02 - Hälsa, Beteende, Kosthållning

2 katthonor plus kattungar

2019-11-12 18:02 #0 av: ShegoFan12

Jag har 2 katthonor som vi hade tänkt ta en kull på och sen kastrera båda, hur kommer den ena katthonan reagera på den andras kattungar? vet att om det skulle vara 2 honor och 1 hane då kan hanen bita ihjäl kattungarna som han inte är pappan till ungarna ,Men hur fungerar det med 2 st honor?

kan ena honan bita ihjäl kattungarna?

har någon varit med om detta så ni kan förklara om ni har/hade 2 honor och ena fick ungar hur det gick, om det gick bra eller dåligt

Anmäl
2019-11-12 18:08 #1 av: MonicaLagerquist

Vad är syftet med aveln? Vet uppfödaren om att ni planerar att avla på katterna?
Vad göt ni om vardera honan får åtta ungar?

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2019-11-12 18:32 #2 av: ShegoFan12

#1 varför alla dessa frågor? jag skrev bara en enkel fråga och undrade och jag vill inte ha några kommentarer på det ena och det andra,  

Vi tänker inte avla på katterna, bara 1 kull sen blir det en tur till veterinären, punkt slut

PS, det är ingen raskatt, 

Vi är måna om våra katter och vi kommer ta hand om kattungarna väl sen kastreras katterna, vi tänker inte låta katterna gå fritt så dom hinner bli dräktiga en andra gång och så, vi är äkta djurvänner

Anmäl
2019-11-12 19:03 #3 av: MonicaLagerquist

En kull=  avel.

Vissa honor tolererar varandra och andra inte. Det kan man aldrig veta i förväg.

Är ni måna om katterna så kastrera dem omgående.

Att syssla med avel är ingen barnlek och inget man ska ge sig på utan kunskap.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2019-11-12 19:09 #4 av: Hera

Man avlar inte på huskatter när det är huskatter vi har över 100.000 hemlösa av! Man kastrerar vid 4-6 månader och skaffar katt från katthem om man vill ha kattunge. Avlar du är du del av Sveriges största djurskyddsproblem. Ta ditt ansvar och kastrera.

Du vill leka med liv. AVEL är så mycket mer än att få kattungar. Du har ingen koll på generna och vilka problem kattungarna riskera råka ut för bara för att du vill ha kattungar. Din hona kan dö av komplikationer och bli smittad av diverse saker från hanen.

Låt utbildade REGISTRERADE uppfödare sköta aveln och läs på om hur det ser ut i vårt land gällande kattsituationen. Älskar man katter avlar man inte på huskatter och på så sett ser till att hemlösa katter fortsätter vara hemlösa.

En äkta djurvän är du definitivt inte om du avlar.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2019-11-12 19:34 #5 av: ShegoFan12

#4 Jaha, så det är Okej att avla på andra katter än huskatter

Vad tror du skulle hända om man slutade avla på katterna? tillslut skulle det inte finnas några katter kvar? 

Bara för att det finns idioter som har bidragit till alla dessa hemlösa katter eller låter sin honkatt gå okasterad i 6-7 år och ännu mer bidragit till alla förvildade katter så betyder det inte att alla gör exakt som dom. Man ska inte döma hunden efter håret så att säga,  

Som jag skrev tidigare 1 kull, och inget mer, Vi ska kastrera  efter 1 kull, punkt slut, 

Och ska vi nu gå efter raskatterna också och minska ner dom? hur skulle det se ut

Jag skrev en fråga och jag vill ha svar på den och inte en massa hat, Men om det skulle vara en Maine coon eller norsk skogskatt det handlade om då skulle det minsann se annorlunda ut

Huskatter i mina ögon är lika mycket värda som raskatter, 

Anmäl
2019-11-12 19:35 #6 av: Uppkatten

Jag håller med om att det inte bör avlas fram fler huskatter. 

Vi har redan i dag ett överskott på 100 000 - 150 000 huskatter som lever ute i hemlöshet. Mot den bakgrunden är det inte läge att avla fram ännu fler huskatter. Vi måste istället fokusera på att ge dessa 100 000 - 150 000 katter tak över huvudet och ett gott kattliv. 

Precis som #4 skriver så är det här ett av vårt lands största djurskyddsproblem. Ingen av oss bör bidra till att situationen förvärras.

Utbudet av katter är långt mycket större än efterfrågan. "Marknaden" är s a s mättad.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Anmäl
2019-11-12 19:36 #7 av: annzoo

Även om katterna är vänner sedan tididare kan den honan med ungar få starka moderinstinkter och skydda sina små med näbbar och klor. Eller så kan den andra huonan få ändrar beteende. Men har man tur är de fortfarande sams men man måste ba en b-plan och ett extra rum med låsbar dörr ifall det går åt fel håll.
Släpp inte ut kattmamman till kattungarna är minst 12v

Anmäl
2019-11-12 19:40 #8 av: Uppkatten

#5 Du kan vara lugn - huskatterna kommer inte att utrotas. Vi som är mot oseriös avel på huskatter är det därför att vi värnar om huskatten och vill få upp huskattens status/värde. Inga katter ska behöva fara illa på det sättet som sker idag. Men vi har på tok för många huskatter, situationen har gått över styr. Därför hanteras huskatten som en slit-och-släng vara av väldigt många människor. Raskatter hamnar - än så länge - inte ute i hemlöshet, den aveln sköts väsentligt bättre än huskattaveln.

Det du möts av är inte hat - utan kunskap.  

Anmäl
2019-11-12 19:49 #9 av: Wony

#8 Det jag tror är problemet är hur kunskapen ibland framförs på den här sajten. Det blir, vad jag sett, ofta en hård attityd. Jämför hur det låter om man säger "Jag tycker att huskattavel är fel därför att..." eller "Huskattavel är fel och du kan inte älska djur om du tar kull på en huskatt." Det första är ett framförande av en åsikt, det andra ett påstående som dels saknar belägg/stöd och dels framstår som väldigt "besserwissrigt".

Anmäl
2019-11-12 19:53 #10 av: Hera

#5 Klassiskt svar från folk som vägrar se sin roll i det. "Huskatter i mina ögon är lika mycket värda som raskatter"

Det har absolut ingenting med kattens egenvärde att göra.
Genom att avla tar dina katter plats i sina hem som kunde gått till hemlösa katter, som istället får stanna kvar ute och paras om och om igen. Det är ren och skär idioti!

Jag hade sagt samma sak om raskatter om det var raskatter som vi hade ett stort överflöd av och som var hemlösa. Raskatterna står endast för ca 15% av alla katter. You do the math. Av den miljon katter vi har i våra hem.

Registrerad avel har strikta regler. Och man har koll på generna för att inte avla på djur med gener som inte är friska.

Du behöver inte oroa dig om att katterna dör ut. Dom förökar sig ständigt i hemlösheten och folk som du fortsätter buskavla för skojs skull.

Tycker du ärligt att du vill bidra till det helvete katterna lever i i hemlösheten? Ska du köra huvudet i sanden och låtsas att din handling inte gör ringar på vattnet?

Kom inte och påstå att du är djurvän då. Det är inte för kattens skull du ska avla. En kastrerad katt mår bättre än okastrerade. Är man seriös och bryr sig om sina katter kör man registrerad avel.

Anmäl
2019-11-12 20:00 #11 av: Uppkatten

#9 Ja, man bör definitivt tänka på sin ton. 

Jag tror att en av förklaringarna till den ibland hårda tonen är att man känner en stark frustration över att så många inte vet hur kattsituationen ser ut i landet i dag eller vad avel innebär. 

Här på Katter i Fokus berättar vi om det, om och om igen, år ut och år in, man upplever nog till slut en viss hopplöshet.

Anmäl
2019-11-12 20:02 #12 av: Uppkatten

#10 Tänk på tonen!

Anmäl
2019-11-12 20:05 #13 av: ShegoFan12

varför ska det vara så svårt att svara på en fråga? jag frågade inte precis om raskatter eller hemlösa katter,  eller att man ska kastrera så fort som möjligt, 

Är en äkta djurvän faktiskt, ställde en fråga och jag vill ha svar på den och inte en massa påhopp om att jag inte älskar katter

Anmäl
2019-11-12 20:10 #14 av: Uppkatten

#13 Anledningen till att folk inte "vill" svara på din fråga är för att man inte vill bidra till huskattavel, och anledningen till det har man försökt förklara.

Anmäl
2019-11-12 20:11 #15 av: Hera

Svaren du har fått behövds ju uppenbarligen eftersom du vill avla på huskatter. Djurvänner bidrar inte till djurskyddsproblem. Avlar inte för skojs skull. Det är liv det handlar om.

Anmäl
2019-11-12 20:46 #16 av: Lena

#5 Ber dig läsa på om sajtens syfte där står bland annat detta: Vi anser att alla huskatter ska kastreras. Detta då vi har 100.000 - 150.000 hemlösa katter i landet. (99,9% av alla hemlösa katter är huskatter, huskatter är alla katter som inte har stamtavla). Vi bakom Katter iFokus värnar om huskatten och jobbar hårt för att höja dess status. Huskatter är alla katter som inte har stamtava. Så kallad BYB (Back Yard Breeding eller Buskavel som det ibland kallas) är inget annat än en form av krass huskattsuppfödning där man låtsas katterna är % raskatter) 

//Lena - sajtvärd Katter iFokus & medarbetare Hittekatter iFokus 

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Anmäl
2019-11-12 21:34 #17 av: eskils

Det finns ingen som helst anledning att avla på huskatter sett ur kattens eller ungarnas synvinkel. De som gör så är egoister anser jag, och utsätter sina honkatter för risker för att de själva tycker det är roligt. Men katter är faktiskt inga leksaker!

(Förr i världen trodde man att en honkatt mår bättre om hon fått en kull före kastreringen, men det tror man inte längre.)

Anmäl
2019-11-12 23:31 #18 av: planetkladd

är benägen att hålla med alla här i kommentarerna att det vore dumt att ta en kull när det redan finns så många hemlösa att ta hand om. bättre alternativ att adoptera någon hemlös kattunge från ett katthem om det är kattunge-”upplevelsen” man är efter. men som svar på din fråga så jag tror att det är väldigt individuellt hur katthonorna beter sig i sådana fall.

min pojkväns familj fick en kattunge och mamman blev väldigt aggressiv mot deras andra katt (som också är ett barn till mamman, från en annan kull bara). det blev en ”ordentlig” fight, där det försvann hårtussar. detta var helt oprovocerat och det såg ut som att mamman bara gick på andra kissen för att kattungen följde efter henne.
andra katten blev då avståndstagande och höll sig mycket i trädgården istället.

nu när kattungen flyttat hem till mig istället så är båda katterna tillbaka på samma spår som innan kattungen, dvs, myser med varandra och etc.

Anmäl
2019-11-13 07:33 #19 av: PausMaus

Du har redan fått svaret i #3 och #7, vilket får mig att misstänka att du endast vill provocera.
Men här kommer det igen. Ja, den andra katthona kan komma att döda ungarna, hell... Kattmamman kan göra det själv till och med.
Katthonorna kan också bli ovänner för livet om de skulle råka i bråk med varandra.
Och de kan gå bra.
Ingen kan svara på detta innan. Dock rekommenderar jag att du kollar upp vad ett kejsarsnitt och andra komplikationer kostar då jag antar att dina katter inte har en avelsförsäkring.

Anmäl
2019-11-13 07:51 #20 av: Wony

#11 Jag förstår absolut frustrationen, jag själv har sett en hel del jobbigt på katthem, men även om det är jobbigt att känna att man upprepar sig, så vinner ingen på en för hård ton. Jag tycker själv att det är obehagligt när det blir hårt, även om jag kan förstå känslan och tanken bakom. Men jag tror att det är viktigt att tänka på att den man vill lära något kanske inte hört den infon förut,  eller fått förklarat varför något är bra/ dåligt. Sedan så tror jag inte att någon människa blir vänligt inställd av en hård ton. 

Man kan alltid fundera över om man skulle ha formulerat det på samma sätt om man sade det ansikte mot ansikte, och även fundera över hur det får en att uppfattas. Glad

Anmäl
2019-11-13 11:44 #21 av: S.L

Skulle avråda dig helt. Vart med om att en katthona fick en kull ungar och det sluta med att dom inte stod ut att vara i samma rum. Vi avla inte med avsikt då vi hämnta två omplacerings katter ena var då dräktig. Bra vänner tog flytten väldigt bra dessa två var kompisar tvätta varandra låg tätt innan o krama varandra. Men sluta katastrof med vetrinär besök drenering och flytt till min syster efter osämjan.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.