Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 960 ggr
Stolleman
11/12/19, 1:25 AM

Ny katt i hemmet(problem)

Hej! Har haft ”min” hankatt ett år nu, han är ca 2år totalt och funnit sig mycket trygg i hela lägenheten. För ca 2 månader sedan flyttade flickvännen in med sin honkatt som är 7år. Han har varit ganska närgången men utan att försöka sig på något dumt och hon är mycket försiktig av sig och blir lätt rädd. Vi har hållit de separerade till en början och introducerat de för varandra mer och mer och nu går de fritt i lägenheten men de är inte direkt vänner utan med nöd och näppe tål varandra. Till det hör det att vi hållit henne instängd i början i vårt sovrum och de har blivit hennes typ revir. Det märks så väl på honom då han inte alls känner sig bekväm här inne och vill aldrig längre sova i sängen, vilket tar hårt på mig, samt att det är jobbigt att han inte känner sig bekväm här. Vi har haft det öppet för båda att gå in och ut ur sovrummet ett par veckor men det känns som att han blir mer och mer obekväm i sovrummet och vi vet inte vad vi ska göra åt det, har ni några förslag? Hur ska vi få honom att bli bekväm i sovrummet igen? Finns det något hopp om att han kommer sova i sängen om nätterna igen? Tack på förhand!

Annons:
Neaney
11/12/19, 4:24 PM
#1

Hej!

Läste runt förut på detta ämne i olika forum då vi skaffade en kattunge till en 2-årig kisse. Minns tyvärr ej källorna men googlade typ "introducing new cat ". Läste att det tar allt från några dagar upp till ett år innan katter plötsligt blir vänner. Vissa blev bästa vänner, andra sov aldrig tillsammans med kunde leva med varann annars. Antar att det beror på katternas personlighet. Men om dom ej slåss så tror jag det absolut kommer gå att få båda att kunna acceptera varandra, så länge deras behov i övrigt är uppfyllda :) Gäller bara att hitta sättet.

Allmänt:

Viktigt är att båda har någonstans att kunna få paus av den andra om de verkar vara i behov av det (tex isolerade utkiksplatser, mysigt gömställe eller kompostgrindar så dom kan välja om dom vill se den andra eller ej). Ju trängre ni bor desto svårare så klart. Se till att båda får den uppmärksamhet dom är vana med, och att matskålen ej känns hotad av den andra katten. Separata skålar, kanske i olika rum. Jag skulle försöka öka egentiden om katterna ej riktigt slappnar av i närheten av den andra. Sedan successivt minska på barriärerna. Lägg det på en nivå katterna faktiskt slappnar av med, en spänd katt kommer aldrig bli kompis med en främling. 

När de väl ska vara i samma rum, försök ändå att de är på olika sidor först, sedan olika delar av tex soffan. Locka med lek, godis, kel och lugnt hindra om en katt närmar sig för mke den andra. Då kommer katterna slappna av mer när de känner att gränser finns så de ej behöver vara på sin vakt.

Använd positiv association med godis, lek och kel när ena katten tänker på den andra katten (dvs ljud, doft eller synen av den andra).

Så gjorde jag med min 2-åriga kisse som morrade och väste på en 6-mån kattunge, och förföljde denna. Han fick godis dom gånger han ej morrade, men kruxet låg i att separera dom två en längre tid med grind, och vänta tills att gamla katten blev sig själv igen, kontaktsökande och somnade på "otrygga platser" som soffan.  

Även hört att katter beslutar om dom gillar varann med dofter, så torka den ena med handduk och låt den andra få nosa på det och vänja sig med det. Även låta matskålen stå på en handduk som den andra har torkats i, gör doften av den andra till en mer positiv grej. Du kan även själv ha en doft på dig som du överför till båda katter, typ en parfym eller kräm du ofta använder.

Specifikt för sovrummet:

Testa att stänga ute den nya katten om natten, så den gamla får bli bekväm med sovrummet igen. Du kan ju även börja ge maten i det rummet om kissen verkligen ej gillar rummet.  Det tog lite tid innan min 2-åring kom tillbaka till sängen fastän han blivit vän med kattungen. Så vi lät bara stora katt få sova i sängen, och ibland att ingen fick göra det. Det gjorde susen och nu sover de båda under täcket.

Hoppas något hjälper :)

Upp till toppen
Annons: