Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1421 ggr
[Nell4]
2019-11-03 14:24

Att ha raskatt som utekatt

Jag har hört från så många att det är ”fel” att ha raskatter ute, för att dom kan bli stulna, påkörda osv. Vad jag inte förstår då är varför det skulle vara någon skillnad om det är en raskatt eller huskatt. Om katten vill och kan vara ute (och självklart om man bor i ett bra område för det) så ska katten få vara ute enligt mig, om man själv vill det. Då pratar jag självklart bara om dom raserna som är lämpade för att vara ute, som till exempel norsk skogkatt. Jag har hört många uppfödare säga ”jag säljer inte som utekatt” och jag blir lika paff varje gång. Om familjen bor i ett bra område (nära skog, säkert med vägen långt bort osv) hur kan man då säga att katten endast måste vara en innekatt bara för att den är en raskatt? Om katten dessutom mår bra av att vara ute så borde både uppfödaren och köparen också tänka på kattens bästa. Om katten kommer att vara en inne eller utekatt borde anpassas efter hur man bor och vad köpare själv vill, inte för att uppfödaren vägrar sälja som utekatt till någon köpare. Vad tycker ni om det här?

Annons:
Maria
2019-11-03 14:52
#1

Jag skulle snarare tycka att det är väldigt seriöst av en uppfödare att inte sälja som utekatt.

En katt kan bli dryga 20 år och man kanske hinner flytta en del under kattens levnad och den omställningen brukar inte gå så bra för katter som är ute.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2019-11-03 15:27
#2

Kloka uppfödare som inte säljer katter till folk som ämnar att släppa ut dom fritt. Katter ska hållas under uppsyn eftersom dom är vårt ansvar. Ras eller huskatt spelar ingen roll.

[Nell4]
2019-11-03 15:56
#3

#2 Att vara ute är i deras natur. Det är inte i deras natur att människor tvingar dom att vara inne bara för att det finns större risker ute eller för att det är en raskatt. Människor har haft utekatter i hundratals år. Självklart finns det som sagt större risker, men katter är menade att springa ute och jaga och få komma in till sin familj när den vill det. Som jag skrev i mitt inlägg så tycker jag att det är fel av uppfödare att aldrig sälja som utekatt, jag tycker att det borde bero på hur man bor och på den individuella köparen. Jag tycker absolut inte att det är fel att ha innekatt, jag tror att katten får ett jätte bra liv som innekatter med, men att säga att alla katter ska ”hållas under uppsyn” och förneka dom deras egen natur är jätte konstigt tycker jag. Om en katt mår bra av att vara ute och har möjlighet att vara det, ska den få vara det.

PausMaus
2019-11-03 15:57
#4

Rent generellt så är det självklart mer sannolikt att en helig birma, exempelvis, blir stulen än en svarttigre korthårig huskatt. Vackrare och ovanligare katter är mer eftertraktade. Med det inte sagt att birman på något sätt är bättre än huskatten men definitivt mer stöldvänlig och raskatter är ju trots allt till stor del avlade för att se vackra ut. Sedan vem uppfödare väljer att sälja till är självfallet helt upp till hen. Vill hen enbart sälja till folk med blåa hus är det också ok. Om du kollar upp statistik på hur livslängden skiljer mellan en innekatt och en utekatt så får du ett ganska bra svar på varför folk väljer att sälja sina katter som endast innekatter. Och även som nämnt ovan, det är svårt att förvandla en utekatt till en innekatt (jag har gjort det…) och ytterst få vet till 100% att de alltid kommer bo i sin lilla stuga 10 mil från närmsta stad. Kattägare har även ett ansvar att se till att deras katt inte ställer till det eller förstör, försök håll koll på en utekatt du. Men jag håller med dig, raskatter och huskatter borde behandlas exakt likadant, kattägare borde ha respekt nog för och till sina huskatter för att hålla dem inne. Och gå ut i sele om katten vill det.

Katti
2019-11-03 16:06
#5

Enligt konsumentköplagen gäller inga såna skrivelser i ett köpeavtal. Det är lika dumt som att säga att en TV man säljer inte får användas på söndagar. En köpt vara förfogar man över precis som man vill! Däremot - och det är viktigt när det handlar om djur - så är det ju lämpligt att ta diskussionen med köpare om saker man anser är viktiga. T ex har jag ofta diskuterat avlivning och etiken kring det redan vid försäljning av en valp eller kattunge. Men skriva det i ett avtal är inte okej!

När jag skriver det kommer det alltid kommentarer om att "Man skriver vad man vill i ett avtal, sen att det inte gäller är en annan sak". Det är något som jag personligen tycker är väldigt oseriöst, men i kattvärlden har det blivit mer regel än undantag med såna skrivelser (kastrera vid en viss ålder, inte utekatt, ja till och med att katten ska äta visst foder hela livet har jag sett i köpekontrakt!). Sånt skriver man istället  i ett skötselråd, som tips och hjälp på vägen!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Herveaux
2019-11-03 16:56
#6

#3 Man kan ju också bygga en kattgård eller ta ut katten i sele, så även en innekatt kan få stimulerande, men säker, utevistelse. 

Tycker du även att hundar med stark jaktinstinkt borde få vara ute på egen tass och få utlopp för sina drifter 'i det fria' så att säga?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
[Nell4]
2019-11-03 17:12
#7

#6 Låter inte som att du har haft en utekatt? Eftersom du inte förstår skillnaden mellan en katt och en hund och hur pass olika djur dom är. En hund kan aldrig bete sig på samma sätt som en utekatt, det är därför vi inte har hundar ute men vi har katter ute. Som jag sa tidigare, jag tycker att katter även får ett bra liv som innekatt, men om katten VILL och KAN gå ut och passar som utekatt, är det fel enligt mig att ändå hålla katten inne enbart för att det är en raskatt eller för att du själv vill ha katten som innekatt. Jag ska få hem en liten norsk skogkatt och uppfödaren jag köpt honom av har sina katter ute (som är kastrerade). Hon säljer som både inne och utekatt, beroende på hur köparen bor eller hur mycket möjlighet den har att få komma ut i sele, precis som det borde vara enligt mig.

MonicaLagerquist
2019-11-03 17:14
#8

Mina katter är ute varje dag. De har fri tillgång till två rastgårdar,Säljer inte katt om köparen  tänker släppa ut den,

Stolt ägare till fem La permer

Herveaux
2019-11-03 17:19
#9

#7 Jag har haft flertalet av både katter och hundar, katterna levde en tid som utekatter, ja. Jodå, jag förstår skillnaden mellan en katt och en hund. 

Att du väljer att direkt gå på mig som person och anta vad jag vet och inte, istället för att bemöta mina argument tolkar jag som  att du antingen har brist på just argument eller dålig debatteknik. Såna diskussioner bli sällan givande. 
Jag lämnar tråden här.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Uppkatten
2019-11-03 17:38
#10

#7 Förr hade vi stora problem även med lösgående hundar… eftersom folk tyckte hundar kunde gå ute… I dag har vi 150 000 hemlösa katter, eftersom folk tycker att katter ska gå ute…. Att vara ute är deras natur skriver du i #3. Ja, men katten är ett litet värmeälskande ökendjur i grunden, och det klimatet har vi inte i Sverige. Vi har därtill en mängd andra djur som "till sin natur" är gjorda för att gå fritt ute: hästar, får o s v. Men självklart har vi dem inhägnade. 

Diskussionen är inte helt enkel, och man kan se på det på flera olika sätt. Jag är inte helt emot utekatter, om man bor bra till, och visst finns det väl gånger då även en raskatt kan vara utekatt. Men problemet idag är att allt för många katter hålls som utekatter på ett sätt som inte är bra för katten/omgivningen. Själv skulle jag föredra att ha katter i kattrastgård/inhägnad trädgård, om jag bodde i villa el. motsvarande.

Tror att många djur skulle gilla att gå fritt ute, för en stund i alla fall, men samhället är tyvärr många ggr inte anpassat efter djurs (eller barns…) behov längre….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

micki78
2019-11-03 17:44
#11

Man kan inte hela tiden åberopa att det är "kattens natur att vara ute" och därför släpper jag ut min katt. Det finns mängder med faror ute, i dagens samhälle skulle jag aldrig i livet släppa ut min katt på egen fot. Katter blir påkörda, dom blir misshandlade till döds, dom kan bli tagna av räven, en hund kan bita ihjäl katten, katten kan fastna någonstans, bli inlåst och svälta ihjäl, fastna i ett träd, hoppa in i en flyttbil om hamna i haparanda.  Det finns mängder med faror som lurar ute, det visar statistiken tydligt för ute katter. En katt som är inne den vet inget annat och mår bra ändå. Så det finns ingen orsak till att släppa ut sin katt egentligen. Man måste även överväga, är det värt att släppa ut katten med alla de faror och risker som finns?

För mig är svaret självklart. Jag älskar mina katter för mycket för att ens tänka tanken om att låta dom gå ute fritt, vad som helst kan hända. Jag ser istället till så dom mår som dom kungar dom är hemma.

Ang raskatter så tror jag att stöldrisken är väldigt stor. I dag snor folk precis allt! Man kan inte ha någonting i fred längre. Allt som går att tjäna pengar på tar folk.

[Nell4]
2019-11-03 17:52
#12

#11 Jag älskar min katt jätte mycket, och jag släpper ut honom för att jag vet att han blir lyckligast av det. Han vill vara ute och mår bäst av det, och trots farorna vet jag att det bästa livet för honom är att vara ute när han själv vill det. Och som jag sagt tidigare beror det mycket på hur man bor. Jag bor i en villa nära till skog långt bort från närmaste motorväg. Dom flesta farorna du nämner är väldigt ovanliga dessutom.

MonicaLagerquist
2019-11-03 17:54
#13

#12 Vad säger grannarna om att din katt kissar och bajsar på deras tomt?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[Nell4]
2019-11-03 18:18
#14

#13 jag bor i en villa, och jag har inga nära grannar. 

Inlägget redigerat av adm.

Uppkatten
2019-11-03 18:20
#15

#12 Det är säkert ett bra liv för katten, tills den dagen då katten i värsta fall kommer bort och inte längre får mat, värme, veterinärvård vid behov, tillsyn 2 ggr om dagen o s v. För då är livet inte alls bra för katten längre.  

Varje år kommer många tusen svenska katter på avvägar, och många av dem återfinns aldrig av sin familj.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
2019-11-03 18:23
#16

#14 Nej men jag har grannar som har utekatt .De kissar på vår tvätt. Gömmer sig i garaget. Tänk om vi reser bort i 14 dagar och katten är i garaget.

Kissar på vår ytterdörr.

De krafsar i vårt ny sådda grönsaksland.

Jag hittar deras katter platta på vägen.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
2019-11-03 19:25
#17

#12 Nej det är inte kattens natur att springa på fri fot i ett kattovänligt samhälle. Absolut inte. Och du som bor i villa har ju alla möjligheter att bygga inhägnad så katten är trygg. Det finns inga argument som förklarar varför man skaffar katt för att sedan inte ha uppsikt över livet man valt att skaffa.

Upp till toppen
Annons: