Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 719 ggr
Dorken
2019-11-08 19:04

Katten gör nått konstigt.

Hej. Är det nån som vet vad katten gör i videon? Har sett han gjort sådär 2-3ggr. Aldrig hittat nån spya och efteråt verkar allt vara som vanligt. Leker och äter. Bör jag uppsöka veterinär?

Annons:
Cosmonautens
2019-11-08 19:31
#1

Ser ut som han försöker få upp hårboll, men att det inte riktigt går. Kattgräs, brukar inte det kunna hjälpa?

OberonsMatte
2019-11-08 19:59
#2

Katten "hostar" p.g.a. att det är något som irriterar i luftvägarna. Oftast beror det på något rent tillfälligt (kan t.ex. vara så enkelt som lite saliv eller vatten i fel strupe), så några enstaka host-"attacker" är inget att oroa sig för.  Är det ett mer långvarigt och återkommande besvär så bör man uppsöka veterinär för att utesluta t.ex. astma eller andra sjukdomar.. Spolmask kan också ge hosta.

Sajtvärd Katter iFokus

Dorken
2019-11-08 21:01
#3

Vad räknas som enstaka? En gång i vecka eller månad? :) tack för svar. Känns lite lugnare nu.

OberonsMatte
2019-11-08 21:20
#4

#3 Jag vågar inte säga hur ofta/sällan som är normalt, men om det blir allt oftare, förvärras eller sker dagligen i  mer än en vecka så skulle iallafall jag  kolla upp vad det beror på.  Och tidigare än så förstås om kattens allmäntillstånd verkar påverkat.

Sajtvärd Katter iFokus

Dimocarpus
2019-11-09 10:44
#5

Är han avmaskad? Man kan ta test via apoteket online eller butik. Kolla mask heter det. Under tiden kan du erbjuda kattgräs, det finns att köpa i affären. Har du uteslutat att katten inte har fått i sig något olämpligt så som snöre eller små delar från kattleksaker?

Är katten försäkrad, kan du ringa till First vet kostnadsfri för att få koll. Det är ett veterinärbesök via webcam. De ger inte medicin men du kan visa kattens tillstånd för veterinären.  

Ta det lugnt. Jag har korthåriga katter, en utan underull. Han kan hosta då och då. Som sagt blir det långvarigt, åk till veterinären..

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Upp till toppen
Annons: