Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1716 ggr
ShegoFan12
11/12/19, 6:02 PM

2 katthonor plus kattungar

Jag har 2 katthonor som vi hade tänkt ta en kull på och sen kastrera båda, hur kommer den ena katthonan reagera på den andras kattungar? vet att om det skulle vara 2 honor och 1 hane då kan hanen bita ihjäl kattungarna som han inte är pappan till ungarna ,Men hur fungerar det med 2 st honor?

kan ena honan bita ihjäl kattungarna?

har någon varit med om detta så ni kan förklara om ni har/hade 2 honor och ena fick ungar hur det gick, om det gick bra eller dåligt

Annons:
MonicaLagerquist
11/12/19, 6:08 PM
#1

Vad är syftet med aveln? Vet uppfödaren om att ni planerar att avla på katterna?
Vad göt ni om vardera honan får åtta ungar?

Stolt ägare till fem La permer

ShegoFan12
11/12/19, 6:32 PM
#2

#1 varför alla dessa frågor? jag skrev bara en enkel fråga och undrade och jag vill inte ha några kommentarer på det ena och det andra,  

Vi tänker inte avla på katterna, bara 1 kull sen blir det en tur till veterinären, punkt slut

PS, det är ingen raskatt, 

Vi är måna om våra katter och vi kommer ta hand om kattungarna väl sen kastreras katterna, vi tänker inte låta katterna gå fritt så dom hinner bli dräktiga en andra gång och så, vi är äkta djurvänner

MonicaLagerquist
11/12/19, 7:03 PM
#3

En kull=  avel.

Vissa honor tolererar varandra och andra inte. Det kan man aldrig veta i förväg.

Är ni måna om katterna så kastrera dem omgående.

Att syssla med avel är ingen barnlek och inget man ska ge sig på utan kunskap.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
11/12/19, 7:09 PM
#4

Man avlar inte på huskatter när det är huskatter vi har över 100.000 hemlösa av! Man kastrerar vid 4-6 månader och skaffar katt från katthem om man vill ha kattunge. Avlar du är du del av Sveriges största djurskyddsproblem. Ta ditt ansvar och kastrera. Du vill leka med liv. AVEL är så mycket mer än att få kattungar. Du har ingen koll på generna och vilka problem kattungarna riskera råka ut för bara för att du vill ha kattungar. Din hona kan dö av komplikationer och bli smittad av diverse saker från hanen. Låt utbildade REGISTRERADE uppfödare sköta aveln och läs på om hur det ser ut i vårt land gällande kattsituationen. Älskar man katter avlar man inte på huskatter och på så sett ser till att hemlösa katter fortsätter vara hemlösa. En äkta djurvän är du definitivt inte om du avlar.

ShegoFan12
11/12/19, 7:34 PM
#5

#4 Jaha, så det är Okej att avla på andra katter än huskatter

Vad tror du skulle hända om man slutade avla på katterna? tillslut skulle det inte finnas några katter kvar? 

Bara för att det finns idioter som har bidragit till alla dessa hemlösa katter eller låter sin honkatt gå okasterad i 6-7 år och ännu mer bidragit till alla förvildade katter så betyder det inte att alla gör exakt som dom. Man ska inte döma hunden efter håret så att säga,  

Som jag skrev tidigare 1 kull, och inget mer, Vi ska kastrera  efter 1 kull, punkt slut, 

Och ska vi nu gå efter raskatterna också och minska ner dom? hur skulle det se ut

Jag skrev en fråga och jag vill ha svar på den och inte en massa hat, Men om det skulle vara en Maine coon eller norsk skogskatt det handlade om då skulle det minsann se annorlunda ut

Huskatter i mina ögon är lika mycket värda som raskatter,

Uppkatten
11/12/19, 7:35 PM
#6

Jag håller med om att det inte bör avlas fram fler huskatter. 

Vi har redan i dag ett överskott på 100 000 - 150 000 huskatter som lever ute i hemlöshet. Mot den bakgrunden är det inte läge att avla fram ännu fler huskatter. Vi måste istället fokusera på att ge dessa 100 000 - 150 000 katter tak över huvudet och ett gott kattliv. 

Precis som #4 skriver så är det här ett av vårt lands största djurskyddsproblem. Ingen av oss bör bidra till att situationen förvärras.

Utbudet av katter är långt mycket större än efterfrågan. "Marknaden" är s a s mättad.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
annzoo
11/12/19, 7:36 PM
#7

Även om katterna är vänner sedan tididare kan den honan med ungar få starka moderinstinkter och skydda sina små med näbbar och klor. Eller så kan den andra huonan få ändrar beteende. Men har man tur är de fortfarande sams men man måste ba en b-plan och ett extra rum med låsbar dörr ifall det går åt fel håll. Släpp inte ut kattmamman till kattungarna är minst 12v

Uppkatten
11/12/19, 7:40 PM
#8

#5 Du kan vara lugn - huskatterna kommer inte att utrotas. Vi som är mot oseriös avel på huskatter är det därför att vi värnar om huskatten och vill få upp huskattens status/värde. Inga katter ska behöva fara illa på det sättet som sker idag. Men vi har på tok för många huskatter, situationen har gått över styr. Därför hanteras huskatten som en slit-och-släng vara av väldigt många människor. Raskatter hamnar - än så länge - inte ute i hemlöshet, den aveln sköts väsentligt bättre än huskattaveln.

Det du möts av är inte hat - utan kunskap.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Wony
11/12/19, 7:49 PM
#9

#8 Det jag tror är problemet är hur kunskapen ibland framförs på den här sajten. Det blir, vad jag sett, ofta en hård attityd. Jämför hur det låter om man säger "Jag tycker att huskattavel är fel därför att…" eller "Huskattavel är fel och du kan inte älska djur om du tar kull på en huskatt." Det första är ett framförande av en åsikt, det andra ett påstående som dels saknar belägg/stöd och dels framstår som väldigt "besserwissrigt".

Honestyisdead
11/12/19, 7:53 PM
#10

#5 Klassiskt svar från folk som vägrar se sin roll i det. "Huskatter i mina ögon är lika mycket värda som raskatter" Det har absolut ingenting med kattens egenvärde att göra. Genom att avla tar dina katter plats i sina hem som kunde gått till hemlösa katter, som istället får stanna kvar ute och paras om och om igen. Det är ren och skär idioti! Jag hade sagt samma sak om raskatter om det var raskatter som vi hade ett stort överflöd av och som var hemlösa. Raskatterna står endast för ca 15% av alla katter. You do the math. Av den miljon katter vi har i våra hem. Registrerad avel har strikta regler. Och man har koll på generna för att inte avla på djur med gener som inte är friska. Du behöver inte oroa dig om att katterna dör ut. Dom förökar sig ständigt i hemlösheten och folk som du fortsätter buskavla för skojs skull. Tycker du ärligt att du vill bidra till det helvete katterna lever i i hemlösheten? Ska du köra huvudet i sanden och låtsas att din handling inte gör ringar på vattnet? Kom inte och påstå att du är djurvän då. Det är inte för kattens skull du ska avla. En kastrerad katt mår bättre än okastrerade. Är man seriös och bryr sig om sina katter kör man registrerad avel.

Uppkatten
11/12/19, 8:00 PM
#11

#9 Ja, man bör definitivt tänka på sin ton. 

Jag tror att en av förklaringarna till den ibland hårda tonen är att man känner en stark frustration över att så många inte vet hur kattsituationen ser ut i landet i dag eller vad avel innebär. 

Här på Katter i Fokus berättar vi om det, om och om igen, år ut och år in, man upplever nog till slut en viss hopplöshet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
11/12/19, 8:02 PM
#12

#10 Tänk på tonen!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

ShegoFan12
11/12/19, 8:05 PM
#13

 varför ska det vara så svårt att svara på en fråga? jag frågade inte precis om raskatter eller hemlösa katter,  eller att man ska kastrera så fort som möjligt, 

Är en äkta djurvän faktiskt, ställde en fråga och jag vill ha svar på den och inte en massa påhopp om att jag inte älskar katter

Annons:
Uppkatten
11/12/19, 8:10 PM
#14

#13 Anledningen till att folk inte "vill" svara på din fråga är för att man inte vill bidra till huskattavel, och anledningen till det har man försökt förklara.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Honestyisdead
11/12/19, 8:11 PM
#15

Svaren du har fått behövds ju uppenbarligen eftersom du vill avla på huskatter. Djurvänner bidrar inte till djurskyddsproblem. Avlar inte för skojs skull. Det är liv det handlar om.

Lena
11/12/19, 8:46 PM
#16

#5 Ber dig läsa på om sajtens syfte där står bland annat detta: Vi anser att alla huskatter ska kastreras. Detta då vi har 100.000 - 150.000 hemlösa katter i landet. (99,9% av alla hemlösa katter är huskatter, huskatter är alla katter som inte har stamtavla). Vi bakom Katter iFokus värnar om huskatten och jobbar hårt för att höja dess status. Huskatter är alla katter som inte har stamtava. Så kallad BYB (Back Yard Breeding eller Buskavel som det ibland kallas) är inget annat än en form av krass huskattsuppfödning där man låtsas katterna är % raskatter)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[[eskils_]]
11/12/19, 9:34 PM
#17

Det finns ingen som helst anledning att avla på huskatter sett ur kattens eller ungarnas synvinkel. De som gör så är egoister anser jag, och utsätter sina honkatter för risker för att de själva tycker det är roligt. Men katter är faktiskt inga leksaker!

(Förr i världen trodde man att en honkatt mår bättre om hon fått en kull före kastreringen, men det tror man inte längre.)

planetkladd
11/12/19, 11:31 PM
#18

är benägen att hålla med alla här i kommentarerna att det vore dumt att ta en kull när det redan finns så många hemlösa att ta hand om. bättre alternativ att adoptera någon hemlös kattunge från ett katthem om det är kattunge-”upplevelsen” man är efter. men som svar på din fråga så jag tror att det är väldigt individuellt hur katthonorna beter sig i sådana fall. min pojkväns familj fick en kattunge och mamman blev väldigt aggressiv mot deras andra katt (som också är ett barn till mamman, från en annan kull bara). det blev en ”ordentlig” fight, där det försvann hårtussar. detta var helt oprovocerat och det såg ut som att mamman bara gick på andra kissen för att kattungen följde efter henne. andra katten blev då avståndstagande och höll sig mycket i trädgården istället. nu när kattungen flyttat hem till mig istället så är båda katterna tillbaka på samma spår som innan kattungen, dvs, myser med varandra och etc.

PausMaus
11/13/19, 7:33 AM
#19

Du har redan fått svaret i #3 och #7, vilket får mig att misstänka att du endast vill provocera. Men här kommer det igen. Ja, den andra katthona kan komma att döda ungarna, hell… Kattmamman kan göra det själv till och med. Katthonorna kan också bli ovänner för livet om de skulle råka i bråk med varandra. Och de kan gå bra. Ingen kan svara på detta innan. Dock rekommenderar jag att du kollar upp vad ett kejsarsnitt och andra komplikationer kostar då jag antar att dina katter inte har en avelsförsäkring.

Wony
11/13/19, 7:51 AM
#20

#11 Jag förstår absolut frustrationen, jag själv har sett en hel del jobbigt på katthem, men även om det är jobbigt att känna att man upprepar sig, så vinner ingen på en för hård ton. Jag tycker själv att det är obehagligt när det blir hårt, även om jag kan förstå känslan och tanken bakom. Men jag tror att det är viktigt att tänka på att den man vill lära något kanske inte hört den infon förut,  eller fått förklarat varför något är bra/ dåligt. Sedan så tror jag inte att någon människa blir vänligt inställd av en hård ton. 

Man kan alltid fundera över om man skulle ha formulerat det på samma sätt om man sade det ansikte mot ansikte, och även fundera över hur det får en att uppfattas. 🙂

Annons:
S.L
11/13/19, 11:44 AM
#21

Skulle avråda dig helt. Vart med om att en katthona fick en kull ungar och det sluta med att dom inte stod ut att vara i samma rum. Vi avla inte med avsikt då vi hämnta två omplacerings katter ena var då dräktig. Bra vänner tog flytten väldigt bra dessa två var kompisar tvätta varandra låg tätt innan o krama varandra. Men sluta katastrof med vetrinär besök drenering och flytt till min syster efter osämjan.

Uppkatten
11/13/19, 4:54 PM
#22

#11 Jag håller med dig. Vi får hjälpas åt att "hojta till" om vi tycker att någon blir för hård i tonen. Vi är olika känsliga, har olika sätt att uttrycka oss på o s v - ibland kan det vara bra att bli uppmärksammad på hur man uppfattas av andra. Precis som du skriver så blir åsikter vanligtvis bättre hörda om man lägger fram dem lugnt och sakligt.

Ibland är det dock så att TS redan har haft samma diskussioner t ex inne på FB. Dyker samma TS sedan upp här på iFokus med samma frågor och förväntar sig att få andra svar (t ex när det gäller avel på huskatter) så leder det förstås till frustration, eftersom man känner att "informationen inte når fram".

Då kan det bli en balansgång mellan att informera lugnt och sakligt (en gång till), och att vilja uttrycka att "nu räcker det".

Men om vi alla hjälps åt med att försöka hålla en god ton så är det absolut det bästa, och på så sätt tror jag också att man når längst i arbetet med att höja huskattens status.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

ShegoFan12
12/11/19, 8:51 PM
#23

Vi har nu bestämt att vi ska kastrera katthonorna innan dom börjar löpa

MonicaLagerquist
12/11/19, 9:18 PM
#24

#23 Ett mycket bra beslut

Stolt ägare till fem La permer

kattöga
12/11/19, 10:05 PM
#25

#23 Tummen upp! 👍 Du har tagit till dig av synpunkter och åsikter här. Guldstjärna  till dig! ✨ Det bästa du kan göra för Huskatten som vi älskar! 🐱❤️
(Har för tillfället tre st själv, alla hittekatter resp vildfödda. Utan någon framtid om inte de tagits hand om av kärleksfulla människor!)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

micki78
12/12/19, 12:10 PM
#26

#23

Fantastiskt! Att du nu väljer att kastrera dina katter bevisar att du är en sann kattvän.

[Tante Aubergine]
12/12/19, 12:12 PM
#27

#24, #25 & #26 instämmer till fullo.

Annons:
Honestyisdead
12/12/19, 12:18 PM
#28

#23 härligt :)

S.L
12/12/19, 2:29 PM
#29

23 Mycket tryggt val 👍

ShegoFan12
12/15/19, 3:21 PM
#30

Ja men för någon vecka sedan började en av katterna att löpa, så vi ska kastrera så fort löpet är över, veterinären sa att det är bäst efter löpet eftersom det finns risk för stora blödningar

vallhund
12/22/19, 11:18 AM
#31

Min sons farbror fick den dyraste kattungen ever, okastrerad  ungkatt smet ut som blev dräktig. 

Akut kejsarsnitt på jourtid, bara en av 8 överlvede, notan gick på ca 40 000.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

ShegoFan12
1/8/20, 4:15 PM
#32

Nu är honorna kastrerade, lite slöa och så men annars mår dom bra

kattöga
1/8/20, 4:32 PM
#33

👍Toppen! Jag är så glad att du tog beslutet att kastrera dem! Det ger alla möjligheter till ett tryggt och behagligt liv för dem, tillsammans med dig! Var stolt över ditt kärleksfulla beslut!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MonicaLagerquist
1/8/20, 5:05 PM
#34

Så skönt för katterna att slippa vara fertila.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[[eskils_]]
1/8/20, 5:11 PM
#35

#32 Grattis till ett bra beslut! Nu kan dina kissar få ett långt, friskt och lyckligt liv. 👍

Hinkeb
7/7/23, 10:36 PM
#36

Ja du, de som har "raskatter" kan avla fram hur många kullar de vill, enligt dem själva, för det är "avel", och framför allt så tjänar de storkovan på det. De vill såklart inte ha konkurrens.

Men , faktum är att den populäraste kattrasen i Sverige är huskatten!
Det finns alltid en efterfrågan på dessa kattungarna då de inte kostar 10-15000 kronor styck, och de har mycket sällan några inavelsdefekter som förekommer hos "raskatterna" i nästan varenda ras pga inavel.

Så, om du valt att ta en kull eller två, hade det nog inte varit några problem, för huskatter är normalt friska och lever väldigt länge.

Problemet med att det påstås finnas100.000 hemlösa katter är nog överdrivet.
Här där jag bor, finns det i alla fall inga, och jag bor på landet.
#6:

  • Redigerat 7/7/23, 10:45 PM av Hinkeb
Uppkatten
7/7/23, 10:56 PM
#37

Tyvärr finns det alltjämt galet många hemlösa katter.

Och de som avlar seriöst tjänar definitivt inte storkovan på det.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
7/8/23, 8:15 AM
#38

#36 Hur kan man veta att huskatterna inte är inavlade när man inte vet vem som parat vem?
Som fd uppfödare vet jag vad det kostar att föda upp Det är inget man blir rik på.

Katthemmet jag jobbar på har just nu 20 kattungar till salu. De kommer ifrån en koloni som vi har tömt nu i år.Förra året tömde vi samma koloni då var det 43 kattungar -

Stolt ägare till fem La permer

Pyttelite
7/8/23, 8:22 AM
#39

#38: Det kan man inte veta men genpoolen är större hos en huskatt än hos en raskatt där man alltid i någon grad inavlar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 7/8/23, 8:22 AM av Pyttelite
OberonsMatte
7/8/23, 10:12 AM
#40

#36: Benämningen huskatt innebär faktiskt bara att avel och uppfödning INTE är stambokförd - så huskatt kan därför omöjligt vara den populäraste rasen. Raskatter innebär att aveln de fötts inom är stambokförd.

Eftersom 85-90% av alla katter som föds är huskatter är det bra att de flesta kattägare är huskattägare, men tillgången på huskatter och produktionen av huskatter överstiger ändå seriös efterfrågan med råge. När den totala tillgången på huskatter överstiger seriös efterfrågan på huskatter får huskatter allmänt låg status - och gissa vad, huskatter HAR låg status. Det är huskatters låga status som är ett djurskyddsproblem - inte stambokförda katters status.

Det är generationer av huskattuppfödare och huskattägare som ligger bakom och upprätthåller huskatters låga status. Kattägare som tycker att det enda som krävs för att bli uppfödare är att strunta i kastrering och kattungeköpare som "vill ha" de kattungar som föds hos sådana kattägare - utan tanke på vad sådana kattungeköp uppmuntrar till.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
7/8/23, 10:27 AM
#41

#39: Hur stor den totala genpoolen är spelar ingen roll när det inte finns någon koll på vilka parningar som faktiskt sker.

Det som borde spela roll är seriös efterfrågan på huskatter i förhållande till total tillgång på huskatter, men huskattuppfödare fattar inte det och fattar inte (eller skiter i) vad överproduktion av huskatter innebär för huskatters status.

Genpooler kan utökas inom stambokförd avel om det är oro för inavelsgrader som gör att man föredrar och förespråkar okontrollerad hejsan-hoppsan- avel där det står var och en fritt att gissa sig till - eller stoppa huvudet i sanden inför tanken på - eventuella släktskap.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Thaeri
7/8/23, 2:43 PM
#42

#41:

Hur stor den totala genpoolen är spelar ingen roll när det inte finns någon koll på vilka parningar som faktiskt sker.

Ja precis. När jag adopterade min kisse för två år sedan hade katthemmet nyss tagit in ett helt gäng från ett vanvårdshem där varenda katt såg ut som kloner av varandra. Samma färg, storlek, kroppsform…

Om jag minns rätt var det det där typiska att någon börjat mata ett par katter och så flera år senare har man en hel koloni på halsen.

Pyttelite
7/10/23, 4:53 AM
#43

#42: Rent genetiskt är det faktiskt så. En stambokförd avel är just stambokförd eftersom antalet djur är få och att det är en begränsad genpool.

Det är inte så att stanbokföring sker för att raskatter behandlas bättre - det är ett krav för att få en stam överhuvudtaget.

Inavelsgraden är alltså ”hög” redan från början.

Är inavelsgraden hög blir det dessutom mycket få avkommor.

Att huskatter liknar varandra behöver inte bero på hög inavelsgrad.

Sedan måste man vara medlem i ett förbund för att stamboksföra sin katt och det har absolut inget med genkvalitet att göra.

Det som borde spela roll är seriös efterfrågan på huskatter i förhållande till total tillgång på huskatter, men huskattuppfödare fattar inte det och fattar inte (eller skiter i) vad överproduktion av huskatter innebär för huskatters status.

Det är inte unikt för huskatter det finns raskatter och raskattsuppfödare som står med osålda katter.

Att vara raskattsuppfödare garanterar inte att det finns en marknad för just den rasen.

Det kan till och med vara så att när marknaden styr är det inte alltid de bästa genetiska exemplaren man använder i parningsarbetet.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 7/10/23, 5:15 AM av Pyttelite
OberonsMatte
7/10/23, 11:30 AM
#44

#43 Kravet för stambokföring ÄR att katter behandlas bättre och att uppfödaren är villig att göra MER än att bara strunta i kastrering! Det gynnar katter och gynnar katters status.

Att uppfödaren t.ex. måste vara medlem i en kattförbundsansluten kattklubb för att få stambokföra kullar gynnar katter - och gynnar katters status. Att kullen stambokförs innebär att uppfödaren tar på sig ansvaret för såväl parningen som kullen som parningen resulterade i och bekräftar att den kullen finns , NÄR den föddes och exakt hur många - och vilka - kattindivider som föddes i den kullen. Att uppfödaren väljer att stambokföra kullen innebär också att uppfödaren accepterar och väljer att följa kattförbundets obligatoriska ansvars- och omsorgsregler för avel och uppfödning. De reglerna som t.ex. innebär obligatorisk id-märkning, vaccinationer, besiktningsintyg och överlåtelseavtal gynnar katter och gynnar katters status.

Det är intressant att du NÄR du tar upp förhållandet mellan tillgång och efterfrågan väljer att peka på det faktum att även stambokförda kattungar kan ha svårt att hitta köpare. Som om osålda stambokförda kattungar hade varit ett problem som påverkar katters status. Flera av mina raskatter hade hunnit bli både 5 och dryga 6 månader innan jag hittade dem. De hade blivit kvar hos uppfödaren efter att syskonen flyttat till sina nya hem. De var inte avlivningshotade, de skänktes inte bort, de dumpades inte utanför ett katthem och de såldes inte till vem som helst som "ville ha" dem. De blev kvar hos den som tog ansvar för att de blivit till i väntan på att lämplig köpare eventuellt skulle dyka upp - och det gjorde jag.

Tittar man i SVERAKs stamboksstatistik är det dock uppenbart att den totala efterfrågan på en viss ras påverkar den totala tillgången på en viss ras.

1990 nyregistrerades 4.728 st Perser i SVERAKs stambok och 0 st Ragdoll.

2022 nyregistrerades 321 st Perser i SVERAKs stambok och 2.633 st Ragdoll.

Hör och häpna! Perseruppfödare måste alltså ha minskat (!) produktionen av nya Perser-individer när efterfrågan på nya Perser-individer minskade! De anpassade tillgången efter seriös efterfrågan och fattade (!) att det är oansvarigt och ohållbart att fortsätta föda upp fler katter än det finns seriös efterfrågan på. Det är sådana insikter som höjer katters status.

Sajtvärd Katter iFokus

Pyttelite
7/10/23, 11:49 AM
#45

#44: Nej det finns inga garantier att katter behandlas bättre på ett katteri än en traditionellt uppfödd huskatt.

Det handlar främst om vilka regler kattförbundet har.

Reglerna skiftar både från till ras och mellan förbund.

Det finns inga generella regler att raskatter ska kastreras däremot är det en stark rekommendation både i Svensk lag och inom vissa förbund och det gäller även huskatter.

Det finns vidriga historier hur en del av dagens populära kattraser tagits fram.

När det gäller tillgång och efterfrågan så är det ett faktum att det inte alltid finns plats för alla raser och vissa av dessa katter kommer att avlivas eller prisdumpas om man inte kan få dom sålda.

Det är heller inte så att det alltid är de bästa katters som avlas på när en ras blir populär.

Varför perseruppfödning minskat har troligen fler orsaker än bara efterfrågan. För att ta ställning till det räcker det inte bara att titta på statistiken.

Oavsett är det ett krav för att avla vidare för raskatter att ha god koll på inavelsgraden eftersom det finns mycket få individer i Sverige att avla på generellt.

Detta gäller inte för huskatter och det finns ingen absolut garanti för att en registrerad kattuppfödare har en bättre katthållning en den som tar ungar från huskatter.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 7/10/23, 11:49 AM av Pyttelite
OberonsMatte
7/10/23, 12:02 PM
#46

#45: Ditt svar väcker SÅ många frågor…

Är inavelsgraden mindre viktig bara för att den är okänd?

men framför allt:

HUR ser "traditionell" (!) uppfödning av huskatt ut? Vad - förutom okastrerade katter- krävs för att bli huskattuppfödare? Vilka ansvars- och omsorgsregler står i centrum inom "traditionell" huskattavel? Vad gör man - enligt gammal tradition - med osålda kattungar inom "traditionell" huskattuppfödning? På vilket sätt har "traditionell" huskattuppfödning någonsin gynnat huskatters status?

Sajtvärd Katter iFokus

Pyttelite
7/10/23, 12:10 PM
#47

#46: För att bedriva en raskattsuppfödning krävs det inavel per definition - annars är det inte en raskattsuppfödning.

Gå några av Pawpeds alla kurser läs på om genetik.

Uppfödning av raskatter garanterar inte friska katter och det finns heller inget som säger att en huskatt behandlas illa eller är sjuk bara för att det är en huskatt.

Katter ska behandlas väl oavsett om de är raskatter eller huskatter.

Det finns en miniminivå i lagstiftningen och den gäller för såväl huskatt som raskatt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


OberonsMatte
7/10/23, 12:39 PM
#48

#47 Att avel och uppfödning är stambokförd och registrerad innebär att såväl JBVs lagstadgade miniminivåer OCH kattförbundets kompletterande ansvars- och omsorgsregler MÅSTE följas - och följs - eftersom det finns och krävs dokument som bekräftar att de har följts.

Inom huskattavel krävs ingenting - förutom att strunta i kastrering. Huskattuppfödare och huskattungeköpare kan även strunta fullständigt i JBVs fjuttiga miniminivåer för avel och uppfödning för det är bara de som vet att kullen ens existerar. Och du kan vara HELT säker på att det struntas i JBVs miniminivåer! Du kan även vara HELT säker på att det är alla dessa s.k. traditionella huskattuppfödare som skapat huskatters låga status.

Att huskattindividerna Missan, Snurran och Mojje behandlas väl betyder inte att huskatter behandlas väl. Katters allmänna status mäts inte på individnivå utan som grupp och då finns en anmärkningsvärd skillnad mellan stambokförda katter och huskatter. Det beror på något och det är INTE utseenden, pälslängder, aktivitetsnivå, temperament… eller inavelsgrader.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Pyttelite
7/10/23, 1:13 PM
#49

#48: Det finns en hel del oegentligheter inom rasuppfödning oxå trots att man säger att man följer respektive förbunds regler.

Vill man bryta mot regler och ser endast till pengar så gör man det oavsett om det handlar om raskatter eller inte.

Förbundens regler har oftast inte med kattstatus att göra utan att uppfödarna ska följa rasstandard för övrigt gäller väl samma regler?

Nu är det ju trots allt så satt 85-90 % av våra ägda katter är huskatter och det läggs mycket pengar på dess hälsa så generellt så behandlas huskatter väl i Sverige.

Vad är det i JVBs miniminivåer som är så dåliga.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


OberonsMatte
7/10/23, 1:37 PM
#50

#49: Vilka "oegentligheter" är det som enbart förekommer inom stambokförd avel? Behöver jag rabbla upp vilka oegentligheter som uteslutande förekommer inom huskattavel?

Kattförbundens ansvars- och omsorgsregler handlar faktiskt väldigt lite om rasstandard. På vilket sätt har obligatorisk ID-märkning, vaccinationer, besiktningsintyg, ägarregistrering, stambokföring och överlåtelseavtal med rasstandard att göra?

Sajtvärd Katter iFokus

Pyttelite
7/10/23, 1:59 PM
#51

#50: Det är väl ungefär samma sak som för huskatter men värre för man tror att man ska få hjälp.

Kattförbundens ansvars- och omsorgsregler handlar faktiskt väldigt lite om rasstandard. På vilket sätt har obligatorisk ID-märkning, vaccinationer, besiktningsintyg, ägarregistrering, stambokföring och överlåtelseavtal med rasstandard att göra?

  • ID-märkning har med avel att göra och inget annat. Det är oerhört viktigt för ett katteri att ha koll på identiteten. Numera är det ett lagkrav dessutom.

  • Vaccinationer är inte endast för raskatter. Antingen vaccinerar katteriet eller oxå ser ägaren till att själv göra det.

  • Besiktningsintyg är inte förbehållet raskatter.

  • Ägarregistrering, stambokföring och överlåtelse har med ras-registrering att göra.

För övrigt gäller konsumentköplagen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 7/10/23, 2:00 PM av Pyttelite
OberonsMatte
7/10/23, 2:42 PM
#52

#50 "Det är väl ungefär samma sak som för huskatter men värre för man tror att man ska få hjälp". Jag förstår inte vad du menar eller syftar på. Kan du utveckla det?

Varför är det enbart stambokförda kattungar som alltid vaccineras, id-märks och veterinärbesiktigas innan de flyttar till ny ägare? På vilket sätt gynnar det uppfödaren? Hade det inte varit både billigare och mindre krångligt att överlåta ansvaret för ev. vaccination, id-märkning och besiktning till köparen - varför skulle annars så många huskattungar säljas ovaccinerade, omärkta och obesiktigade?

Kan du se någon nackdel/risk med att kattungar säljs ovaccinerade, omärkta och obesiktigade? Förutom att det blir billigare och enklare för uppfödaren? Billigare även för de kattungeköpare som inte heller tänkt kosta på kattungen sådana "uppenbart onödiga" utgifter. Väntar smittor automatiskt av sig själv tills kattägaren själv eventuellt ändå tycker att vaccination kan vara en bra grej? Tänk om kattungen redan hunnit bli smittad?

Är det id-märkta och ägarregistrerade hittekatter som helt i onödan behöver uppta platser på katthem och som avlivas när de hittas skadade p.g.a. att betalningsansvarig ägare inte går att finna? Nej, det är det inte. Bakom varje omärkt hittekatt finns en oansvarig huskattuppfödare.

Förutom kattens egen ägare är det väl INGEN som kan förväntas vara mer mån om kattens framtida välmående är kattens egen uppfödare! Jag blir skogstokig på slappa, ignoranta, oansvariga huskattuppfödare som skiter fullständigt i de kattungeliv de säljer eller skänker bort till vem som helst som "vill ha". Att folk dessutom försvarar sån verksamhet och påstår att det gynnar (!) katter är så galet som det kan bli!

Sajtvärd Katter iFokus

  • Redigerat 7/10/23, 2:46 PM av OberonsMatte
Pyttelite
7/10/23, 3:00 PM
#53

Återigen att raskatter ID-märks har inget med att de ska kunna återfinnas lätt utan det handlar helt med att identifiera katterna utefter rasbegreppet sedan är det ju en lag att id-märka katter och det har även innan lagen trädde ikraftträdande många som chippade sina katter.

Att huskatter inte vaccineras får du gärna vidareutveckla - det stämmer inte.

Det är ju bra att du bara har haft positiva erfarenheter av uppfödare men så är det inte alltid.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


OberonsMatte
7/10/23, 3:17 PM
#54

#53: Då är det alltså bara en tillfällighet att SVERAK införde kostnadsfri ägarregistrering för ALLA katter (inkl. huskatter) i sitt eget id-register? Katter som stambokfördes i SVERAK hamnade redan i SVERAKs id-register, så det var en önskan om att även huskatter skulle ägarregistreras det handlade om. SKK tog ut en engångsavgift för ägarregistrering och SVERAK tänkte att GRATIS väl ändå skulle kunna få huskattägare att bli mer benägna att ägarregistrera sina katter. Varför skulle SVERAK bry sig ett dugg om ifall huskatter ägarregistreras eller inte? Huskatter har ingen rasstandard och får inte ens användas i stambokförd avel..

När det gäller bevis för huskattuppfödares uppenbara benägenhet att strunta i både id-märkning och vaccinationer hänvisar jag till Blocket. Där går det bra att syna kattungeannonser och se hur det står till med den saken.

Sajtvärd Katter iFokus

  • Redigerat 7/10/23, 3:24 PM av OberonsMatte
Pyttelite
7/10/23, 3:38 PM
#55

#54: Du vet mycket väl att det har funnits flera databaser för ID-registrering och SVERAKs har inte varit den enda och primärt är spårbarheten ett villkor för rasregistrering sedan att även andra kan registrera i databasen är ett plus men absolut inte den ursprungliga orsaken till att skapa databasen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
OberonsMatte
7/10/23, 3:55 PM
#56

#55: SVERAK har varit ENSAMMA om att erbjuda gratis ägarregistrering och det har knappast varit för att det har drällt omkring en massa stambokförda omärkta katter som ingen kunnat hitta ägaren till. Köper man en stambokförd kattunge är det alltid en id-märkt kattunge man köper.

SVERAK är även remissinstans för ett flertal myndigheter i frågor rörande katt (och då gäller det faktiskt i de flesta fall främst huskatter). Vilken huskattuppfödarorganisation gör anspråk på ett liknande uppdrag? Finns det ens några föreningar/organisationer som skapats av och för huskattuppfödare - med alla katters bästa (eller åtminstone huskatters bästa) i fokus? Jag har inte lyckats hitta några och det förvånar mig inte ett dugg. Det finns nämligen inget sånt engagemang eller några sådana anspråk överhuvudtaget inom huskattavel.

Sajtvärd Katter iFokus

Pyttelite
7/10/23, 4:40 PM
#57

#56: Om man ska ställa ut huskatter i SVERAKS regi måste de vara märkta på samma sätt som alla raskatter.

Är det priset för registrering som är viktigast?

Vet inte vad du vill komma med detta - SVERAK har nytta både när det gäller att ställa ut huskatter och för noviser om katten finns i databasen.

Det finns fler databaser man kan registrera sin katt i och jag vet inte varför SVERAKs är gratis.

Vet du orsaken! Och att den är för att SVERAK ska vara så generösa mot huskatter - knappast!

Jag antar att fler kattorganisationer än SVERAK är remissinstans vid lagändringar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 7/10/23, 4:41 PM av Pyttelite
OberonsMatte
7/10/23, 5:12 PM
#58

#57: Så här står det på SVERAKs egen sida:

"SVERAKs nationella ID-register skapades som en konsekvens av att staten inte ville tillskapa ett obligatoriskt register för katt."

Eftersom JBV numera infört ett obligatoriskt register för katt är infon inaktuell och borttagen, men så här skrev SVERAK själva när de införde gratis ägarregistrering för alla katter:

"Målet är att alla katter ska vara ID-märkta och registrerade i vårt katt-ID-register! Det är viktigt att vi alla hjälps åt att arbeta för samtliga katters väl och ve, att sommarkatten inte längre behöver gå ett okänt öde till mötes och att vi genom ID-märkning och registrering i vårt ID-register kan återfinna ägare till katt. Katter ligger oss varmt om hjärtat och vi tycker att det är av största vikt att ha ett ID-register för alla kattägare! Så viktigt att vi valt att inte ta någon avgift för registrering i vårt ID-register för katt!"

Märkligt… eller hur? SVERAK som "bara" bryr sig om rasstandard och vars stambokförda katter knappast hittas omärkta och ägarlösa i hemlöshet. För att ett fåtal kattindivider ska kunna visas upp på kattutställning känns det lite överdrivet att hävda att ALLA katter behöver vara id-märkta. I så fall hade det väl räckt med de som ställs ut eller föds inom stambokförd avel och som därför redan finns i id-registret? När SVERAK skriver om "alla katter" och "alla kattägare" är även huskatter och huskattägare inräknade - för KATTERS skull och det beror på engagemang för ALLA katters bästa.

Sajtvärd Katter iFokus

Pyttelite
7/10/23, 5:52 PM
#59

#58: I såfall har de misslyckats totalt - nu finns det fyra system som inte pratar med varandra och all hanterar katters identitet - himla bra när man inte kan se längre än näsan räcker.

Om nu SVERAK var remissinstans så borde de hejdat detta vansinne!

Oja SVERAK månar om huskatter …


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


OberonsMatte
7/10/23, 6:08 PM
#60

#59: Det hade faktiskt inte spelat någon roll över huvud taget - OM alla huskattägare hade valt att ägarregistrera sina katter i NÅGOT av de befintliga id-register som finns! Helst skulle de såklart id-märkas och ägarregistreras redan hos uppfödaren - för VEM kan väl bry sig mer om de katter som föds än uppfödaren själv?? Den frågan var såklart ironisk om det inte uppfattades…

Sajtvärd Katter iFokus

Thaeri
7/10/23, 6:32 PM
#61

Ja jag förstår inte varför SVERAK:s ID-register enbart skulle vara för raskatter och det lilla fåtal huskatter som ställs ut? Herregud, det andra stora sådana registret hålls i av Svenska kenneklubben, en organisation för hunduppfödare! Av rasrena hundar för övrigt.

Personligen har jag sett till att regga varenda katt jag ägt i bägge registren, och sen i vintras även i Jordbruksverkets såklart.

  • Redigerat 7/10/23, 6:36 PM av Thaeri
Pyttelite
7/10/23, 6:45 PM
#62

#60: Klart det spelar roll att de är samordnade.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Pyttelite
7/10/23, 6:46 PM
#63

#61: Läs gärna diskussionen innan du ger dig in i den.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


OberonsMatte
7/10/23, 6:50 PM
#64

#62: De id-register för katt som finns är inte fler än att katthjälpsföreningar känner till dem och söker i samtliga register. Problemet är att hittekatter vanligtvis inte är registrerade i NÅGOT av de registren. Det är framförallt att katter INTE är id-märkta och ägarregistrerade som är ett problem. Att behöva söka i 2 eller 3 välkända register (varav 1 är obligatoriskt) innan man får träff är ett överkomligt problem.

Sajtvärd Katter iFokus

Pyttelite
7/10/23, 7:01 PM
#65

#64: Det finns fyra inklusive passregistret och om man kräver att alla ska vara registrerade så är det en fördel om det är ett register.

Det handlar ju inte bara om katthemmen utan det är en hjälp och krav på de som äger en katt.

Informationen i flera olika system blir snabbt inaktuell - vill man förenkla och snabba upp hanteringen för alla parter så enas man om ett gemensamt system speciellt som man nu är en viktig remissinstans.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Thaeri
7/10/23, 7:08 PM
#66

#65: SVERAK har tillsammans med katthemmen vad jag vet varit pådrivande när det kommer till att Jordbruksverket skulle införa sitt register och att det skulle vara obligatoriskt för alla katter precis som det är för hundar.

Jordbruksverket kan dock inte helt enkelt importera deras databas då det är olagligt med nuvarande lagstiftning, en som ligger på EU-nivå. Samma med SKK och Jordbruksverket eller för den delen SKK och SVERAK innan detta. Och passregistret.

  • Redigerat 7/10/23, 7:09 PM av Thaeri
Pyttelite
7/10/23, 7:12 PM
#67

#66: Nu handlade det om att SVERAK var bättre än alla andra eftersom deras databas var gratis - läs gärna hela tråden.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Thaeri
7/10/23, 7:20 PM
#68

#67: Ja om man har ambitionen att få alla kattägare att regga sin katt är det en stor fördel om registret är gratis då även en låg avgift är något som kan få folk att helt enkelt inte bry sig eller tänka "jag betalar sen" och så blir det aldrig av.

Jag har själv gjort det senare men inte när det gällde att ID-regga någon katt utan när jag skulle förnya mitt körkort efter att jag bytte efternamn; namnbytet gick igenom i augusti om jag minns rätt och jag hade det nya körkortet i handen i maj året efter, en vecka efter jag betalt avgiften. Det är lättare hänt än man kan tro ärligt talat.

Ett register som är gratis innebär också att katthem får en utgift mindre så att de kan hjälpa fler katter.

  • Redigerat 7/10/23, 7:23 PM av Thaeri
Upp till toppen
Annons: