såjord bara så att de står upp, och sedan ser jag till att jorden inte torkar ut helt.  Gradvis får de sedan större krukor allt eftersom de växt till sig :)

kattöga
2019-11-13 19:00
#6

#5 Tack Wony! 
När jag har provat att gro dem i vatten har det alltså inte funkat, inga rötter har växt ut, men jag tror att jag fått med för mycket av "stängeln". Jag har så många skott på gång nu, så jag har tänkt testa det igen - också!
Och jag ska göra som du föreslår. Vi får se om jag måste köpa fler krukor och mer jord… 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Wony
2019-11-13 19:10
#7

#6 Det är inte alltid lätt med växter, ibland får man testa sig fram! Jag hoppas att du får till det, ampelliljan är en tacksam växt att föröka bara man fått fart på de nya plantorna… Massor av skott kan det bli! 😂

kattöga
2019-11-19 16:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Så, i fredags planterade jag ner en del skott i jord. Tog en del pyttisar också, kanske var de för små…? Men, få se hur det går nu, jag håller tummarna för att det fungerar denna gång, att åtminstone några rotar sig. 

Än så länge har de i alla fall inte börjat sloka och se trötta ut 😉🌱🌾

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: