Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 658 ggr
PausMaus
11/5/19, 4:39 PM

Vad är extra roligt med din katt?

Jag kan börja, när vi skaffade Moses som 1,5 åring hade han fortfarande inte torr. Så när vi tränade på lådan fick han alltid godis efter att han gått på rätt ställe. Numera får han endast på lådan när något ser honom, måste han gå och ingen är där inne så kommer han och hämtar en. Annars missar han ju sitt godis 😅

Annons:
OberonsMatte
11/5/19, 4:56 PM
#1

När Moltas vill ut på balkongen sätter han sig vid dörren och söker min uppmärksamhet genom att jama och krafsa med tassarna mot dörrkanten, men när jag går dit för att öppna måste han ALLTID först gå en runda runt vardagsrumsbordet (eller bara en runda i rummet) innan han går ut genom den öppna dörren… (som jag står och håller upp)

Detsamma gäller om vi varit ute och han kommer först till porten.  Från att ha suttit precis vid dörröppningen måste han (när jag kommer fram och öppnar) först hoppa ner igen och gå under rullstolsrampen och upp på andra sidan och först därefter går han in genom dörren (som jag står och håller upp). 🤔

Han gör oftast likadant när vi ska gå ut genom ytterdörren också. Först står han där vid dörren och väntar jätteivrigt på att jag ska bli klar, men när jag väl är på väg att öppna slinker han till höger in i köket istället - tar vägen genom vardagsrummet och ut i hallen igen och först därefter ut genom ytterdörren (som jag står och håller upp).

Sajtvärd Katter iFokus

MissClue
11/5/19, 5:26 PM
#2

#0 Rolig ämne/ fråga! Så gulligt att han hämtar er, dom är inte dumma katter.

#1 Haha roligt att han måste gå ett ärevarv innan han går ut och ut, viktigt med ritualer :) 

Extra roligt med min ena katt är att hans spinn går över till ett högt pipigt, utdraget och gnisslande ljud. Antar att han är extra på topp då för det kommer oftast när han är lite blöt, kall om tassarna och får komma in, när han får sin favoritmat eller när han kryper upp intill en och man kelar med honom. klappar man honom utan att han tar intiativ spinner han bara som vanligt. Sen låter han jamande mer som en liten kvittrande fågel än en katt. 

Min andra katts speciellt roliga beteende är att han hämtar ut en från huset ibland för att leka i trädgården. Han jamar som att han vill in men när man öppnar dörren hoppar han iväg eller vänder sig om och går, kollar om man följer efter. Han ger sig inte förens man följer med ut och då rusar han iväg med svansen som ett S ner i trädgården, upp i träd och ner igen, står laddad och kollar på en tills man börjar jaga honom eller tar fram en pinne som han kan jaga och bita i. Ibland slänger jag ut en papperspåse och då tar han sats och glider in i den. Försöker man ta påsen så han kommer ut hoppar han in i den igen och ligger bestämt kvar med piskande svans.

I love not man the less, but Nature more…

clariscia
11/5/19, 6:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Min ena katt går alltid till balkongen när han vill ha uppsikt över vardagsrummet istället för att bara sitta på fönsterbrädan inomhus. Han måste titta genom fönstret från balkongen, och detta föredrar han mer än att titta ut i gården på fåglar/människor. Sitter han på stolen som står vid balkongräcket är han nästan alltid riktad mot lägenheten.  Det ser lika roligt ut varje gång, speciellt nu när han brukar sitta där i mörkret. Lite rolig bild jag lyckades fånga när han sa hej till mamsen…

Uffapuffa
11/5/19, 7:04 PM
#4

Rolig tråd! Min ena katt jamar så fort man får ögonkontakt med henne. Hon blinkar alltid frekvent samtidigt för att visa respekt. Och när man svarar på hennes jam så fortsätter konversationen i flera minuter. Det här händer varje dag. Hon brukar också jama till i irriterad ton varje gång man skrattar till.. något som nästan alla som är här på besök reagerar på, haha.. Min andra katt har en lite rolig vana, när jag fyller på deras matskålar i köket kommer alltid dom båda inrusande och jamar ivrigt och väntar på att jag ska sätta ner skålarna så dom kan hugga in (även fast de sällan var helt tomma innan). Men den ena måste alltid hoppa upp på diskbänken så länge, få en matbit serverad från min hand till hans mun, innan han kan hoppa ner och äta han också. Så har han alltid varit, haha!

Scorpio97
11/5/19, 8:56 PM
#5

Jag har tyvärr ingen katt boendes hos mig just nu eftersom jag bor i studentkorridor. Men jag har en katt hos mamma.
Både när jag fortfarande bodde hemma och när jag är hemma hos mamma nu så vill min katt ha hjälp med vissa saker, trots att hon egentligen inte behöver det. Exempelvis står dörren till mitt rum alltid lite på glänt. Är jag inte hemma öppnar katten den själv. Om jag är hemma så sitter hon och mjauar tills jag kommer och öppnar åt henne. Går någon annan och öppnar så går hon iväg en bit tills personen gått, sen sätter hon sig och fortsätter ropa på mig. Någon gång har jag till och med fått stänga och sedan öppna dörren igen för att hon ska acceptera det. Samma sak om hon klättrar upp på gardinstången, då vill hon ha hjälp av mig (och bara mig) att ta sig ner. Är jag inte hemma så tar hon sig ner själv. 

Hon ropar även på mig om hon försöker jaga en insekt men inte når den. Jag har ett antal gånger stått och antingen försökt peta ner insekten eller lyfta upp katten så hon når den. Trots att jag har lite insektsfobi. I sånna lägen funderar man vem som äger vem egentligen ;) 

Hon har dessutom olika mjau-ljud för alla dessa olika situationer. Så trots att jag inte ser henne så vet jag vad hon vad hon vill att jag ska göra baserat på mjauandet. Ignorerar jag hennes rop så letar hon upp mig och stirrar på mig samt mjauar. Hittills har jag alltid gett upp innan hon gör det. 

Hon har även lite roliga idéer om vem som får gosa med henne och vart i huset dom får göra det, vilka personen hon svarar om dom pratar med henne osv.


//Jessie

[lifebyanki]
11/5/19, 9:39 PM
#6

Min katt, när hon vill upp i mitt knä så tar hon upp framtassarna på mig, oftast på låret på sidan av mig, sätter i klorna lite lätt sen kollar på mig och väntar på att jag plockar upp henne

En annan är att hon ibland ligger kvar utanför mitt rum eller i mitt rum för hon vet att jag kommer bära henne om hon inte går själv

katter är inte så dumma som folk säger

Annons:
kattöga
11/7/19, 1:29 PM
#7

#0 Det är en smart katt, det! 😃

#1 😃 Åh, vad jag känner igen det där! Gammelkatten har ibland panik för att få komma ut på morgonen (kattluckan är låst på nätterna) och väcker mig tiiidigt. När jag öppnar dörren och kattluckan smiter han in i vår "hall-korridor" och sen tillbaks igen, innan han går ut. 

(Eller så går han på lådan i alla fall, som vi också har. Jag tror han blir så exalterad av att jag äntligen kommer för att öppna så att han inte kan hålla sig.)

#2 Kul katt, som vet hur man lockar dig till lek!  Skrattar
Våra två yngsta katter gör likadant, men inomhus och det roligaste de vet är att jag jagar dem,  men de flyger alltid in under soffa eller säng och ligger där och trycker hur länge som helst. Oftast tröttnar jag på att vänta…

Ena katten spinner jättehögt i början och har också ett gnisslande extra ljud, det är som att han spinner tvåstämmigt.

#3 Haha, vilken lustig idé han fått!SkrattarJag undrar om det inte är spegelbilden hann tittar på… 😉

#4 Det är så mysigt med pratstunder med katter! 😻 Min väninna hade en siames för länge sen och varje gång jag kom dit skulle han prata med mig. Många gånger satt jag på golvet i en timma och konverserade med katten.

En katt med fina manér, han vet hur han bör bli serverad! Skrattar

#5 Skrattar Lustig katt! Vill ha sällskap (och hjälp) av dig!
Känner igen det där med de olika lätena för olika ändamål. Ibland låter ena katten så ynklig om jag inte öppnar fönstret i tid, så att han kan gå ut i kattgården (har ingen kattlucka dit än). Men när han ska in och fönstret är stängt, då låter han genast mycket mer krävande och bestämd.

#6 Aj för klor som vill pocka på kel. Skrattar
Här har vi en som  inte vill ligga i knät, men står först på stolen intill med trampande framtassar och klor på mitt ena ben. När gosandet väl kommit igång, så lägger han sig på stolen med huvudet i mitt knä.

Och näe, katter är inte dumma, alls!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
11/7/19, 1:34 PM
#8

(Har skrivit det i en tidigare tråd men skriver här också.) 
För några år sedan lyckades ett par möss att ta sig in i huset genom hålet för avloppsröret under diskbänken. 
Sedan dess måste skåpet öppnas och inspekteras ofta på dagarna. På nätterna ska minst en av de två bröderna sova på en kattbädd framför öppet skåp. Ifall det skulle komma en mus…
Öppnar jag inte skåpet, öppnar han det själv! Och är sur om jag inte lagt fram kattbädden framför.

Ibland ligger de där länge, länge. Så jag kallar det för MusTeatern!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[[eskils_]]
11/11/19, 12:45 PM
#9

#8 Öppnar jag inte skåpet, öppnar han det själv! Och är sur om jag inte lagt fram kattbädden framför. 😂

Wony
11/13/19, 6:06 PM
#10

Chili har senaste månaderna fått ett ganska kul beteende. Han jamar en stund, sedan tar han och hämtar någon av alla fjärdervippor vi har, fjädrarna i munnen och pinnen släpandes bakom honom… När han får syn på oss släpper han fjädrarna och jamar lite till som för att säga "Här, jag fixade mat åt er!" 😂

Tilläggas bör, att han när han var utekatt släpade hem ett antal fåglar åt oss. Det där med preferens för fjädrar verkar sitta i även nu, mer än 1½ år efter att han blev innekatt.

kattöga
11/13/19, 7:01 PM
#11

#10 😃 Jag tror han säger till er att det är dags att leka nu!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Wony
11/13/19, 7:15 PM
#12

#11 Det är svårt att avgöra för han kan precis efter kliva upp i knät på oss, trampa nöjt och somna… 🤔 Ibland är han dock på rejält bushumör och drar igång en vild jakt runt huset med kompisen Volt som glatt hakar på. Och då är den där vippan som bortglömd! 😃

Volt förresten, han är besatt av mina armhålor. Rätt vad det är vaknar man mitt i natten av att han står ovanpå en, knådandes mina revben och glatt spinnande, med nosen i en armhåla! 🤪

kattöga
11/13/19, 8:23 PM
#13

#12 😃😂 Sniff! Sniff…!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Upp till toppen
Annons: