Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 600 ggr
Kritania
11/8/19, 8:30 PM

Efter kastrering hankatt

Vår hankatt genomgick en kastrering igår. Hur länge ska han ha tratten på?. Veterinären sa inget och i informationslappen står det ingenting om läkningstiden. det kommer pyttelite vätska från operationsärret (sårvätska) annars ser det väldigt bra, alltså inte infekterat eller röd. Vi låter honom vara utan tratt under uppsikt samt låter honom tvätta sig dock inte på pungen. Han är även mycket tröttare idag än igår (operationsdagen). Kan det vara narkosen?

Annons:
OberonsMatte
11/8/19, 8:57 PM
#1

Ingen av mina hankatter har haft (eller ens fått med) tratt vid kastrering. Det har inte behövts heller. De har slickat bort veterinärlukt och blod och sedan har de inte brytt sig alls. Infektionsrisken vid hankattskastrering är inte särskilt stor.

Att katten verkade piggare direkt när den kom hem kan bero på att en del katter reagerar med att bli "speedade" efter narkos, och att de först dagen efter är sig själva igen och känner av tröttheten efter alla intryck och upplevelser.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
11/8/19, 8:58 PM
#2

Ofta får de en uppvakningsspruta som kan göra dem lite "speedade", och då kan de således verka/vara tröttare dagen efter operation.

Jag har själv aldrig blivit ordinerad tratt till mina katter vid hankattskastrering, och har aldrig varit med om det på katthemmet heller. Men jag vet att en del veterinärer regelbundet rekommenderar användning av tratt, och att det ibland även kan vara motiverat. Mitt förslag är att du kontaktar veterinären och frågar.

Eftersom det är helg så kanske du kan testa med t ex FirstVet ("träffa veterinären i mobilen").

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: