Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1238 ggr
[Rightmeow]
11/6/19, 10:14 AM

Bästa kattmaten från mataffären och djuraffären?

Jag försöker att köpa bozita och kattmat från djuraffären för det mesta, men ibland får det bli Willys som gäller! Men jag vill gärna testa lite ny mat, då jag oftast köper samma mat nästan hela tiden. Jag brukar ge torrfoder 1 gång om dagen och blötmat 2 gånger om dagen, så jag har alltid båda hemma. Blötmat blir oftast bozita, whiskas och royal canin då. Vad är den bästa kattmaten på Willys och Ica? Har hört att Mjau ska vara ganska bra! Har även hört att applaws ska vara ett bra torrfoder från djuraffären, någon som testat detta?

Annons:
kattöga
11/6/19, 10:50 AM
#1

Spannmålsfri Mjau-blötmat är bra mat för katten och finns i de allra flesta livsmedelsaffärer. 
Bozita och Mjau är likvärdiga och har samma tillverkare: Doggy AB. 

Torrfoder innehåller mycket som inte katter mår bra av i längden. Torrfoder bidrar ofta till Viktuppgång och att katten får i sig för lite vätska (katter har dålig törstreflex, så det bästa är att de får i sig vätska genom maten).
Torrfoder ger vi endast någon gång ibland, som godis, några "kulor" bara.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Uppkatten
11/6/19, 10:53 AM
#2

Det finns egentligen ingen bra anledning till att hålla på och byta foder till sin katt, om man har ett bra foder som katten äter. Tvärtom så kan foderbyten leda till div. problem såsom t ex diarré.

Vill man göra ett foderbyte (t ex därför att man vill byta till ett bättre foder) så måste foderbytet göras långsamt och över en lite längre period. Då minskar man successivt på kattens nuvarande foder, samtidigt som man ökar på successivt med det nya fodret. Vid diarré eller andra problem så backar man lite med det nya fodret så att magen stabiliseras.

Mjau-blötmat anses vara ett utmärkt foder från mataffären. Det är f ö Doggy AB som ligger bakom både Mjau och Bozita.

Torrfoder behöver man ö h t inte ge, eftersom all blötmat är bättre än torrfoder (men slussa ut torrfodret långsamt om du vill övergå till att bara ge blötmat).

Jag använder själv Applaws torrfoder, i den mån katterna får torrfoder (de får det mest som godis). Har bara hört positivt om det, men vad vet man egentligen om vad man köper… Har i dagsläget inget negativt att säga om det och katterna verkar gilla det.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
11/6/19, 11:20 AM
#3

Läste i en undersökning att Eukanuba skulle vara ett av de bästa torrfodrena.

Accepterar katten blötmat så är det att föredra förstås.

Upp till toppen
Annons: